O dążeniach do wykorzystania możliwości związanych z usługami serwisowymi, zastosowaniu sztucznej inteligencji internetu rzeczy na potrzeby usprawnienia kluczowych procesów, współpracy z globalnymi dostawcami technologii IT, a także strategii rynkowej i rozwoju oprogramowania mówi Marcin Taranek, prezes zarządu IFS CEE & Poland.
Projekty, w których dziś uczestniczymy, można podzielić na dwie grupy. Obok typowych projektów, stanowiących odpowiedź na wyzwania związane m.in. z optymalizacją procesów czy poprawą efektywności wykorzystania zasobów, przybywa inicjatyw związanych z nowymi obszarami działalności. Są to projekty dotyczące rozwoju biznesu. I tak, jednym z ważniejszych trendów, które dotykają branże, do których kierujemy swoje rozwiązania, jest serwicyzacja. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów przedsiębiorstwa – w szczególności firmy produkcyjne starają się wykorzystać możliwości związane z usługami serwisowymi i obsługą posprzedażową.
Jakiego rodzaju projektów dotyczą dziś rozmowy z klientami IFS?
Projekty, w których dziś uczestniczymy, można podzielić na dwie grupy. Obok typowych projektów, stanowiących odpowiedź na wyzwania związane m.in. z optymalizacją procesów czy poprawą efektywności wykorzystania zasobów, przybywa inicjatyw związanych z nowymi obszarami działalności. Są to projekty dotyczące rozwoju biznesu. I tak, jednym z ważniejszych trendów, które dotykają branże, do których kierujemy swoje rozwiązania, jest serwicyzacja. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodów przedsiębiorstwa – w szczególności firmy produkcyjne – starają się wykorzystać możliwości związane z usługami serwisowymi i obsługą posprzedażową. Rozwój oferty usług pozwala zwiększyć zakres i atrakcyjność oferty produktowej, a także ograniczyć koszty działalności. Oprogramowanie IFS świetnie sprawdza się w takich realiach. Co więcej, zapewnienie sprawnej obsługi dla modeli biznesowych opartych na świadczeniu usług jest jednym z głównych elementów strategii rynkowej korporacji IFS. W szczególności dotyczy to usług serwisowych.
Naszym flagowym rozwiązaniem wspierającym zarządzanie cyklem życia usług serwisowych jest IFS Field Service Management. Jest to najbardziej rozbudowane funkcjonalnie rozwiązanie tej klasy dostępne na rynku. Wprowadzona niedawno na rynek wersja IFS FSM 6 zapewnia m.in. nowoczesny interfejs użytkownika, nowe, rozbudowane funkcjonalności w obszarze logistyki zwrotów i zarządzania częściami zamiennymi, obsługę napraw w punkcie serwisowym, a także nowe możliwości pozwalające na uelastycznienie i optymalizację harmonogramów prac serwisowych. Najnowsza wersja IFS FSM dysponuje też rozszerzonymi możliwościami w zakresie zarządzania gwarancjami, umowami i wyceną, co świetnie wpisuje się w potrzeby związane z koniecznością obsługi nowych modeli biznesu. Co istotne, rozwiązanie IFS Field Service Management, podobnie jak system IFS Applications, można wdrożyć w ramach firmowej infrastruktury informatycznej bądź w modelu usługi – na platformie IFS Managed Cloud.
Fundamentem oferty IFS ciągle jest jednak rozwiązanie bliżej związane z rynkiem ERP…
To prawda. System IFS Applications szczególnie dobrze sprawdza się w zastosowaniach typowych dla takich branż, jak przemysł, energetyka, telekomunikacja czy logistyka. Wiele firm korzysta z oprogramowania IFS Applications od lat, systematycznie je modernizując i wdrażając nowe funkcjonalności odpowiadające pojawiającym się wyzwaniom. Stale rosnąca grupa klientów, którzy są z nami od lat, stanowi potwierdzenie skuteczności naszych produktów. Rozwiązania IFS dobrze sprawdzają się też w roli narzędzi wspierających zarządzanie złożonymi operacjami biznesowymi. W ten obszar wpisują się również – wspierane przez oprogramowanie IFS – rozwiązania z dziedziny internetu rzeczy. Liczne czujniki generują dane, które odpowiednio przetworzone i dostarczone użytkownikom otwierają drogę do nowych modeli obsługi technicznej i procesów serwisowych. Z kolei w przemyśle potencjał internetu rzeczy oznacza możliwość poprawy produktywności, skrócenia czasu wprowadzania produktów na rynek czy ograniczenia wydatków i kosztów przestojów.
Z naszego – działającego w chmurze – rozwiązania IFS IoT Business Connector korzysta np. Anticimex. Jest to usługodawca, działający w branży zwalczania szkodników. Dzięki zastosowaniu naszego rozwiązania integracyjnego możliwe stało się m.in. łatwe wykorzystanie danych pochodzących z elektronicznych pułapek na potrzeby predykcyjnych działań serwisowych. System IFS Applications informuje o potrzebie wysłania technika np. w przypadku niskiego poziomu naładowania akumulatora pułapki. Dzięki zastosowaniu rozwiązania IFS IoT Business Connector cały proces przebiega automatycznie.
Co warto powiedzieć o nowościach, które zostały wprowadzone do najnowszej odsłony systemu IFS Applications?
Aktualna, 10. wersja systemu IFS Applications powstała w ramach bliskiej współpracy z naszymi klientami. Zmiany wprowadzone w IFS Applications 10 ułatwiają wykorzystanie potencjału biznesowego związanego z automatyzacją, internetem rzeczy oraz rozwojem modeli biznesowych skupionych wokół usług serwisowych. W porównaniu z poprzednią wersją, oprogramowanie IFS Applications 10 zyskało ponad 500 nowych funkcji. Nowa funkcjonalność pozwala skutecznie zarządzać działalnością biznesową przy wykorzystaniu najnowszych technologii cyfrowych, w tym za pomocą chatbotów. IFS Applications 10 to również rozbudowane mechanizmy, wspierające planowanie potrzeb materiałowych na podstawie danych dotyczących popytu, a także istotne usprawnienia dotyczące obsługi produkcji procesowej i kolejne usprawnienia pomagające efektywnie zarządzać działalnością prowadzoną w skali globalnej. Z kolei architektura naszego oprogramowania pozwala m.in. na zwiększenie elastyczności systemu, a jednocześnie – ograniczenie kosztów jego utrzymania, rozwoju i aktualizacji.
Z drugiej strony, wprowadziliśmy np. nowoczesne i otwarte narzędzia, pozwalające na łatwą integrację danych i procesów w systemie IFS Applications z rozwiązaniami wykorzystującymi technologie IoT i AI, także w modelu chmury obliczeniowej. Mówiąc o chmurze, warto wspomnieć, że system IFS Applications 10 jest dostępny w modelu Software as a Service, ale też jako usługa zarządzalna o nazwie IFS Managed Cloud w środowisku Microsoft Azure. Oczywiście zapewniamy – i będziemy zapewniać – również możliwość wdrożenia naszych rozwiązań lokalnie, w modelu on-premise. Nasza strategia zawiera bowiem zobowiązanie, że oprogramowanie IFS będzie rozwijane równolegle pod kątem chmury obliczeniowej oraz wdrożeń lokalnych – tak aby nie narzucać klientom żadnych decyzji w zakresie formy wdrożenia.
Skuteczność naszej strategii potwierdzają bardzo dobre wyniki finansowe, które osiągnęliśmy w minionym roku finansowym. Dwucyfrowa dynamika wzrostu przychodów ze sprzedaży sprawiła, że w skali świata przychody netto IFS wzrosły 23% i to wobec prognozowanego tempa rozwoju rynku na poziomie 7%. Naturalnie tak dobre wyniki mają źródło w wielu dużych projektach transformacyjnych, które zostały przeprowadzone na bazie naszych rozwiązań. Duży wkład w te wyniki w minionym roku miał IFS w Polsce. Pozyskaliśmy m.in. kilkunastu nowych klientów. Nasza ogłoszona w 2018 roku nowa strategia rynkowa przynosi efekty.
Z jakimi dostawcami IFS współpracuje w obszarze technologii. Jakie ma to znaczenie dla Państwa klientów?
Naszymi partnerami są najwięksi dostawcy technologii IT. W obszarze baz danych współpracujemy z firmą Oracle, a nasze rozwiązania chmurowe opieramy na rozwijanej przez Microsoft platformie Azure. Partnerstwo technologiczne z firmą Microsoft ma na celu m.in. zapewnienie klientom IFS dostępu do bezpiecznej i globalnej – bo działającej w oparciu o kilkadziesiąt centrów danych – platformy chmurowej. Po części dzięki temu, w pierwszym kwartale 2019 roku większe niż kiedykolwiek wcześniej grono nowych klientów IFS zdecydowało się na wdrożenie naszych rozwiązań w modelu chmury obliczeniowej. Dla klientów IFS współpraca z największymi dostawcami technologii oznacza przede wszystkim pewność, że wybierając rozwiązania IFS, zyskują narzędzia oparte na sprawdzonych i stabilnych fundamentach technologicznych, a jednocześnie spełniające najwyższe wymagania funkcjonalne – i otwarte na dzisiejsze trendy rynkowe.
Jakie są główne założenia dotyczące dalszych planów rozwoju oprogramowania IFS?
Nasza strategia rozwoju zakłada m.in. stopniowe rozszerzanie skali zastosowania sztucznej inteligencji jako sposobu na zoptymalizowanie procesów decyzyjnych oraz powtarzalnych operacji biznesowych. Punktem wyjścia do wykorzystania możliwości tego typu narzędzi na szeroką skalę była – wprowadzona wraz z IFS Applications 9 – warstwowa architektura naszego oprogramowania. Sztuczna inteligencja będzie pełniła coraz większą rolę w ramach naszych rozwiązań. Dużą wagę przykładamy także do ergonomii i łatwości użytkowania oprogramowania IFS. Interfejs naszych rozwiązań systematycznie ewoluuje tak, jak zmieniają się potrzeby użytkowników – również w ślad za oczekiwaniami młodszych pokoleń pracowników.
Szczegóły dotyczące planów rozwoju oprogramowania IFS zostaną przedstawione podczas globalnej konferencji IFS World Conference 2019, która odbędzie się w dniach 7–10 października br. w Bostonie. Udział w naszej dorocznej konferencji będzie najlepszą okazją do zapoznania się z nowymi kierunkami rozwoju naszych produktów, podzielenia się wiedzą i czerpania inspiracji. Podobnie jak poprzednie edycje, tak i tegoroczna IFS World Conference zgromadzi branżowych innowatorów oraz ekspertów IFS, którzy przedstawią innowacyjne przykłady wykorzystania możliwości dzisiejszych technologii na potrzeby wspierania czy raczej napędzania rozwoju nowoczesnego biznesu w poszczególnych branżach. Wszystkich zainteresowanych zapraszam więc do udziału w IFS World Conference 2019.