AplikacjeRynek

Czy Salesforce kupi Slack`a?

Z nieoficjalnych informacji wynika, że rozmowy w sprawie zakupu firmy Slack Technologies przez koncern Salesforce są już mocno zaawansowane. Niewykluczone, że porozumienie w tej sprawie zostanie ogłoszone już w przyszłym tygodniu. Nie ustają spekulacje na temat wartości ewentualnej transakcji oraz możliwych kierunków rozwoju platformy Slack pod przewodnictwem Salesforce.

Czy Salesforce kupi Slack`a?

Slack to jedna z najpopularniejszych na świecie platform komunikacyjnych skierowany do użytkowników biznesowych. Oferuje m.in. szereg funkcji wspierających zarządzanie projektami i komunikację w czasie rzeczywistym za pomocą dedykowanych kanałów, pokoi czy wiadomości bezpośrednich. Wspiera również komunikację głosową i pozwala na budowanie repozytoriów plików, a także wyszukiwanie treści. Jako taka platforma Slack jest powszechnie wykorzystywana m.in. w zespołach IT oraz w organizacjach zajmujących się tworzeniem oprogramowania. Komunikator Slack bazuje na modelu chmury obliczeniowej, posiada jednak dedykowane aplikacje klienckie dla popularnych systemów operacyjnych i platform mobilnych. W październiku 2019 roku z platformy Slack każdego dnia korzystało ok. 12 mln użytkowników. Wskutek izolacji społecznej wprowadzonej w ramach walki z pandemią COVID-19 popularność tej platformy, podobnie jak i innych narzędzi wspierających pracę zespołową, dodatkowo wzrosła.

Docenianą przez wielu użytkowników cechą platformy Slack jest także dynamiczny rozwój funkcjonalności oraz rozbudowane mechanizmy integracji. To właśnie integracji oprogramowania Salesforce z platformą Slack dotyczyła dotąd współpraca obu firm. Teraz jednak mówi się o możliwym przejęciu producenta platformy Slack przez koncern Salesforce.

Jako pierwszy informacje na temat ewentualnej fuzji podał amerykański Wall Street Journal. Na wieść o trwających rozmowach akcje Slack Technologies zyskały na wartości o niemal jedną trzecią (32 proc.). W efekcie kapitalizacja spółki na środowym zamknięciu amerykańskiej giełdy sięgnęła ponad 20 mld USD. Obecnie sięga ok. 23 mld USD. Z kolei wartość akcji firmy Salesforce spadła o niecałe 5 proc.

Wartość ewentualnej transakcji pozostaje obiektem szerokich spekulacji. Warto jednak zauważyć, że w 2018 roku koncern Salesforce wydał ok. 6,5 mld USD na przejęcie wyspecjalizowanej w technologiach integracyjnych firmy MuleSoft. Była to wówczas najdroższa tego typu transakcja w ponad 20-letniej historii firmy Salesforce. Z kolei w połowie 2019 roku, wraz z zakupem rozwijającej oprogramowanie z zakresu analizy i wizualizacji danych firmy Tableau, próg ten podniesiono ponad dwukrotnie – Salesforce na zakup Tableau przeznaczył bowiem ok. 15 mld USD.

Przejęcie firmy Slack Technologies przez Salesforce byłoby z pewnością jedną z najdroższych tego typu transakcji w historii światowej branży IT. Obecnie rekord w tej dziedzinie należy do koncernu IBM, który w ubiegłym roku przejął firmę Red Hat za 34 mld USD.

Niezależnie jednak od wartości ewentualnej transakcji, można być pewnym, że przejęcie firmy Slack Technologies nie jest poza zasięgiem koncernu Salesforce. Ubiegły rok finansowy, zakończony w styczniu 2020 roku Salesforce zamknął bowiem przychodami na poziomie ponad 17 mld USD, co oznacza wzrost o 29 proc. w skali roku. W tym samym okresie przepływy pieniężne na działalności operacyjnej koncernu wyniosły ponad 4,3 mld USD i były o 27 proc. wyższe niż przed rokiem. Prognoza na 2021 rok obrachunkowy zakłada zwiększenie dotychczasowej dynamiki.

Koncern Salesforce to jeden największych na świecie dostawców oprogramowania biznesowego, kojarzony przede wszystkim z rozwiązaniami wspierającymi zarządzanie relacjami z klientami. Salesforce zdecydowanie wyprzedza w tym segmencie firmy, takie jak SAP, Oracle i Microsoft. Co więcej, jak podkreślają przedstawiciele amerykańskiego koncernu powołując się na ostatnią edycję raportu IDC Worldwide Semiannual Software Tracker, Salesforce kontroluje większą część światowego rynku rozwiązań klasy CRM niż 13 kolejnych rywali łącznie. Według analiz IDC firma Salesforce zalicza się także do ścisłej czołówki rynku w obszarze oprogramowania wspierającego sprzedaż, obsługę klienta i działalność marketingową.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *