BiznesCyberbezpieczeństwoCIOPolecane tematy
iOS7 – system bardziej przyjazny użytkownikom biznesowym?
Nowa wersja iOS to przede przede wszystkim mocno odświeżony interfejs, rozszerzona wielozadaniowość, lepsza obsługa połączeń bezprzewodowych i multimediów. To także szereg nowych rozwiązań przydatnych w zastosowaniach firmowych. Czy iOS 7 sprosta oczekiwaniom biznesu?
Koncern Apple promuje nową wersję środowiska iOS jako odpowiadającą na potrzeby klientów biznesowych bardziej niż którakolwiek z pozostałych generacji mobilnego środowiska operacyjnego. Co ciekawe – nie chodzi tu tylko o komunikaty marketingowe kierowane do użytkowników, którzy mogą oczekiwać, że pracodawca pozwoli im wykorzystywać w celach służbowych ich ulubiony, prywatny smartfon. Apple kieruje swoje zapewnienia bezpośrednio do przedsiębiorców oraz administratorów odpowiedzialnych za sprawne funkcjonowanie firmowej infrastruktury IT.
Z systemu iOS 7 skorzystać będą mogli również użytkownicy telefonów iPhone 4, iPhone 4S oraz iPhone 5, a także tabletów iPad Mini i iPad 2. Oprogramowanie będzie również zgodne z tabletami iPad trzeciej i czwartej generacji, a także odtwarzaczami iPod Touch piątej generacji. IOS 7 zadebiutuje już w najbliższą środę. Dwa dni później do sprzedaży trafią pierwsze, fabrycznie wykorzystujące nową wersję środowiska mobilnego telefony Apple – iPhone 5S oraz iPhone 5C.
Na witrynie Apple czytamy, że iOS7 od poprzedniej wersji różni także obsługa zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa, rozszerzone możliwości konfiguracji i zdalnego zarządzania urządzeniami – na poziomie urządzenia oraz dostępu do poszczególnych aplikacji.
Pojedyncze logowanie
Z perspektywy potrzeb użytkowników korporacyjnych najważniejszą bodaj zmianą jest wprowadzenie obsługi mechanizmów pojedynczego logowania – Single Sign-On. Wykorzystanie mechanizmów Single Sign-On ogromnie ułatwia codzienną pracę z aplikacjami biznesowymi i zwalnia użytkowników od konieczności zapamiętywania osobnych haseł do każdej z aplikacji. Przy wprowadzeniu określonych zasad bezpieczeństwa funkcje SSO pozwalają również na podniesienie poziomu kontroli dostępu, dzięki wykorzystaniu innych niż hasło i specyficznych dla nowoczesnych urządzeń mobilnych mechanizmów uwierzytelniania. W przypadku iPhone 5S za uwierzytelnianie odpowiadać może wbudowany czytnik linii papilarnych uzupełniony odpowiednio zabezpieczonym ekranem blokady. Dodatkowo, wbudowane w iOS 7 mechanizmy SSO maja być proste w implementacji i integracji z aplikacjami biznesowymi, które z kolei zyskają m.in. możliwość wzajemnego wykorzystania wybranych, chronionych usług i funkcji.
Bezpieczeństwo danych i transmisji
iOS 7 wprowadza również możliwość ograniczenia dostępu poszczególnych aplikacji do wydzielonych obszarów danych i szybkiego szyfrowania danych zapisanych w pamięci urządzenia. Wedle oficjalnych zapowiedzi iOS 7 ma dawać m.in. możliwość określenia listy uprzywilejowanych aplikacji, które będą mogły pracować na firmowych danych, co przekłada się na możliwość zablokowania dostępu do informacji utworzonych w jednej aplikacji z poziomu innej. Dzięki temu administratorzy będą mogli ograniczyć ryzyko utraty danych wskutek działania złośliwego kodu, bądź niezamierzonych działań użytkownika – choćby w sieciach społecznościowych. Dla wszystkich instalowanych aplikacji domyślnie włączone będzie pełne szyfrowanie danych, oparte na unikalnym – definiowanym przez administratora, bądź użytkownika – haśle. Kolejną nowością w iOS 7 będzie obsługa tunelowania VPN na poziomie poszczególnych aplikacji. Takie podejście ma gwarantować, że za pośrednictwem firmowej infrastruktury przesyłane będą tylko wybrane informacje.
Zdalne zarządzanie i poczta
Siódma generacja systemu iOS wprowadzać ma również rozbudowane mechanizmy zdalnego zarządzania urządzeniami. Poza nowymi komendami, lepszą obsługą zewnętrznych narzędzi klasy MDM, funkcjami konfiguracyjnymi oraz mechanizmami znanymi z poprzednich wersji, iOS 7 pozwalać ma również na zdalną instalację oprogramowania, masową dystrybucję poprawek i aktualizacji, a także zarządzanie dostępem i licencjami App Store. Zmiany obejmą również sam serwis App Store – zyska on nowe mechanizmy związane z obsługą licencji woluminowych oraz funkcje pozwalające użytkownikom zachować prawa do aplikacji instalowanych na firmowych urządzeniach. Usprawnienia obejmować mają także funkcje związane z pocztą elektroniczną. Łatwiejsze ma być m.in. zarządzanie skrzynkami pocztowymi, a także obsługa załączników i synchronizacji ze środowiskiem Microsoft Exchange 2010.
Nowe funkcje iOS docenią zarówno użytkownicy biznesowi, administratorzy, jak również twórcy oprogramowania biznesowego dla tej platformy. Przedstawiciele Apple podkreślają, że zmiany wprowadzone w najnowszej generacji systemu iOS są odpowiedzią na oczekiwania klientów i wydaje się, że przynajmniej w zakresie funkcji przydatnych biznesowi – nie jest to stwierdzenie na wyrost.