Po czterech latach dwu-, i trzycyfrowych wzrostów na rynku urządzeń typu tablet może nastąpić pogorszenie nastrojów. Z analiz firmy IDC wynika, że w tym roku sprzedaż tej klasy urządzeń będzie tylko o 6,5% wyższa niż rok temu. Wcześniej prognozy IDC zakładały wzrosty na poziomie 12%. Według ekspertów świadczy to o dojrzewaniu rynku, ale może być też dowodem zmian w zachowaniach zakupowych statystycznych użytkowników tabletów.
“Rynek tabletów dojrzewa. Coraz silniej widoczne są też trendy długoterminowe” – uważa Jean Philippe Bouchard, analityk IDC. Jego zdaniem początkowe prognozy zakładały, że użytkownicy będą skłonni wymieniać posiadane tablety co dwa lata. Obecne analizy wskazują jednak na wydłużenie okresów posiadania takich urządzeń przynajmniej o rok w stosunku do prognoz. Dodatkowo używane urządzenia są często przekazywane innym członkom rodziny. Tymczasem rosnącym zainteresowaniem użytkowników cieszą się tańsze odmiany klasycznych komputerów przenośnych. “Większy ekran zwykle oznacza większą efektywność pracy. Coraz częściej kluczowe staje się też posiadanie klawiatury” – przyznaje Jean Philippe Bouchard. Z drugiej strony, wśród użytkowników oczekujących szczególnej mobilności rosnącym zainteresowaniem cieszyć mają się nowe generacje smartfonów, zwłaszcza tych wyposażonych w relatywnie duże ekrany dotykowe.
Analitycy są zdania, że rosnące zainteresowanie nowoczesnymi telefonami oraz urządzeniami klasy wearable paradoksalnie przyczyni się do wzmocnienia sprzedaży tabletów oraz komputerów osobistych.
W skali trwającego roku wzrosty sprzedaży tabletów spodziewane są głównie na rynkach rozwijających się. Ich źródłem ma być jednak przede wszystkim sprzedaż relatywnie tanich urządzeń – głównie tych, oferowanych przez chińskich producentów. Prognozy dotyczące bardziej dojrzałych rynków zakładają utrzymanie sprzedaży na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. W Europie na spadek sprzedaży tabletów wpływać mają dodatkowo malejące ceny laptopów. Na zmniejszenie dynamiki wzrostów sprzedaży tabletów wpływać ma też rosnąca podaż nowych rodzajów urządzeń – przede wszystkim nowoczesnych zegarków.
Analitycy są jednak zdania, że rosnące zainteresowanie nowoczesnymi telefonami oraz urządzeniami klasy wearable paradoksalnie przyczyni się do wzmocnienia sprzedaży tabletów oraz komputerów osobistych. “Rosnąca liczba urządzeń cyfrowych stale przekłada się na wzrost ilości generowanych informacji. Aby jednak te dane zwizualizować niezbędne stają się urządzenia wyposażone w większe ekrany” – mówi Jean Philippe Bouchard. Prognozy IDC obejmują także urządzenia hybrydowe, łączące funkcjnoalność tableu i klasycznego komputera przenośnego.