Branża ITBiznesRynekPolecane tematy
Polska drugą po Indiach preferowaną lokalizacja outsourcingu IT
Z analiz KPMG wynika, że Polska jest drugą najbardziej atrakcyjną lokalizacją na świecie dla świadczenia outsourcingu usług IT. Eksperci wskazują, że w Polsce funkcjonuje najbardziej dojrzały rynek outsourcingu usług IT spośród lokalizacji w krajach Europy Wschodniej i Ameryki Południowej.
Najbardziej preferowaną lokalizacją dla outsourcingu usług IT pozostają Indie. Na ten kraj wskazało aż 42% ankietowanych przez KPMG przedstawicieli kadry kierowniczej i pracowników działów zakupu z 450 światowych organizacji korzystających z tego rodzaju usług. Analiza uwzględnia również odpowiedzi przedstawicieli ponad 300 firm specjalizujących się outsourcingu usług IT. Polskę uznano za drugą najbardziej interesującą lokalizację – nasz kraj wskazało 8% ankietowanych. Trzecią preferowaną lokalizacją uznana została Brazylia (6%).
Co ciekawe, respondenci deklarują, że chęć ograniczenia kosztów usług IT pozostaje najważniejszym czynnikiem przemawiającym za outsourcingiem, to oczekiwanych po tego rodzaju usługach korzyści jest znacznie więcej. Na cięcie kosztów jako powód wdrożenia usług outsourcingu IT wskazuje 26% ankietowanych. Outsourcing ma także pozwolić na podniesienie jakości obsługi (21% respondentów), umożliwić dostęp do potrzebnych kompetencji i doświadczeń (19%), zapewnić elastyczność finansowania IT (11%) oraz ułatwić wykorzystanie najnowszych rozwiązań (11%).
Badania KPMG pozwalają sądzić, że w najbliższych latach Polska ma szansę na wzmocnienie własnej pozycji jako preferowanej lokalizacji dla outsourcingu usług IT – szczególnie dla organizacji z Europy Zachodniej. Perspektywy dla naszego kraju są tym lepsze, że obok rosnących nacisków na insourcing miejsce outsourcingu od Indii coraz częściej zajmują usługi nearshoringu. Na korzyść Polski przemawiają m.in. wskazywane przez wiele organizacji korzystających dotąd z usług outsourcingu IT realizowanych przez hinduskich dostawców nadmierne różnice kulturowe.
Raport „KPMG IT Outsourcing Service Provider Performance & Satisfaction Study 2014/2015” dotyczy łącznie ponad 2,1 tys. kontraktów outsourcingowych o sumarycznej wartości 12 mld USD.