Branża ITRynekPolecane tematy
100 największych firm IT w Polsce – wyniki raportu ITwiz Best 100
Wartość polskiego rynku IT w roku 2014 wyniosła – wg szacunków IDC – nieco ponad 34 mld zł. Jak oceniają analitycy tej firmy, wartość ta praktycznie się nie zmieniła. Największą firmą IT w Polsce został Hewlett-Packard Polska z prawie 10 proc. udziałem w rynku.
W pierwszej piątce znaleźli się jeszcze trzej polscy dystrybutorzy – Action, AB i ABC Data – oraz Lenovo Technology Poland. Nie wiadomo jak ta czołówka będzie wyglądać za rok, ponieważ już w sierpniu HP Polska zostanie podzielony na dwie firmy HP Enterprise i HP Inc. Znacznie większa będzie HP Enterprise, która przejmie prawie 90% pracowników obecnego Hewlett-Packard sp. z o.o.
Zamówienia Raportu ITwiz BEST100 – wydania drukowanego oraz cyfrowego – można również składać za pośrednictwem strony: raportbest100.itwiz.pl. Zapraszamy do zakupu i lektury!Plan podziału ogłoszono w październiku 2014 r. HP Enterprise skupić się ma na sprzedaży rozwiązań i usług korporacyjnych, a HP Inc. na rozwoju oferty komputerów osobistych i urządzeń wydruku. Hewlett-Packard Enterprise sp. z o.o. kierować będzie Paweł Czajkowski, obecny dyrektor generalny HP Polska, który firmą tą kieruje już od 10 lat. Natomiast HP Inc. Jacek Żurowski od października 2014 r. szef Działu Printing & Personal Systems w HP Polska.
Zmiany w czołówce polskiego rynku IT
Przygotowując pierwsze wydanie raportu ITwiz Best 100 chcieliśmy „oczyścić” obraz rynku z wpływu sprzedaży produktów zupełnie z nim nie związanych. Dlatego wiele czasu zajęło nam przekonywanie największych dystrybutorów do pokazania, jak duży udział w ich sprzedaży mają telefony i urządzenia telekomunikacyjne, sprzęt RTV/AGD czy zabawki, a ile de facto stanowi sprzedaż rozwiązań informatycznych.
Najbardziej „otwarta” była ABC Data, za co – przy okazji – chcielibyśmy podziękować przedstawicielom tej firmy. W przychodach ABC Data już 31% stanowią telefony i urządzenia telekomunikacyjne. Elektronika użytkowa zaś – w tym sprzęt RTV/AGD – to ok. 6% przychodów tego dystrybutora, 3% to inne produkty. Tak więc już jedynie 60% sprzedaży ABC Data zaliczyć można do IT. To najmniejszy udział wśród wszystkich dystrybutorów działających w Polsce. W przypadku Action jest to 71%, a AB – 73%.
100 największych firm IT w Polsce w roku 2014 (wyniki w tys. zł)
Firma | Przychody z IT (2014) | Przychody z IT (2013) | Zmiana | Udział IT | Zatrudnienie | |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HP Polska* | 3 315 000 | 3 253 000 | 2% | 100% | 4 200 |
2 | Action** | 2 101 665 | 71% | 500 | ||
3 | AB** | 1 746 197 | 73% | 401 | ||
4 | ABC Data** | 1 730 517 | 1 831 988 | -6% | 60% | 450 |
5 | Lenovo Poland* | 1 662 410 | 1 219 436 | 36% | 100% | |
6 | Komputronik | 1 500 000 | 1 200 000 | 25% | 72% | 850 |
7 | IBM Polska* | 1 474 230 | 1 616 883 | -9% | 100% | |
8 | Asseco Poland | 1 321 300 | 1 428 400 | -7% | 100% | 2 967 |
9 | Microsoft* | 1 220 000 | 1 180 000 | 3% | 100% | |
10 | Dell Polska* | 1 197 631 | 905 827 | 32% | 100% | |
11 | NTT System | 725 556 | 697 591 | 4% | 100% | |
12 | Comarch | 724 825 | 637 692 | 14% | 100% | 3 339 |
13 | Oracle Polska* | 700 000 | 700 000 | 0% | 100% | 530 |
14 | Veracomp** | 691 000 | 100% | 230 | ||
15 | Atos Polska | 632 000 | 390 000 | 62% | 100% | 3 600 |
16 | Cisco Systems Poland* | 600 000 | 540 000 | 11% | ||
17 | Blue Media | 592 635 | 562 760 | 5% | 100% | 98 |
18 | Qumak | 577 294 | 540 082 | 7% | 100% | 692 |
19 | ASUS Polska* | 545 000 | 555 238 | -2% | ||
20 | Samsung Electronics Polska* | 543 000 | 9% | |||
21 | Apple Poland* | 483 000 | 41% | |||
22 | Sygnity | 471 676 | 433 717 | 9% | 100% | 1 129 |
23 | SAP Polska* | 460 000 | 420 000 | 10% | ||
24 | Accenture | 441 520 | 363 120 | 22% | 77% | 2 400 |
25 | Acer Poland* | 390 000 | 369 000 | 6% | ||
26 | Capgemini Polska | 372 400 | 385 000 | -3% | 50% | 5 868 |
27 | Wincor Nixdorf | 355 661 | 325 772 | 9% | 99% | 285 |
28 | Intel Poland* | 335 000 | 325 000 | 3% | ||
29 | ASBIS PL | 331 286 | 139 454 | 138% | ||
30 | Ericpol | 323 145 | 279 086 | 16% | 99% | 1 758 |
31 | Fujitsu Poland* | 317 748 | 259 922 | 22% | ||
32 | APN Promise | 305 915 | 230 481 | 33% | 100% | 52 |
33 | COMP | 303 796 | 290 884 | 4% | 86% | 518 |
34 | Wasko | 298 871 | 302 179 | -1% | 100% | 593 |
35 | Integrated Solutions | 286 000 | 200 731 | 42% | 100% | 140 |
36 | Sii | 234 074 | 181 554 | 29% | 100% | 2 000 |
37 | iSource | 219 000 | 100% | |||
38 | Konica Minolta | 200 000 | 243 145 | -18% | 100% | 316 |
39 | Xerox Polska | 193 567 | 182 183 | 6% | 84% | 120 |
40 | EMC Poland* | 174 000 | ||||
41 | Dimension Data Polska* | 160 000 | 180 000 | -11% | ||
42 | Infovide-Matrix | 153 297 | 113 311 | 35% | 100% | 659 |
43 | LG Electronics Polska* | 153 000 | 208 613 | -27% | ||
44 | AMD Polska* | 148 000 | ||||
45 | Clico | 147 017 | 130 012 | 13% | 100% | 49 |
46 | S&T Services Polska | 147 000 | 130 000 | 13% | 99% | |
47 | Asseco Business Solutions | 145 024 | 145 987 | -1% | 100% | 588 |
48 | Tieto Poland | 144 622 | 165 199 | -12% | 100% | 475 |
49 | S4E | 134 215 | 147 271 | -9% | 100% | 50 |
50 | COMPAREX Poland | 133 483 | 154 835 | -14% | 100% | 40 |
51 | NCR Polska* | 130 000 | ||||
52 | Canon Polska* | 168 000 | 183 326 | -8% | 100% | |
53 | Elzab | 127 737 | 104 002 | 23% | ||
54 | Arcus | 126 325 | 291 594 | -57% | ||
55 | Atena | 121 806 | 138 600 | -12% | 100% | 450 |
56 | Infomex | 120 791 | 117 007 | 3% | 100% | 150 |
57 | Lexmark Polska* | 120 000 | 120 110 | - | 100% | |
58 | Ricoh Polska | 113 014 | 78 129 | 45% | 100% | 155 |
59 | PKP Informatyka | 111 771 | 117 494 | -5% | 100% | |
60 | Luxoft Poland | 110 408 | 60 255 | 83% | 100% | 1 000 |
61 | Talex | 109 936 | 117 110 | -6% | ||
62 | GTECH Poland | 109 704 | 96 864 | 13% | 93% | 300 |
63 | Betacom | 107 920 | 78 171 | 38% | ||
64 | Solidex | 106 600 | 109 600 | -3% | 100% | |
65 | SAS Institute | 104 357 | 109 788 | -5% | 96% | 250 |
66 | OPTeam | 98 042 | 93 304 | 5% | ||
67 | CI Games | 97 700 | 100 971 | -3% | ||
68 | IT Kontrakt | 96 310 | 73 595 | 31% | 100% | 750 |
69 | Brother Polska* | 96 000 | 98 485 | -3% | ||
70 | CUBE.ITG | 92 455 | 104 736 | -12% | 72% | 322 |
71 | itelligence | 84 154 | 61 304 | 37% | 100% | 180 |
72 | Transition Technologies | 84 000 | 72 000 | 17% | 100% | |
73 | Comtegra | 83 081 | 69 793 | 19% | 100% | 60 |
74 | Alcatel-Lucent Polska* | 83 000 | ||||
75 | COIG | 75 848 | 66 920 | 13% | 95% | 495 |
76 | BCC | 74 800 | 82 000 | -9% | 100% | 250 |
77 | SMT Software Services | 72 000 | 51 100 | 41% | 100% | 700 |
78 | Sage | 69 344 | 65 754 | 5% | 100% | 303 |
79 | Atende | 68 865 | 189 520 | -64% | 100% | 189 |
80 | Cloudware Polska | 68 336 | 71 285 | -4% | 100% | 65 |
81 | Symantec Poland* | 68 000 | 75 000 | -9% | ||
82 | OKI Polska* | 68 000 | 72 698 | -6% | ||
83 | ENERGA Informatyka i Technologie | 67 350 | 77 500 | -13% | ||
84 | VMware Polska* | 65 000 | ||||
85 | Adobe Polska* | 65 000 | 57 000 | 14% | ||
86 | Future Processing | 63 847 | 43 910 | 45% | 100% | 680 |
87 | ATM | 63 589 | 58 361 | 9% | 50% | 220 |
88 | EY Polska | 62 175 | 64 261 | -3% | 11% | 1 709 |
89 | Juniper Networks Poland* | 62 000 | ||||
90 | GOG Poland* | 61 739 | 115 101 | -46% | ||
91 | Hicron | 61 194 | 46 609 | 31% | 100% | 250 |
92 | Altkom Akademia* | 60 000 | 55 681 | 8% | ||
93 | Unit4 Polska | 59 079 | 45 017 | 31% | 100% | 330 |
94 | IFS Poland** | 58 000 | 55 000 | 5% | 100% | 73 |
95 | Sevenet | 55 017 | 71 617 | -23% | ||
96 | DahliaMatic | 54 715 | 54 206 | 1% | 100% | 164 |
97 | Andra | 53 400 | 56 000 | -5% | 77% | 83 |
98 | Simple | 52 417 | 36 619 | 43% | 100% | 227 |
99 | Kapsch BusinessCom* | 52 315 | 73 500 | -29% | ||
100 | BPSC* | 51 000 | 47 378 | 8% |
Źródło – Raport ITwiz Best 100, 2015; * – szacunki IDC Poland, informacje własne; ** – przychody dystrybutorów tylko w kraju, bez sprzedaży telefonów i sprzętu RTV/AGD
Według danych IDC Poland, największy udział w sprzedaży produktów i usług IT w Polsce ma tradycyjnie sprzęt (53,5%, 18,2 mld zł). Stąd tak duża dominacja jego dostawców w pierwszej dziesiątce. Na drugim miejscu pod względem udziału w rynku IT są usługi (30%, 10,2 mld zł), a na ostatnim sprzedaż oprogramowania (16,5%, 5,6 mld zł).
Eksport bez udziału dystrybutorów
Analizując rynek IT uznaliśmy również, iż trudno nazwać eksportem sprzedaż produktów IT, które w Polsce nie powstały. Dlatego odjęliśmy sprzedaż zagraniczną każdemu z dystrybutorów. Wszyscy bowiem od kilku już lat działają na rynkach Europy, choć magazyny wciąż znajdują się w Polsce. AB właśnie kończy budowę w Magnicach pod Wrocławiem – wartą prawie 100 mln zł – jednego z najnowocześniejszych centrów logistyczno-dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Tam też przenosi się centrala spółki. Magazyn ten ma być także dostosowany do nowych produktów w ofercie tego dystrybutora. „Sprzęt AGD stanowi coraz większą część naszego biznesu. Dlatego, w porównaniu z pierwotnym projektem, zdecydowaliśmy się przeprojektować nasz nowy magazyn” – wspominał w rozmowie z Parkietem Grzegorz Ochędzan, członek zarządu AB odpowiedzialny za finanse. Action ma duży magazyn w Zamieniu pod Warszawą, a ABC Data w Warszawie i mniejszy Sosnowców. Ostatnia z tych firm rozważa wynajęcie magazynu w innym kraju. Mówi się o Rumunii w perspektywie kilku najbliższych kwartałów.
Według danych IDC Poland, największy udział w sprzedaży produktów i usług IT w Polsce ma tradycyjnie sprzęt (53,5%, 18,2 mld zł). Na drugim miejscu pod względem udziału w rynku IT są usługi (30%, 10,2 mld zł), a na ostatnim sprzedaż oprogramowania (16,5%, 5,6 mld zł).
Największy udział sprzedaży zagranicznej w przychodach za rok 2014 miała ABC Data – ok. 48%, w przypadku Action i AB jest to po ok. 35-36%. Dystrybutorzy ci nie znaleźli się w czołówce największych eksporterów. W pierwszej piątce są trzy firmy oferujące usługi IT związane z realizacją projektów dla klientów zagranicznych – Ericpol, Tieto Poland i Luxoft Poland. Zatrudniają one łącznie ponad 3200 osób. W czołówce znalazł się także jeden z największych polskich producentów oprogramowania – Comarch i ostatni z dużych producentów sprzętu komputerowego w Polsce – NTT System.
10 największych eksporterów IT w Polsce w roku 2014 (wyniki w tys. zł)
Firma | Przychody z IT | Eksport IT (2014) | Eksport IT (2013) | Zmiana | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Ericpol | 323 145 | 303 302 | 271 953 | 12% |
2 | Comarch | 724 825 | 255 249 | 183 207 | 39% |
3 | NTT Systems | 725 556 | 173 818 | 159 243 | 9% |
4 | Tieto Poland | 144 622 | 101 236 | 115 639 | -12% |
5 | Luxoft Poland | 110 408 | 88 172 | 46 115 | 91% |
6 | GTECH Poland | 109 704 | 76 206 | 68 063 | 12% |
7 | Future Processing | 63 847 | 63 847 | 43 910 | 45% |
8 | itelligence | 84 154 | 52 178 | 20 150 | 159% |
9 | Wincor Nixdorf | 355 661 | 46 926 | 32 791 | 43% |
10 | Sii | 234 074 | 39 908 | 21 163 | 89% |
Źródło – Raport ITwiz Best 100, 2015
Eksportujemy z Polski głównie usługi programistów. Dlatego w pierwszej 10. Znalazły się jeszcze trzy firmy tworzące oprogramowanie na zamówienie zagranicznych klientów – GTECH Poland, Future Processing i Sii. Wartość usług, które wyeksportowały te firmy oraz Ericpol, Tieto Poland i Luxoft Poland, to prawie 700 mln zł! Łącznie firmy, które znalazły się w raporcie ITwiz Best 100, wyeksportowały towary i usługi za niemal 1,5 mld zł! A trzeba podkreślić, że nie uwzględniamy sprzedaży zagranicznej polskich dystrybutorów. Firmy AB, ABC Data i Action sprzedały poza Polską produkty o wartości ok. 6,6 mld zł!
Rynek w oczach klientów branży IT
Aby pokazać dwa oblicza sektora IT w Polsce – poza przebadaniem największych firm informatycznych działających w Polsce – zdecydowaliśmy się poznać opinie ich klientów. Na naszą redakcyjną ankietę odpowiedziało blisko 100 osób odpowiedzialnych za IT w firmach i instytucjach w Polsce, w tym 22% CIO i 58% dyrektorów departamentów IT, przede wszystkim z firm dużych, zatrudniających powyżej 250 osób (79%, w tym 44% firm zatrudniających powyżej 1000 osób). Pozostali ankietowani to menedżerowie w działach IT lub kierownicy działów bezpieczeństwa. Reprezentowali oni wszystkie sektory polskiej gospodarki, w tym instytucje publiczne (szczegółowe dane prezentujemy na stronach 96-102 raportu ITwiz Best 100).
CIO i dyrektorów IT pytaliśmy o budżet IT, plany i priorytety w wydatkach na technologie informatyczne. W tym roku jedynie ok. 18% analizowanych firm zmniejszyło wydatki na IT, a prawie 59% zwiększyło je. W przypadku planów na kolejny rok w aż 49% przypadków wielkość budżetów uzależniona jest od liczby projektów zaplanowanych przez zarządy i działy biznesowe. Około 19% respondentów już wie, że ich budżet się zwiększy, 12%, że się zmniejszy. Pod koniec roku, gdy zakończy się proces budżetowania odpowiedzi te zapewne będą bardziej konkretne.
Wśród obszarów, w których budżet na IT zwiększył się, najczęściej wymieniane były: rozwój dotychczasowych systemów (52,9% odpowiedzi), bezpieczeństwo (46%) i wynagrodzenia pracowników działu IT (36,8%). Najczęstszymi odpowiedziami na temat obszarów, których dotknęło zmniejszenie wydatków były: w żadnym (37,9%), utrzymanie dotychczasowych systemów IT (35,6%) i zakupy sprzętu (30%).
W sektorze publicznym brakuje kontraktów, ponieważ zlecający czekają na pieniądze z finansowania strukturalnego na lata 2014-2020. Spowodowało to zmniejszenie liczby kontraktów i przesunięcie w czasie uruchomienia kolejnych inwestycji. Wyraźna poprawa powinna nastąpić już w tym roku wraz z faktycznym uruchomieniem finansowania z nowej perspektywy unijnej.
Analizowaliśmy także wpływ poszczególnych działów biznesowych na wydatki na IT. Jak się okazało najczęściej wymienianym był nie – jak wynika z często przytaczanych badań o rosnącej pozycji CMO – departament marketingu, lecz działy: sprzedaży/handlowy (87,3% odpowiedzi), obsługi klienta (75%), finansów i księgowości (68,4%), badawczo-rozwojowe (66,7%) i dopiero na 5. miejscu marketingu (60,5%). Co ciekawe, ponad 96% ankietowanych uważa, że działy IT wciąż mają znaczący wpływ na decyzje o wydatkach na IT. Na kolejnych miejscach znalazły się działy: sprzedaży/handlowy (82,5%), obsługi klienta (68,5%), finansów i księgowości (68%), badawczo-rozwojowe (59,5%) i marketingu (58,7%). To ponownie przeczy opinii o słabnącej roli osób odpowiedzialnych za informatykę, przynajmniej w przedsiębiorstwach działających w Polsce.
Wg ankietowanych przez nas osób o rozpoczęciu projektu IT najczęściej decyduje zarząd (54% odpowiedzi), a nadzoruje go Komitet Sterujący złożony z przedstawicieli różnych działów (62%). W prawie 75 proc. przypadków przy prowadzeniu projektów preferowany jest model kaskadowy (waterfall), a jedynie 3,5% firm stosuje wyłącznie model zwinny (agile). W większości przypadków projekty muszą zakończyć się w okresie krótszym niż rok (65,5% odpowiedzi).
Przedstawiciele departamentów IT odpowiedzieli nam również na pytania dotyczące podejścia do projektów związanych z „najgłośniejszymi” dziś trendami na rynku: Internetem rzeczy (IoT), Social Media, Big Data, cloud computing i technologiami mobilnymi. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się projekty związane z IoT. Tylko 15% respondentów zadeklarowało, że uruchomiło, rozszerza lub kontynuuje tego typu wdrożenie. W przypadku projektów Big Data jest to 31% firm, social media – 43,7%, cloud computing – 56,3%, a rozwiązań mobilnych – 73,6%.
Wśród projektów związanych z infrastrukturą IT najczęściej wymieniana jest wirtualizacja serwerów (39% odpowiedzi), tych związanych z bezpieczeństwem ochrona danych (54%), aplikacyjnych – automatyzacja procesów biznesowych (69%), a związanych z technologiami sieciowymi – wdrożenie rozwiązania do zarządzania urządzeniami mobilnymi (38%). W sumie poprosiliśmy o odpowiedź na pytania na temat ok. 50 różnych inicjatyw w tych czterech kategoriach.
Koniec funduszy to załamanie w kontraktach w sektorze publicznym
W przypadku projektów w sektorze publicznym, wiele firm mówi o załamaniu na tym rynku. Ich niższe przychody, niekiedy nawet o ponad 60% związane były przede wszystkim z osłabieniem koniunktury na skutek wyczerpywania się funduszy unijnych z poprzedniej perspektywy finansowej 2007-2013. W sektorze publicznym brakuje kontraktów, ponieważ zlecający czekają na pieniądze z finansowania strukturalnego na lata 2014-2020. Spowodowało to zmniejszenie liczby kontraktów i przesunięcie w czasie uruchomienia kolejnych inwestycji. Wyraźna poprawa powinna nastąpić już w tym roku wraz z faktycznym uruchomieniem finansowania z nowej perspektywy unijnej. Z punktu widzenia dostawców IT, oczekiwany jest też prężny rozwój sektorów zdrowia, edukacji i przemysłowego. Firmy IT są przekonane, że w drugiej połowie 2015 roku popyt na IT będzie rósł.
Wśród obszarów, w których budżet na IT zwiększył się, najczęściej wymieniane były: rozwój dotychczasowych systemów (52,9% odpowiedzi), bezpieczeństwo (46%) i wynagrodzenia pracowników działu IT (36,8%). Najczęstszymi odpowiedziami na temat obszarów, których dotknęło zmniejszenie wydatków były: w żadnym (37,9%), utrzymanie dotychczasowych systemów IT (35,6%) i zakupy sprzętu (30%).
Raport ITwiz Best 100 to także materiały pisane przez osoby zarządzające IT w największych przedsiębiorstwach i instytucjach w Polsce. Poprosiliśmy je o napisanie o priorytetach związanych z wdrożeniami nowych technologii w swoim sektorze. Wśród autorów i naszych rozmówców są: Jaromir Pelczarski, COO Banku BGŻ BNP Paribas; Dawid Pawłowski, odpowiadający za obszar IT w Avon Cosmetics w Polsce, Krajach Bałtyckich i Finlandii; Sebastian Drzewiecki, szef Centrum Usług Biznesowych w GSK, Sebastian Christow, dyrektor Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, a także Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w zakresie strategii i operacji w KPMG i Andrzej Amanowicz, Business Development Manager z 20-letnim doświadczeniem.
Raport dostępny jest już w naszej aplikacji mobilnej na urządzenia z iOS i Androidem.