Sztuczna inteligencjaRynek
2/3 studentów chce aktywnie wykorzystywać sztuczną inteligencję do nauki
Aktywny użytkownik urządzeń mobilnych, zaintrygowany możliwościami AI – to krótki opis studenta wyłaniający się z najnowszego badania Digital Care. Jak się bowiem okazuje, 76% uczniów szkół wyższych używa swojego telefonu przynajmniej 3 godziny dziennie, z czego 1/3 powyżej 5 godzin. Do nauki studenci wykorzystują przede wszystkim smartfony i laptopy. Chcą też aktywnie korzystać ze sztucznej inteligencji, a większość z nich postrzega ją pozytywnie.
Wspomniane badanie pokazuje, że smartfon jest kluczowym urządzeniem dla studentów. Niektórzy używają go nawet przez większość dnia. 44% ankietowanych wskazało, że poświęca mu od 3 do 5 godzin, a co trzeci nawet ponad 5. Jedynie ¼ ankietowanych deklaruje krótsze korzystanie z telefonu. Studenci za pośrednictwem smartfona przede wszystkim słuchają muzyki, używają aplikacji do komunikacji oraz zarządzają swoimi finansami. Takie odpowiedzi wskazało ponad 85% osób. Rzadziej grają w gry, oglądają filmy i seriale czy korzystają z rozwiązań do organizacji pracy.
Z danych wynika, że 97% studentów do nauki używa urządzeń elektronicznych. Najchętniej korzystają oni z laptopów (94%) i smartfonów (90%), a rzadziej sięgają po pozostałe sprzęty. Co trzeci student korzysta z tabletu, a jedynie co czwarty z komputera stacjonarnego.
“Studenci w kontekście elektroniki cenią sobie wygodę, swobodę i mobilność. Nie tylko mając na uwadze same urządzenia, ale także związane z nimi usługi. Niemal 60% studentów jest zainteresowanych skorzystaniem z wynajmu urządzeń mobilnych na uczelniach, głównie tabletów i laptopów, w modelu semestralnym lub rocznym. Możliwość wypożyczenia sprzętu mobilnego poprzez uczelnię pozytywnie ocenia nawet 75% ankietowanych. To ciekawe dane mogące prognozować nowy trend wśród młodych dorosłych” – uważa Anna Kozłowska-Pietraszko, Corporate Communication Director w Digital Care.
Sztuczna inteligencja na topie
W swojej analizie firma Digital Care dużo miejsca poświęciła również sprawdzeniu nastrojów studentów dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w nauce. Użycie AI w procesie kształcenia pozytywnie postrzega 60% ankietowanych, a 68% uczniów szkół wyższych będzie używać narzędzi opartych na AI. Tym samym okazuje się, że więcej osób deklaruje wykorzystanie sztucznej inteligencji, niż dobrze ocenia takie rozwiązania.
Studenci zamierzają za pomocą AI tłumaczyć teksty, organizować swoją pracę, a także tworzyć prezentacje. Takie odpowiedzi wskazało 50% ankietowanych. Nowymi narzędziami chcą się także wspomagać przy odrabianiu zadań domowych (38%) i prac zaliczeniowych (34%). Co ciekawe, co piąty student planuje przy wsparciu sztucznej inteligencji napisać pracę dyplomową – licencjacką, inżynierską bądź magisterską.
“Przed szerokim wykorzystywaniem sztucznej inteligencji warto zweryfikować, czy uczelnia, na której studiujemy, wprowadziła regulacje i zasady dotyczące wspomagania się AI w procesie nauki. Nasze badanie pokazało, że niemal 50% studentów nie zna odpowiedzi na to pytanie” – wskazuje Anna Kozłowska-Pietraszko.
Pewne jest, że studenci chcą coraz lepiej poznawać nowe narzędzia oparte o machine learning – niekoniecznie w czasie wolnym. 74% ankietowanych wskazało, że chce rozwijać swoje kompetencje w zakresie korzystania ze sztucznej inteligencji w ramach zajęć na uczelni.
Badanie zrealizowano w dniach 28-30.09 za pośrednictwem platformy Omnisurv by IQS, na próbie 500 studentów w wieku 19-35 lat.