RynekPolecane tematy

Export: ogromne zmiany i potencjał chińskiego rynku ICT

Rok 2013 był w Chinach rokiem aplikacji mobilnych, obejmujących media społecznościowe, muzykę, wideo i gry.

Mobilność, dostęp do Internetu oraz treści rozrywkowych, muzyki i poczty jest możliwy dzięki realizacji rządowych planów rozwoju branży IT/ICT, będących jedną z priorytetowych branż w chińskich planach rozwojowych.

Export: ogromne zmiany i potencjał chińskiego rynku ICT

Zmiany rządu w podejściu do ICT

W sierpniu 2013 Chińska Rada Państwa wydała dokument zatytułowany „Strategia szerokopasmowych Chin“ wraz z planem implementacji, przewidujący dalsze umiędzynarodowienie współpracy w obszarze ICT, cyberprzestrzeni i ochrony praw własności intelektulanej (IPR). Celem nadrzędnym strategii jest stworzenie warunków dla rozwoju nowych technologii i podniesienie jakości świadczonych usług telekomunikacyjnych, co ma przełożyć sie na stabilny wzrost przemysłu ICT. Priorytetowym zadaniem jest upowszechnienie sieci 3G i podstawowej infrastruktury szerokopasmowej.

W Chinach preferowane są własne systemy i standardy, szczególnie dedykowane użytkownikom posługującycj sie języku chińskim. W pierwszych miesiącach 2014 roku pojawiła się propozycja odejścia od obowiązku egzaminu z języka angielskiego na chińskiej maturze, co zapewne także wpłynie na charakterystykę chińskich użytkowników sieci.

Pod koniec 2013 roku Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) wydało zezwolenia i przyznało częstotliwości dla usług 4G Time Division Long-Termn Evaluation (4G TD-LTD/4G). Trwa rozbudowa infrastruktury i kampanie marketingowe promujące nowe usługi i urządzenia działajace w standardzie 4G.

Z kolei w siepniu 2013 Chińska Rada Państwa wydała dokument dotyczący „konsumpcji informacji“ zatytułowany „Opinions on Promoting Information Consumption to Expand Domestic Demand“. Dokument ten wyznaczył chińskiej gospodarce cele mające przyspieszyć „konsumpcję informacji“, znacząco poprawić infrastrukturę informacyjną (sieci szerokopasmowe podstawą budowy smart cities), a także ożywić rynek konsumpcji „zdrowej informacji“ ustanawiając zdrowy, bezpieczny, transparentny, godny zaufania rynek teleinformacyjny.

Na początku stycznia 2014, China Academy of Telecommunication Research (CATR) poinformowała o planach otwarcia rynku i umożliwienia świadczenia usług MVNO przez zagranicznych inwestorów. Otwarcie China Shanghai Pilot Free Trade Zone (CSPFTZ lub SFTZ) uznawane jest za szansę na otwarcie kilku kluczowych sektorów ICT.

Warto odnotować, iż w Chinach preferowane są własne systemy i standardy, szczególnie dedykowane użytkownikom posługującycj sie języku chińskim. W pierwszych miesiącach 2014 roku pojawiła się propozycja odejścia od obowiązku egzaminu z języka angielskiego na chińskiej maturze, co zapewne także wpłynie na charakterystykę chińskich użytkowników sieci i przyczyni się do jej sinizacji.

Chiński rząd stawia obecnie na rozwój następujących obszarów, technologii i usług:
# Standaryzacja/3GPP/mobilne serwisy
# Mobile Virtual Network Operator (MVNO)
# Value-added Services (VAS)
# Internet Data Center (ID C)
# Internet Service Provider (ISP)
# Online data processing /centra przetwarzania danych/ i e-commerce processing /e-handel/
# tore-and-forward swiching services /e-logistyka/
# voice and video conference call services
# information content provider services
# home internet access services
# virtual private network services
#.app stores

Na początku stycznia 2014, China Academy of Telecommunication Research (CATR) poinformowała o planach otwarcia rynku i umożliwienia świadczenia usług MVNO przez zagranicznych inwestorów. Otwarcie China Shanghai Pilot Free Trade Zone (CSPFTZ lub SFTZ) uznawane jest za szansę na otwarcie kilku kluczowych sektorów ICT.

Na rynku widoczne jest oczekiwanie na rozkwit sektora gier video, dotychczas będącego w niełasce (blokada dostępu do chińskiego rynku producentów konsol). Firmy marketingowe, takie jak SMG przygotowują się do wypuszczenia pod koniec roku 2014 pakietów usług strimingowych na konsole XBOX ONE. Warto aby polscy producenci gier zwrócili uwagę na te zmiany i zaznaczyli swoją obecność w tym segmencie rynku, zanim nastapi szybki rozkwit i nasycenie.

Chiński rynek dla firm i specjalistów IT

Na chińskim rynku jest coraz więcej chińskich specialistów z branży ICT pracujacych dla dużych międzynarodowych koncernów. W ramach komercyjnych iniciatyw start-upowych pojawiają się na chińskim rynku polskie firmy np. Asyncode. Ich nastawienie jest bardzo optymistyczne. Warto wspierać softlanding i rozwój polskich firm w Chinach.

W 2013 przychód z podstawowych usług firm telekomonikacyjnych w Chinach wyniósł 1,17 bln RMB (2340 mld zł), i wzrósł o 8,7%. Do końca 2013 roku, liczba użytkowników Internetu oscylowała zaś wokół 618 mln. Wspólczynnik penetracji wynosił 45,8%. Do końca 2013 roku, liczba użytkowników internetu mobilnego wzrosła do 500 mln. Blisko połowa z użytkowników internetu w Chinach tj. 300 mln korzysta z kanałów e-commerce. Chiny prześcignęły USA pod względem wielkości rynku e-commerce i udziału kanału e-commerce w sprzedaży dóbr (10%).

Przykłady sukcesów w nawiązywaniu współpracy w ramach takich targów jak GSMA Mobile Asia Expo&Conference w Szanghaju pokazują potenciał tego rynku, jego potrzeby. Warunkiem konieczyny jest odpowiednie przygotowanie przyjazdu polskich firm do Chin. Wsparcie finansowe musi wiązać się z komercjalizacją pomysłów biznesowych.

Ekspert w ostatnich 2 latach biorąc udział w wielu seminariach i konferencjach IT/ICT/Gier/E-commerce, zebrał wiele cennych opinii od firm i przedstawicieli dyplomcji gospodarczej krajów europejskich (Niemiec, Francji, Holandii, Włoch, Hiszpanii) a także Kanady, USA, Australii i Izraela.

Innowacyjne firmy takie jak amerykańskie czy izraelskie, wchodzą do Chin, mając wsparcie rodzimych inwestorów i dyplomacji gospodarczej. Dla komercjalizacji swoich usług, które najczęściej obejmują: aplikacje, urządzenia infrastrukturalne i sieciowe, VAS, devices&handset, korzystają z komercyjnych platform, sceptycznie odnosząc się do chińskich iniciatyw rządowych, majacych na celu transfer technologii.

Izraelskie czy amerykańskie start-upy inwestują w takie przedsięwzięcia jak:
# Technologie teleinformacyjne budujące infrastrukturę dla smart city – connected living – development tracker
# Internet Wszechrzeczy – Internet of Things i Smart Houses
# Media społecznościowe – Network & Social media – communication, HD voice, VoLTE
# Handel elektroniczny – Digital Commerce – e-commerce
# Logistyka – systemy integrujące i śledzące
# Personal Data Protection (spam management, fraud&security)
# Technologie bezprzewodowe = Wireless serwices
# Technologie IT/ICT dla motoryzacji –mAutomobile
# Edukacja –eEducation
# Zdrowie – eHealth
# Sport – eSport
# Rozrywka – enterteiment gaming – gry edukacyjne, gry profilowane, tematyczne, komercyjne, na zamówienie
# Location -based services
# Mobile Energy
# Mobile Money, mobile payment
# Security Solutions
# Advertising Platforms
# Usługi i aplikacje dla młodych ludzi/dzieci – mYouth
# Usługi i aplikacje dla kobiet – mWomen
# Usługi i aplikacje dla rolnictwa – mAgriculture
# Usługi i aplikacje dla instytucji rządowych – mGovernment
# Usługi i aplikacje dla służb i instytucji zarządzania kryzysowego – mDisaster Response
# Usługi i aplikacje dla urządów pracy i firm HR, mobile workforce management – mEmployment

Chiński przemysł IT/ICT dynamicznie się zmienia, przyswaja nowoczesne technologie i rozwiązania, jednocześnie starając sie stawić czoła pojawiającym się problemom. Zapotrzebowanie na specialistów, usługi i technologie jest bardzo wysokie. Rośnie wraz ze stopniem specializacji. Rynek chiński jest rynkiem wymagającym, selektywnym, gdzie obowiązują często reguły „dzikiego kapitalizmu“, jednocześnie fascyjnującym i pełnym możliwości. Do Chin nie można przyjeżdżać nie przygotowanym, bez wiedzy, wstępnych założeń i otwartości na falsyfikację wstępnych hipotez biznesowych. WPHI Szanghaj deklaruje wparcie dla firm i instytucji przygotowujących strategie wejścia na rynek chiński, w zakresie organizacji spotkań i wpracia na miejscu.

Na podstawie opracowania Mateusza Dawidowskiego, Trade Representative, Senior Consultant for EU Programmes, Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Zagranicznych, Konsulat Generalny Rzeczpospolitej Polskiej w Szanghaju

 

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *