AplikacjeSztuczna inteligencjaRynek
Z Copilot dla Microsoft 365 można już rozmawiać po polsku
Jak wynika z raportu Microsoft Work Trend Index – nawet 61% pracowników w Polsce używa codziennie generatywnej sztucznej inteligencji. Użytkownicy ci, są też o 149% bardziej skłonni od innych nacji do eksperymentowania z różnymi sposobami korzystania z AI. Od teraz, dzięki wprowadzonej dostępności języka polskiego w usłudze Copilot dla Microsoft 365, mogą to robić także w języku ojczystym.
Przyszłość pracy to nie tylko nowe technologie, ale przede wszystkim ludzie i ich kompetencje. W erze AI konieczne jest więc ciągłe rozwijanie umiejętności, które pozwolą wykorzystać pełen potencjał narzędzi, jakie oferuje postępująca cyfrowa transformacja.
“Copilot dla Microsoft 365 to nie tylko wsparcie w codziennych zadaniach, ale również platforma do rozwoju i zdobywania nowych umiejętności. Rola przywództwa w tej zmianie jest kluczowa. Liderzy muszą być gotowi nie tylko prowadzić swoje zespoły przez technologiczne innowacje, ale również inspirować do tworzenia kultury organizacyjnej opartej na współpracy, zaufaniu i ciągłym uczeniu się. To właśnie takie podejście pozwoli nam na skuteczne adaptowanie się do zmieniającego się świata pracy i wykorzystanie możliwości, jakie niesie ze sobą era AI” – uważa Dominika Bettman, dyrektor generalna polskiego oddziału Microsoft.
Jak wynika ze wspomnianego wcześniej badania, blisko 70% liderów firm w Polsce uważa, że ich organizacja musi wdrożyć AI, aby pozostać konkurencyjną. Ponad połowa (53%) twierdzi też, że nie zatrudniłaby osoby bez umiejętności AI (vs. 66% liderów globalnie). Z kolei nawet 55% z nich uważa, że wolałoby zatrudnić mniej doświadczonego kandydata z umiejętnościami AI, niż bardziej doświadczonego kandydata bez takich kwalifikacji.
I tak, z rozwiązań opartych m.in. o generatywną AI korzysta przykładowo Nest Bank, w którym dostrzegany jest potencjał tej technologii, a wiele zmian w organizacji odbywa się oddolnie – pomysły dotyczące wykorzystania AI w praktyce przychodzą także od pracowników.
„Nasi pracownicy mają wysoki poziom świadomości zachodzących zmian, doceniają ułatwienia, które przynosi AI. Jest to wynikiem wdrożonej w Nest! kultury innowacji, profilu osób, jakie rekrutujemy oraz działań edukacyjnych. I choć wciąż mamy wąską grupę zwolenników tradycyjnych narzędzi, tak nasze dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że dobre praktyki z czasem zakorzeniają się w każdym procesie i na każdym stanowisku pracy” – twierdzi Karolina Mitraszewska, wiceprezeska zarządu Nest Banku.
Potencjał AI wykorzystuje także Bank Pocztowy, w którym używa się m.in. Copilot dla M365. Rozwiązanie to pozwala wykonać pracę szybciej i dokładniej, podnosząc w ten sposób efektywność realizacji niektórych czasochłonnych czynności.
“Jego zaletą jest również to, że pozwala oswoić się z nową technologią – pracując z tym narzędziem nie czujemy się zastępowani, a bardziej wspierani przez robota. Ponadto, doświadczenia w pracy z Copilotem można wykorzystać także w innych narzędziach. Dla przykładu w Banku Pocztowym budujemy asystenta, podobnie jak Copilot działającego w oparciu o tzw. prompty, który sprawdzi poprawność wybranych dokumentów. W efekcie nasi pracownicy nauczą się tworzenia promptów, co przyda im się przy wykorzystywaniu innych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji” – twierdzi Michał Leski, wiceprezes Banku Pocztowego.
Warto też dodać, że najnowsze dane z raportu Work Trend Index – przygotowanego we współpracy z LinkedIn i obejmującego wnioski zebrane wśród 31 000 ankietowanych osób w 31 krajach – wskazują, że pracownicy w Polsce są o 20% bardziej skłonni do odbycia szkolenia, zwłaszcza w zakresie konkretnego scenariusza zastosowania AI.
Nowe funkcjonalności w Copilot dla M365
Poza językiem polskim, w Copilot dla Microsoft 365 wprowadzono też następujące nowości:
- Automatyczne uzupełnienie „polecenia” (promptu), które nie tylko przyspieszy pracę, ale także oferuje nowe pomysły na to, jak w pełni wykorzystać możliwości narzędzia.
- Funkcja „redagowania”, która za jednym kliknięciem zamienia podstawowe polecenie w bogatą podpowiedź.
- Catch Up, nowy interfejs czatu, który wyświetla osobiste spostrzeżenia na podstawie ostatniej aktywności, dostarcza responsywne rekomendacje, takie jak „Masz spotkanie z wiceprezesem ds. sprzedaży w czwartek. Przygotujmy się – kliknij tutaj, aby uzyskać szczegółowe notatki”.
- Copilot Lab to miejsce, gdzie możliwe będzie tworzenie, publikowanie i zarządzanie „poleceniami” w pełni dostosowanymi do pracy całego zespołu.
Jak poinformowano, wszystkie nowe funkcje będą dostępne w nadchodzących miesiącach. Niebawem natomiast to sam Copilot będzie proponował użytkownikowi takie polecenia, które pozwolą uzyskać najlepsze efekty w powierzonych zadaniach.