Branża ITRynekPolecane tematy
Eksport: perspektywy rozwoju sektora gier komputerowych na Filipinach
Branża gier komputerowych i gier wideo na Filipinach oceniana jest jako jedna z najważniejszych i perspektywicznych w tym kraju. Niebagatelne znaczenie ma powiązanie z amerykańskim rynkiem gier i zlecanie wykonania oprogramowania przez firmy z USA.
Sektor gier komputerowych na Filipinach bierze swoje początki w 1992 r. przy okazji powstania firmy Micronet Software Manila, firmy zależnej od zlokalizowanej w Japonii firmy Micronet. W 1997 r. miała miejsce kolejna japońska inwestycja – Japan Media Programming – Cebu (JAMP-Cebu). Obie firmy zajmowały się produkcja gier komputerowych dla japońskich wydawców. Firmy zajmujące się tworzeniem gier komputerowych na użytek domowy zaczęły działać w 2000 r.
W 2003 r. powstała pierwsza organizacja firm z tego sektora – International Game Developers Association – IGDA Manila Chapter. W 2006 r. W celu lepszego rozwoju sektora gier członkowie IGDA Manila powołali Game Developers Association of the Philippines (GDAP) . Aktualnie GDAP liczy 39 członków, w tym 24 firmy i 15 szkół/uniwersytetów). Ponadto, na rynku obecnych jest także wiele podmiotów niestowarzyszonych. Warto zaznaczyć, że w 2001 r. sektor obejmował zaledwie 5 podmiotów. Zatrudnienie kształtuje się na poziomie około 900 osób, przy czym głównie są to artyści i programiści ze umiejętnościami w zakresie oprogramowania C/C++, Flash, PhP, Java, Adobe Photoshop, 3D Studio Max oraz Autodesk Maya.
Światowy rynek gier komputerowych szacuje się na blisko 60 mld USD. Udział tego sektora w gospodarce Filipin to poniżej 0,006%, jednakże przewiduje się jego rozwój w przyszłości. W 2009 r. przychody filipińskiego sektora gier sięgnęły 5 mln USD, co oznaczało 50% wzrost w porównaniu do roku wcześniej.
Koszty prowadzenia działalności w tym sektorze na Filipinach:
* wynagrodzenie dla Filipińczyków – ok. 2000 USD,
* wynagrodzenie dla początkującego w grach komputerowych artysty – 230-460 USD (10-20 tys. PHP), zaś dla programisty – ok. 340-600 USD (15-25 tys. PHP),
* niektóre firmy proponują pracownikom jako opcje udziały w zysku lub akcje.
W kontekście inwestycji w ten sektor i rozwoju tego sektora na Filipinach przedstawia się następujące zalety tego kraju:
* do 2008 większość programów do gier komputerowych opracowywanych na Filipinach była dostosowana do platform przenośnych i PDA;
* w 2009 r. pojawiło się zapotrzebowanie na gry on-line i konsole (w szczególności Nintendo Wii i DS oraz Sony Playstations), jak również rozwinęły się gry na iPod-y;
* większość projektów gier komputerowych jest przeznaczonych dla produktów z całkowicie built-up oprogramowaniem;
* niektóre oprogramowania są tworzone na zamówienie ze strony wydawcy, inne jako produkt sprzedawany poprzez wydawcę;
* Filipińczycy są dobrymi twórcami gier komputerowych w związku z powiązaniami ze Stanami Zjednoczonymi poprzez system edukacji, media, sport, oraz z Japonią w zakresie animacji i rozrywki video. Ponadto są zdolnie techniczne, naturalnie kreatywni i są entuzjastami gier video.
Największe targi na Filipinach z zakresu tego sektora to Game Festival w Manili.
Organizacje z branży gier komputerowych i wideo na Filipinach:
- Game Development Institute of the Philippines
- IT and Business Process Association Philippines
Więcej informacji o sektorze gier elektronicznych na Filipinach.
Informacje o możliwościach inwestycyjnych w sektorze gier na Filipinach.
Więcej na stronach Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP (WPHI).
Tekst powstał na podstawie opracowania Kariny Katzer, I Sekretarza WPHI Ambasady RP w Kuala Lumpur.