10 grudnia wchodzi w życie obowiązek stosowania e-Doręczeń przez podmioty publiczne wskazane w ustawie. Jak się jednak okazuje, wciąż niewielki procent podmiotów zobowiązanych ustawą deklaruje chęć dołączenia do systemu. "Namawiam, aby nie odkładać tego na później i już teraz podjąć kroki w celu realizacji obowiązków wynikających z ustawy” - podkreśla minister cyfryzacji Janusz Cieszyński. Jak zatem dołączyć do systemu e-doręczeń? 1. Złóż wniosek o adres do e-Doręczeń. Wniosek należy podpisać elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adres e-mail administratora podany we wniosku. 2. Aktywuj skrzynkę do e-Doręczeń Jeśli będziesz korzystać ze skrzynki online, wejdź na edoreczenia.gov.pl. Jeśli będziesz korzystać z EZD, podłącz swój system (możesz to zrobić przez edoreczenia.gov.pl) Skrzynkę do e-Doręczeń znaleźć można w dwóch miejscach: pod adresem mobywatel.gov.pl (w zakładce „Twoje skrzynki) i na edoreczenia.gov.pl. „Przypomnę, że e-Doręczenia to nie tylko założenie skrzynki, ale też konieczność np. dostosowania wewnętrznych procedur związanych z przekazywaniem korespondencji w poszczególnych podmiotach” - dodaje Janusz Cieszyński. Istnieje możliwości przetestowania systemu Nowa, cyfrowa forma komunikacji pomiędzy podmiotami publicznymi, obywatelami i firmami ma usprawnić przepływ informacji i gwarantować bezpieczeństwo danych. Żeby sprawdzić, jak będą działać e-Doręczenia, można je także przetestować w swojej organizacji. Środowisko testowe dostępne jest od wielu miesięcy. Urzędy mogą założyć testowe adresy do e-Doręczeń i sprawdzić, jak działa skrzynka albo podłączyć testową wersję systemu kancelaryjnego. To ma pomóc podmiotom przygotować wewnętrzne procedury, jeszcze przed właściwym wdrożeniem. e-Doręczenia a ePUAP – wyjaśniamy wątpliwości Ministerstwo Cyfryzacji buduje spójny, skuteczny system, w którym skupione zostaną wszystkie usługi i kanały komunikacji z urzędami. Kluczem do tego jest wdrożenie e-Doręczeń i integracja z ekosystemem e-usług dostępnych na stronie mobywatel.gov.pl. Od 10 grudnia rozpocznie się okres przejściowy, w którym będą obowiązywały dwa kanały komunikacji z administracją publiczną: dostępny obecnie ePUAP oraz e-Doręczenia. Platforma ePUAP będzie funkcjonować po 10 grudnia. Dla prawników z podmiotów publicznych Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało szczegółową opinię wskazującą interpretację nowych przepisów. Korzyści z wdrożenia e-Doręczeń Bezpieczna korespondencja. Wiarygodność korespondencji - nadawca oraz adresat są identyfikowani podczas odbioru przesyłki. Bezpieczeństwo prawne - e-Doręczenia są zgodne z regulacjami europejskim (eIDAS ) i ustawą o e-Doręczeniach. Kompleksowość - korespondencję można wysłać do osób fizycznych, osób prawnych oraz podmiotów administracji publicznej. Przejrzystość procesów - czas każdej czynności w procesie potwierdza kwalifikowany znacznik czasu. Materiały do pobrania znajdują się pod poniższym linkiem.