W październiku do oferty firmy Sage trafiło nowe, pomyślane przede wszystkim z myślą o małych i średnich organizacjach, rozwiązanie klasy Business Intelligence. Ma to być odpowiedź na oczekiwania sektora MSP w zakresie łatwego dostępu do precyzyjnych informacji na temat prowadzonej działalności, a także wymagania bezpośrednio związane z dynamiką i sposobem działania mniejszych przedsiębiorstw. Na czym polega specyfika tego sektora w kontekście rozwiązań wspierających raportowanie i analizy biznesowe? Dla ITwiz komentuje Łukasz Wilczyński, zastępca dyrektora ds. zarządzania produktami w firmie Sage.
Jakich korzyści małe i średnie przedsiębiorstwa oczekują po wdrożeniu oprogramowania klasy Business Intelligence? Czym różnią się one od oczekiwań typowych dla większych przedsiębiorstw?
Małe i średnie przedsiębiorstwa od systemów klasy Business Intelligence oczekują przede wszystkim konkretnych i podanych w przystępny sposób informacji, które pomogą im w rozwiązywaniu bieżących problemów biznesowych. Ważne jest również efektywne i szybkie wdrożenie, aby takie systemy mogły zapewniać informacje adekwatne do zachodzących zmian związanych z rozwojem przedsiębiorstwa i nowymi potrzebami odnośnie informacji. Oczekiwania małych i średnich przedsiębiorców są tu jak najbardziej uzasadnione. Przedsiębiorcy z tego segmentu świetnie znają swoje potrzeby, choć często zdarza się, że wraz z rozwojem firmy pojawiają się nowe oczekiwania. Jednocześnie, w przeciwieństwie do dużych przedsiębiorstw i korporacji, małe i średnie firmy zwykle nie są w stanie przeprowadzić kompleksowej analizy bieżących i przyszłych potrzeb przed wdrożeniem rozwiązania klasy BI. Większość rzeczywistych potrzeb uwydatni się wręcz dopiero po wprowadzeniu takiego rozwiązania. Stąd też wynika chociażby potrzeba posiadania systemu odpowiednio elastycznego oraz łatwego w samodzielnej obsłudze. Większe przedsiębiorstwa natomiast, ze względu na skalę wdrożenia oraz ilość gromadzonych i przetwarzanych danych, zmuszone są wykonać dogłębną analizę jeszcze przed wyborem dostawcy oprogramowania.
W sektorze MŚP najważniejsza jest optymalizacja procesów oraz weryfikacja, czy stosowane do tej pory modele biznesowe są efektywne.
Czym rola i specyfika narzędzi klasy BI w zastosowaniach typowych dla małych i średnich firm różni się od typowych zastosowań w dużych organizacjach?
Podstawowa różnica w zastosowaniu typowych rozwiązań dla małych i średnich firm oraz dużych organizacji jest związana z budowaniem modelu biznesowego firmy. Otóż w sektorze MŚP najważniejsza jest optymalizacja procesów oraz weryfikacja, czy stosowane do tej pory modele biznesowe są efektywne. Przedsiębiorcy oczekują korzyści z zastosowania systemów BI w pracy bieżącej, przy wykorzystaniu danych z firmy. W przypadku dużych organizacji ewidencjonowana jest najczęściej dużo większa ilość danych, również danych pozyskanych na zewnątrz firmy.
Jakich obszarów najczęściej dotyczą analizy biznesowe prowadzone przez firmy sektora MSP?
Z przeprowadzonego przez nas badania opinii naszych klientów wynika, że analizy biznesowe najczęściej dotyczą obszarów związanych z przychodami, kosztami, a także efektywnością modelu biznesowego firmy. Dla przedsiębiorców z sektora MŚP coraz większe znaczenie ma wiedza nie tylko o poziomie przychodów, ale również dlaczego firma osiągnęła zyski na takim właśnie poziomie i czy można coś zrobić, żeby były one jeszcze wyższe.
W przeciwieństwie do dużych przedsiębiorstw i korporacji, małe i średnie firmy zwykle nie są w stanie przeprowadzić kompleksowej analizy bieżących i przyszłych potrzeb przed wdrożeniem rozwiązania klasy BI.
Skoro mowa o potrzebie łatwego dostępu do informacji, to jakie narzędzia są tu szczególnie doceniane przez sektor MSP?
Systemy Business Intelligence dają wiele możliwości dostępu do danych. Każdy użytkownik może z niego korzystać za pomocą kanału najbardziej dopasowanego do jego potrzeb – przeglądarka internetowa, arkusz kalkulacyjny, czy też bezpośrednio z aplikacji. Z przeprowadzonego przez nas badania opinii klientów wiemy, że Ci z sektora MŚP najczęściej korzystają z prostego arkusza kalkulacyjnego. Dlatego tworząc nasz moduł uwzględniliśmy wiele możliwości wizualizacji danych, między innymi za pomocą arkusza, ale też stworzyliśmy tzw. kokpit menedżera. Jest to graficzna prezentacja informacji o stanie przedsiębiorstwa, która pozwala na przejście do szczegółów analizy za pomocą jednego kliknięcia. To najbardziej czytelna forma danych, która pozwala na interpretację wskaźników, a jednocześnie nie wymaga od użytkownika specjalistycznej wiedzy technicznej na temat narzędzia.
Kluczowy jest krótki czas wdrożenia, niska bariera wejścia i nieograniczony rozwój rozwiązania wraz z rozpoznawaniem nowych potrzeb, w miarę coraz bardziej zaawansowanego użytkowania.
W parze z jakimi systemami biznesowymi sektor MSP najczęściej wykorzystuje rozwiązania typu BI?
Systemy Business Intelligence mogą działać z dowolnym programem wspierającym przedsiębiorstwo z branżowego punktu widzenia. Przykładowo, jeśli mały zakład produkcyjny opiera swoja działalność o własne systemy informatyczne, z pewnością może korzystać również z modułu BI. Naturalną parą dla rozwiązania Business Intelligence jest jednak system klasy ERP, który pełni rolę jednego źródła danych na temat przedsiębiorstwa. Analityka biznesowa jest jego integralną częścią, kolejnym elementem wspierającym zarządzanie operacyjne firmą. Jednocześnie, z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że ponad 80 proc. przedsiębiorców analizuje swój biznes, korzystając z różnorodnych narzędzi – od samodzielnych analiz w arkuszach, modułów BI, po specjalistyczne systemy raportowe przygotowane przez zewnętrznych specjalistów i pakiety ERP. Często występującym ryzykiem jest to, że proces wdrożenia trwa zbyt długo i, w związku z tym, rozpoznane na początku potrzeby firmy stają się nieaktualne. Dla MŚP kluczowy jest krótki czas wdrożenia, niska bariera wejścia i nieograniczony rozwój rozwiązania wraz z rozpoznawaniem nowych potrzeb, w miarę coraz bardziej zaawansowanego użytkowania. Przeznaczone dla sektora MŚP i wyposażone w mechanizmy BI rozwiązania typu ERP zyskują pewną przewagę ze względu na niskie bariery wdrożenia i koszty pozyskania takiego systemu.