Rynek
Coraz mniej czasu na rejestrację w systemie e-Doręczenia dla instytucji publicznych
10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne wskazane w ustawie. Jak się jednak okazuje, wciąż niewielki procent podmiotów zobowiązanych ustawą deklaruje chęć dołączenia do systemu. “Namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy” – podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński.
Jak zatem dołączyć do systemu e-doręczeń?
1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń.
- Wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym).
- Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku.
2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń
- Jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl.
- Jeśli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (możesz to zrobić przez edoreczenia.gov.pl)
Skrzynkę do e-Doręczeń znaleźć można w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl.
„Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach” – dodaje Janusz Cieszyński.
Istnieje możliwości przetestowania systemu
Nowa, cyfrowa forma komunikacji pomiędzy podmiotami publicznymi, obywatelami i firmami ma usprawnić przepływ informacji i gwarantować bezpieczeństwo danych. Żeby sprawdzić, jak będą działać e-Doręczenia, można je także przetestować w swojej organizacji.
Środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To ma pomóc podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem.
e-Doręczenia a ePUAP – wyjaśniamy wątpliwości
- Ministerstwo Cyfryzacji buduje spójny, skuteczny system, w którym skupione zostaną wszystkie usługi i kanały komunikacji z urzędami. Kluczem do tego jest wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług dostępnych na stronie mobywatel.gov.pl.
- Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną: dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia.
- Platforma ePUAP będzie funkcjonować po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów.
Korzyści z wdrożenia e-Doręczeń
- Bezpieczna korespondencja.
- Wiarygodność korespondencji – nadawca oraz adresat są identyfikowani podczas odbioru przesyłki.
- Bezpieczeństwo prawne – e-Doręczenia są zgodne z regulacjami europejskim (eIDAS ) i ustawą o e-Doręczeniach.
- Kompleksowość – korespondencję można wysłać do osób fizycznych, osób prawnych oraz podmiotów administracji publicznej.
- Przejrzystość procesów – czas każdej czynności w procesie potwierdza kwalifikowany znacznik czasu.
Materiały do pobrania znajdują się pod poniższym linkiem.