RynekPolecane tematy
ePUAP 2 działa! Nową wersje ePUAP uruchomiono dziś (7 września)
Jak twierdzi Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji, podjęcie decyzji o uruchomieniu procesu naprawczego platformy ePUAP było jednym z najistotniejszych zadań resortu administracji cyfryzacji.
„Mamy dziś nową platformę dużo tańszą, bardziej nowoczesną i bardziej wydajną z przejrzystym interfejsem Obserwujemy już wzrost zainteresowania nową platformą, do której zostały także dodane kolejne usługi. Liczba zakładanych profili zaufanych wzrosła trzykrotnie z 400 dziennie do ponad 1200” – podkreślił Minister Administracji i Cyfryzacji.
Coraz więcej punktów potwierdzających Profil Zaufany
Działa już ponad 1100 punktów potwierdzających Profil Zaufany w Polsce (w urzędach skarbowych, urzędach wojewódzki, niektórych urzędach miast, oddziałach ZUS, wybranych placówkach Poczty Polskiej) oraz w innych krajach (w konsulatach, ambasadach). Minister podkreślił jednak, że sukcesywnie będzie zwiększana ilość placówek, w których będzie można potwierdzać profil zaufany ePUAP oraz instytucji, z którymi MAC rozpocznie współpracę w tym zakresie, aby przybliżyć e-administrację do obywateli. Poczta Polska uruchomi kilkaset tego rodzaju miejsc w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Docelowo ma ich być 4500. Ministerstwo ogłosiło też konkurs na zakładanie Centrów Aktywności Cyfrowej w powiatach oraz gminach miejskich. Na jego realizację MAC planuje przekazać środki w wysokości 2 mln zł. Minister Andrzej Halicki poinformował również, że od września rozpocznie się w mediach promocja platformy ePUAP2 i Profilu Zaufanego.
„Dzięki wprowadzonym zmianom już dziś na nowej platformie ePUAP2 łatwiej i szybciej można korzystać z oferowanych tam usług. Uruchomione zostały również nowe usługi: teraz z jednego miejsca w sieci można bezpiecznie nie tylko rozliczyć się z ZUS, obsługiwać prowadzoną działalność gospodarczą, zarejestrować jako poszukujący pracy lub zgłosić zbiórkę publiczną, ale także zgłosić utratę dowodu osobistego, zawnioskować o jego wymianę lub wydanie, poprosić o odpis aktu stanu cywilnego, np. urodzenia, małżeństwa, zgonu, jak i uzyskać informację o środowisku i jego ochronie” – przekonują przedstawiciele MAiC.
Aby korzystać z ePUAP należy założyć konto na tej platformie, a następnie założyć i potwierdzić Profil Zaufany – bezpieczny i bezpłatny mobilny podpis elektroniczny. W nowej wersji systemu uproszczona została procedura zakładania konta na ePUAP.
Urząd ma obowiązek odpowiedzieć w formie elektronicznej
Każdy urząd jest zobowiązany do posiadania Elektronicznej Skrzynki Podawczej, dlatego obywatel ma gwarancję, że urząd przyjmie każde pismo podpisane elektronicznie. Jeśli obywatel zainicjuje korespondencję elektronicznie, urząd musi korespondować z nim przez internet. Trzeba jednak pamiętać, że chodzi tu o korespondencję podpisaną profilem zaufanym albo podpisem kwalifikowanym. Autoryzacja operacji w nowym systemie odbywa się poprzez SMS – analogicznie jak ma to miejsce z transakcjami bankowymi.
Każdy użytkownik ePUAP posiada w systemie własny „skład dokumentów” działający na kształt osobistej skrzynki mailowej, z historią prowadzonej urzędowej korespondencji. Każda wysyłka i odbiór są potwierdzane Urzędowym Poświadczeniem Odbioru, które jest równoważne z elektronicznym „awizo”. Jeżeli dany urząd nie ma konkretnej usługi to zawsze można wysłać tzw. pismo ogólne z załącznikiem (np. skan opłaty).
Już ponad 1 mln osób korzysta z usług ePUAP i prawie 500 tys. z Profilu Zaufanego. Liczba Profili Zaufanych przyrasta o 15 tys. miesięcznie, a nowych kont zakładanych na ePUAP o 30 tys. Liczba osób mogących się jednocześnie logować w systemie docelowo wyniesie do 20 tysięcy. Oznacza to, że jeżeli użytkownik średnio potrzebuje 10 minut, żeby przeprowadzić transakcję, to dziennie będzie można obsłużyć prawie 3 mln użytkowników. Aktualnie przez ePUAP przesyłanych jest ok. 2 mln dokumentów rocznie, 5000 dziennie. Zwiększony został również limit przechowywania plików dla każdego podmiotu publicznego.
Co można załatwić online na ePUAP2:
- · złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego – usługa przydatna gdy dowód utracił ważność, albo osoba wnioskuje o swój pierwszy dowód osobisty;
- · zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego – co może uchronić nas przed ryzykiem wykorzystania dokumentu przez osoby niepowołane np. przy chęci uzyskania przez nie kredytu, lub zaciągania zobowiązań;
- · złożyć wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego np. urodzenia – szczególnie przydatne gdy jedziemy na wakacje za granicę z dzieckiem, które ma inne nazwisko niż rodzic – warto wtedy mieć odpis aktu urodzenia dziecka, który można dostać przez www.epuap.gov.pl; innym przykładem jest chęć wzięcia ślubu w innym miejscu niż osoba jest zameldowana – wtedy też potrzebuje ona odpisu aktu stanu cywilnego o który może zawnioskować przez internet;
- · złożyć wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego – np. małżeństwa, zgonu;
- · mając jakąkolwiek sprawę do urzędu – napisać pismo i wysłać wykorzystując tzw. „pismo ogólne”;
- · chcąc zebrać fundusze na ważny projekt – zgłosić zbiórkę publiczną;
- · złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o przebiego służby wojskowej, gdy pracodawca takiego wymaga;
- · zweryfikować informacje o pojeździe, na podstawie informacji z dowodu rejestracyjnego i prawa jazdy, co może być szczególnie ważne przy zakupie używanego samochodu;
- · bedąc osobą bezrobotną i poszukującą pracy, wykorzystując profil zaufany ePUAP, zarejestrować online na portalu www.praca.gov.pl , aby wrócić na rynek pracy;
- · przeprowadzać operacje związane z prowadzoną działalnością gospodarczą osób fizycznych (np. rejestracja, zgłoszenia, wyrejestrowanie) – wystarczy wziąć profil zaufany na www.epuap.gov.pl i zarejestrować się przez www.ceidg.gov.pl;
- · korzystać z usług związanych z ZUS (przez www.pue.zus.pl) realizowanych przez przedsiębiorców oraz obywateli np. składanie deklaracji czy uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami ZUS;
- · uzyskać zaświadczenie o niekaralności, przydatne np. gdy osoba chce być wychowawcą na koloniach;
- · przekazać organom prowadzącym kataster nieruchomości tzw. operat szacunkowy – ważne dla rzeczoznawców majątkowych, którzy mają obowiązek takie dane przekazywać.
Planowanych jest 100 nowych usług na ePUAP2, m.in.:
- · wniosek o Elektroniczną Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) – szczególnie przydatne przy wyjazdach za granicę i zachowaniu pewności uzyskania świadczenia zdrowotnego w kraju UE/EFTA;
- · wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej – ważne przy chęci sprawdzenia czy obywatel własciwie płaci podatki;
- · wniosek o wydanie dokumentu prawa jazdy;
- · dopisanie się elektronicznie do spisu wyborców – przydatne gdy obywatel chce głosować w wyborach parlamentarnych w innym miejscu niż mieszka;
- · wniosek powodziowy – wniosek o zasiłek finansowy dla osób poszkodowanych
w wyniku powodzi; - · wniosek o ponowne wykorzystanie informacji publicznej;
- · złożyć wniosek o o informację o środowisku i jego ochronie – przydatne gdy chcemy wybudować dom w lokalizacji, co do ktorej chcemy mieć pewność jaki wpływ na środowisko będą miały plany zabudowy okolicy, albo chcemy wiedzieć jaki jest poziom zanieczyszczenia środowiska w okolicy.