Jak wynika z badania „2025 Outlook for Banking and Financial Markets”, przygotowanego przez IBM Institute for Business Value, adopcja generatywnej sztucznej inteligencji w bankowości nabiera tempa. W 2024 roku jedynie 8% banków rozwijało rozwiązania oparte na generatywnej AI w sposób systematyczny, podczas gdy 78% stosowało podejście taktyczne. W miarę przechodzenia od fazy pilotażowej do pełnej implementacji, coraz więcej instytucji finansowych redefiniuje swoją strategię rozwoju usług, uwzględniając w niej także agentową AI.
Dotychczasowy trend konwergencji sektora bankowego ustępuje miejsca coraz większym różnicom w wynikach finansowych poszczególnych graczy. Kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie będzie nie tylko transformacja modeli biznesowych i procesów operacyjnych, ale przede wszystkim skuteczność ich wdrożenia.
W obliczu rosnącej konkurencyjności, 60% prezesów banków uczestniczących w badaniu IBM IBV przyznaje, że akceptacja określonego poziomu ryzyka jest konieczna, aby w pełni wykorzystać potencjał automatyzacji i zwiększyć przewagę rynkową.
Jednocześnie zmieniają się oczekiwania klientów – ponad 16% użytkowników na całym świecie deklaruje gotowość do korzystania z w pełni cyfrowego, bezoddziałowego banku jako swojego podstawowego dostawcy usług finansowych. Wraz z tym trendem konkurencja przesuwa się z masowych ofert bankowości cyfrowej w stronę bardziej zaawansowanych usług o wyższej wartości, takich jak na przykład zintegrowane usługi finansowe oraz doradztwo finansowe skierowane do klientów zamożnych oraz sektora MŚP.
„Obserwujemy istotną zmianę w podejściu do wdrażania generatywnej sztucznej inteligencji w sektorze bankowym. Instytucje finansowe odchodzą od szeroko zakrojonych eksperymentów na rzecz strategicznych inicjatyw na poziomie całego przedsiębiorstwa, koncentrując się na precyzyjnych i ukierunkowanych zastosowaniach tej przełomowej technologii” – podkreśla Shanker Ramamurthy, Global Managing Director Banking & Financial Markets w IBM Consulting. „W miarę jak banki i inne instytucje finansowe na całym świecie wkraczają w kluczowy okres inwestycji w transformację, nowoczesne technologie oraz rozwój talentów, spodziewamy się, że ich wysiłki będą skupiać się na inicjatywach wykorzystujących generatywną AI do poprawy jakości obsługi klienta, zwiększania efektywności operacyjnej, ograniczania ryzyka oraz modernizacji infrastruktury IT” – dodaje.
Raport IBM IBV „2025 Outlook for Banking and Financial Markets” przygotowano na podstawie analiz opinii przedstawicieli kadry zarządzającej sektora finansowego, zachowań klientów banków oraz danych ekonomicznych z ośmiu kluczowych rynków: Stanów Zjednoczonych, Kanady, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Japonii, Chin, Indii i Japonii.