InfrastrukturaCloud computingPREZENTACJA PARTNERA

Nasze usługi chmurowe wyróżnia najlepszy stosunek ceny do wydajności

Executive ViewPoint

Z Arkadiuszem Zubem, Senior Sales Managerem Cloud Technology w Oracle na Polskę, Czechy i Słowację, rozmawiamy o kosztach utrzymania zasobów IT w chmurze i ich przewidywalności; ofercie usług Oracle Cloud Infrastructure; jej wyróżnikach, mocnych stronach i konkurencyjności cenowej; programach Oracle Cloud Lift Services i Oracle Support Rewards; ofercie Exadata Cloud@Customer; inicjatywie Oracle Cloud and Microsoft Azure Interconnect; a także rynku chmurowym w Polsce, w tym najważniejszych trendach i preferencjach klientów.

Nasze usługi chmurowe wyróżnia najlepszy stosunek ceny do wydajności

Jakie wskazałby Pan główne obszary chmurowych specjalizacji Oracle?

Oracle to firma, która od zawsze specjalizuje się w obszarze zarządzania danymi. Misja firmy sprowadza się do: zmiany perspektywy klientów w postrzeganiu danych, wyciąganiu wniosków, uwalnianiu niekończących się możliwości związanych z analizą informacji. Przez ponad 40 lat istnienia Oracle zmieniały się technologie, ale misja pozostawała ciągle ta sama i to pomimo tego, że – w obecnym brzmieniu – została wprowadzona zaledwie kilka lat temu. W chmurze nadal jesteśmy jej wierni.

Oracle stosuje jednakowy cennik usług chmurowych niezależnie od szerokości geograficznej, a także tego, czy chodzi o moc obliczeniową, pamięć masową lub maszyny wirtualne. Ceny naszych usług są równie niskie we wszystkich regionach. Zdecydowanie upraszcza to zarządzanie kosztami zwłaszcza przy wdrożeniach, których skala wykracza poza granice jednego państwa, czy nawet kontynentu. Ponadto, główne funkcje chmury – takie jak zarządzanie zabezpieczeniami i kontenerami – nie stanowią dodatkowego wydatku. Chcąc zaś chronić dotychczasowe inwestycje naszych klientów, uruchomiliśmy program Bring Your Own License.

Czym wyróżnia się oferta chmurowa Oracle?

Zdecydowanie najlepszym stosunkiem ceny do wydajności. Tę cechę posiadają wszystkie usługi chmurowe dostępne w Oracle Cloud Infrastructure (OCI), a przede wszystkim Oracle Autonomous Database i MySQL Database w połączeniu z akceleratorem obsługi zapytań – HeatWave. Te dwie bazy danych, nie mają sobie równych pod względem wydajności.

Choć ekonomiczne aspekty chmury w teorii wyglądają na pewno atrakcyjnie, to w praktyce wiele firm ma trudności z przewidzeniem faktycznych kosztów chmury i zarządzania nimi. Do tego np. niektórzy dostawcy stosują różne cenniki w różnych regionach geograficznych. Jak kwestia przejrzystości kosztów wygląda w przypadku Oracle Cloud Infrastructure?

Oracle stosuje jednakowy cennik usług chmurowych niezależnie od szerokości geograficznej, a także tego, czy chodzi o moc obliczeniową, pamięć masową lub maszyny wirtualne. Ceny naszych usług są równie niskie we wszystkich regionach. Zdecydowanie upraszcza to zarządzanie kosztami zwłaszcza przy wdrożeniach, których skala wykracza poza granice jednego państwa, czy nawet kontynentu.

Ponadto, główne funkcje chmury – takie jak zarządzanie zabezpieczeniami i kontenerami – nie stanowią dodatkowego wydatku. Są uwzględnione w podstawowych kosztach usług obliczeniowych. Nie wymagamy też od klientów podejmowania wieloletnich zobowiązań.

Jak cenowo – na tle konkurencji – wygląda oferta chmurowa Oracle?

Na rynku funkcjonuje utarty stereotyp, mówiący o tym, że rozwiązania Oracle są drogie. Zapewniam, że to twierdzenie nie ma nic wspólnego z ofertą Oracle Cloud Infrastructure. Dla porównania, usługa Private Connectivity – polegająca na połączeniu prywatnego centrum danych z chmurą – w przypadku OCI FastConnect może być tańsza od 74% do nawet 97% w porównaniu z AWS Direct Connect.

Poza tym każdy klient – który we własnym zakresie uruchomi usługi w ramach Oracle Cloud Free Tier – otrzyma dwie autonomiczne bazy danych, po 20 GB każda, maszyny wirtualne, 10 GB object storage oraz 100 GB block storage bezpłatnie i na zawsze. Co ważne, przeniesienie obciążeń do OCI odbędzie się bezkosztowo, w ramach oferty Oracle Cloud Lift Services.

Z kolei – w ramach programu Oracle Support Rewards – każdy klient korzystający z OCI zyskuje możliwość redukcji kosztów utrzymania licencji na oprogramowanie Oracle od 25% do 33%. Chcąc również chronić dotychczasowe inwestycje naszych klientów, uruchomiliśmy program Bring Your Own License, który umożliwia dodatkową redukcję cen usług chmurowych poprzez przeniesienie uprawnień licencyjnych on-premise na tożsame produkty do chmury.

W ramach ogłoszonego w marcu 2021 roku programu Cloud Lift Services Oracle deleguje najlepszych inżynierów do projektów szybkiej migracji wybranych obciążeń do OCI. Grupa ekspertów Oracle Cloud Infrastructure wspomaga klientów w zaprojektowaniu i konfiguracji środowiska chmurowego, a następnie w procesie migracji. Co istotne, klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat z tytułu wykonanych usług. W rezultacie mogą oni przenosić newralgiczne obciążenia w ciągu kilku tygodni, a nawet dni, zamiast miesięcy.

W jaki sposób Oracle wspiera klientów w migracji do chmury? Czy można by to pokazać na przykładzie jakiegoś klienta?

Każdy klient, w ramach współpracy z nami, może zyskać dostęp do zasobów i usług technicznych, które pomogą mu podczas migracji do Oracle Cloud, w tym wskazówek dotyczących analizy wartości biznesowej i TCO, projektowania architektury, przeglądu rozwiązań sieciowych i bezpieczeństwa, wdrażania i migracji pomocy technicznej, zasobów szkoleniowych oraz wsparcia przy uruchomieniu usług chmurowych.

Przykładowo Circle K dokonał migracji do Oracle Cloud Infrastructure wszystkich, newralgicznych systemów produkcyjnych, w tym: systemu ERP JD Edwards, oprogramowania do zarządzania tożsamością, platformy integracyjnej, platformy BI oraz baz danych. Polska komórka – Circle K Business Centre Poland – wraz z Oracle Consulting Polska dokonała największej i najszybszej transformacji o tak dużej skali. Projekt ten jest więc dowodem dojrzałości chmury Oracle do przyjęcia najbardziej złożonych i heterogenicznych środowisk produkcyjnych, używanych codziennie przez tysiące użytkowników w wielu krajach.

Jednym z modeli migracji do chmury jest wspomniany Oracle Cloud Lift Services. Co konkretnie wchodzi w zakres tych usług?

W ramach ogłoszonego w marcu 2021 roku programu Cloud Lift Services Oracle deleguje najlepszych inżynierów do projektów szybkiej migracji wybranych obciążeń do OCI. Grupa ekspertów Oracle Cloud Infrastructure wspomaga klientów w zaprojektowaniu i konfiguracji środowiska chmurowego, a następnie w procesie migracji. Co istotne, klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych opłat z tytułu wykonanych usług. Wszystko odbywa się w ramach wykupionej subskrypcji na usługi chmurowe. W rezultacie mogą oni przenosić newralgiczne obciążenia w ciągu kilku tygodni, a nawet dni, zamiast miesięcy.

Warto podkreślić, że już ponad 1000 organizacji na świecie skorzystało z usług Oracle Cloud Lift Services, aby przyspieszyć migrację newralgicznych obciążeń do OCI. Są wśród nich zarówno nasi klienci, jak i partnerzy, w tym takie firmy, jak: Ingersoll Rand, Volvo Group, Suramericana, National Pharmacies, Accenture, Cognizant, Infosys i Syntax. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na Oracle Cloud Lift Services, wzbogaciliśmy ten program o nowe możliwości, które ułatwiają klientom projektowanie i migrację środowisk Data Lakehouse i systemów korzystających z technologii sztucznej inteligencji.

W ofercie Państwa firmy jest też Exadata Cloud@Customer. Jak klienci odbierają tę ofertę?

Rozwiązanie to cieszy się coraz większą popularnością zwłaszcza wśród klientów, którzy – ze względu na wewnętrznie stosowaną politykę bezpieczeństwa – nie mogą pozwolić sobie na wykorzystanie chmury publicznej. Sięgając po Exadata Cloud@Customer, otrzymują możliwość przechowywania danych we własnym centrum danych przy jednoczesnym zachowaniu elastyczności, którą daje chmura publiczna – łatwej skalowalności i płatności wyłącznie za faktycznie wykorzystywane zasoby. Dla klientów posiadających rozległe środowiska oparte na bazach danych Oracle, Exadata Cloud@ Customer stanowi szansę na ich konsolidację, co w efekcie prowadzi do znacznego obniżenia kosztów ich utrzymania.

Bardzo ważnym aspektem usług cloud computing jest wysoki poziom ich bezpieczeństwa. Jak ta kwestia wygląda w Oracle Cloud Infrastructure?

OCI to chmura posiadająca wiele zabezpieczeń bazujących na regule zerowego zaufania – Zero Trust Security – i opartych na 8 zasadach brytyjskiego, Krajowego Centrum Cyberbezpieczeństwa. Wbudowane mechanizmy izolowania instancji i przyznawania najniższych potrzebnych uprawnień minimalizują narażenie na ataki. Wszystkie dane w OCI – niezależnie od tego czy w ruchu, czy w spoczynku – są szyfrowane.

Na wysoki poziom bezpieczeństwa wpływa również usługa ciągłego skanowania pod kątem niewłaściwej konfiguracji, naruszeń zasad przyjętej polityki oraz podejrzanej aktywności użytkowników. Ogromne znaczenie mają też automatycznie wgrywane poprawki zabezpieczeń bez powodowania przestojów. Ponadto, w OCI utrzymujemy zgodność z ponad 80 regionalnymi i branżowymi programami dotyczącymi zasad cyberbezpieczeństwa, w tym z RODO. To wszystko sprawia, że migracja do OCI może odbywać się bez żadnych obaw o bezpieczeństwo.

Polski rynek cloud z roku na rok wydaje się coraz bardziej dojrzewać i otwierać na technologie chmurowe. Wciąż jednak mamy chyba spore zaległości w porównaniu z większością krajów europejskich? Jakie są Pana obserwacje dotyczące krajowego rynku?

Trzeba zacząć od tego, że chmura, w podstawowym zakresie funkcjonalności, już dawno przestała być innowacją. Stała się produktem powszechnym i ogólnie dostępnym. Polscy przedsiębiorcy doskonale wiedzą czym jest. Pod tym względem polski rynek jest rynkiem dojrzałym. Prawdą jest, że na tle adopcji technologii chmurowych jesteśmy wciąż kilka lat za krajami Europy Zachodniej. Bardzo szybko nadrabiamy jednak te zaległości.

Proszę pamiętać, że transformacja cyfrowa oznacza również transformację w obszarze kompetencji. Osoby utrzymujące dotychczas tradycyjną infrastrukturę sprzętową, administratorzy baz danych, aplikacji, sieci, osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo IT muszą przenieść budowane przez wiele lat doświadczenia w nowy obszar, obszar chmury.

Jakie wyzwania stoją przed specjalistami chmurowymi? Czego warto się obecnie uczyć? Brak kompetencji to także jedna z głównych barier w wykorzystaniu usług cloud computing…

Zapotrzebowanie na certyfikowanych specjalistów chmurowych jest olbrzymie. Osoby, które nabyły odpowiednie kompetencje chmurowe, mają więcej zleceń niż są w stanie przyjąć. Ponadto, muszą na bieżąco uzupełniać wiedzę, bo platformy chmurowe największych dostawców są dozbrajane w nowe funkcjonalności praktycznie z tygodnia na tydzień. Na szczęście miejsc, w których chmurowe kompetencje można zdobywać bezpłatnie, jest znacznie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Przykładowo na Oracle University – poprzez portal education.oracle.com – certyfikat zdobyło już ponad 2,2 mln profesjonalistów i ta liczba rośnie.

Wraz ze wzmacnianiem się trendu multicloud, rynek będzie coraz wyżej wyceniał ekspertów ze znajomością kilku platform chmurowych. Środowiska chmurowe firm będą stawać się coraz bardziej heterogeniczne. Zdarzać się będą również coraz częściej migracje środowisk pomiędzy chmurami poszczególnych dostawców. Realizacja takich projektów, poza znajomością kilku chmur, będzie wymagała również wysokospecjalizowanych kompetencji z zakresu Cloud Security. Przedmiotem migracji bowiem zawsze są dane, czyli najcenniejszy zasób firmy.

Jakie obecnie dominują zachowania klientów? W co najchętniej inwestują w chmurze?

Każdy przypadek jest inny, niemniej jednak można zauważyć, że proces migracji do chmury dokonuje się stopniowo. Często w pierwszej kolejności przenoszone są systemy niekrytyczne. Tworzone są środowiska zapasowe oraz testowe i deweloperskie. To jest etap, podczas którego klienci przekonują się, że chmura jest wygodna w użytkowaniu, bezpieczna i przewidywalna kosztowo. Pozytywne doświadczenia z tego etapu praktycznie zawsze skutkują chęcią pójścia krok dalej. Wykorzystania technologii chmurowej w szerszym zakresie.

Jakie są najważniejsze trendy na rynku cloud computing w Polsce?

Jednym z bardziej zauważalnych trendów w Polsce jest multicloud. Zwolennicy tego trendu przyjmują, że nie ma jednej, uniwersalnej chmury publicznej, umożliwiającej przeprocesowanie wszystkich obciążeń w jednakowo wydajny i optymalny kosztowo sposób. Chmura każdego dostawcy ma nieco inną charakterystykę. Przykładowo migracja obciążeń transakcyjnych lub z hurtowni danych wykonywanych na bazach danych Oracle będzie najbardziej efektywna pod względem kosztów i wydajności jeśli przeprowadzimy ją w Oracle Cloud Infrastructure.

Klienci dostrzegają te zjawiska i starają się wybierać właściwą chmurę pod wybrane obciążenia, a potem dokonywać integracji środowisk. Naszą odpowiedzią na trend multicloud jest inicjatywa Oracle Cloud and Microsoft Azure Interconnect pozwalająca integrować ze sobą najlepsze elementy z chmury naszej i Microsoft.

Inny trend to łączenie public i private cloud. Dane, które muszą być szybko i często dostępne, mogą być przechowywane w chmurze publicznej. Z kolei dane bardziej wrażliwe lub krytyczne można przechowywać we własnym centrum danych. W ten sposób powstają środowiska chmury hybrydowej.

W krajach Europy Zachodniej coraz większe znaczenie ma również podejście dostawcy usług chmurowych do kwestii zrównoważonego rozwoju, czyli tego, w jaki sposób dany dostawca przyczynia się do ochrony środowiska, np. redukcji emisji gazów cieplarnianych czy stopnia wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz tego, jak pomaga realizować swoim klientom cele zorientowane na ochronę środowiska.

Warto podkreślić, że do roku 2025 – w centrach danych oferujących usługi Oracle Cloud Infrastructure, ale także naszych biurach i fabrykach – w 100% chcemy korzystać z odnawialnych źródeł energii. Postawiliśmy sobie również za cel osiągnięcie zerowej emisji netto do roku 2050 oraz zmniejszenie do roku 2030 o 50% – w stosunku do roku 2020 – emisji gazów cieplarnianych zarówno w naszej działalności, jak i w całym łańcuchu dostaw.

W jakim stopniu dwuletni okres pandemii COVID-19 przełożył się na polski rynek cloud computing?

Pandemia zmusiła praktycznie wszystkie organizacje do przeprojektowania wewnętrznych procesów. Niektóre z nich – takie jak umożliwienie pracy zdalnej, czy elektroniczny obieg dokumentów – wprowadzane były dosłownie w locie. Inne wymagały nieco większego nakładu środków i czasu. Wszystkie jednak miały wspólny mianownik, którym było zwiększone zapotrzebowanie na infrastrukturę oraz moc obliczeniową.

Stając w obliczu tego typu wyzwań, zarządy firm dochodziły do wniosku, że najlepiej nowe rozwiązania implementować od razu w chmurze z uwagi na lepszą dostępność, możliwość skalowania i wyższy poziom bezpieczeństwa. Polski rynek cloud bardzo na tym skorzystał i będzie korzystał przez wiele lat. Dotyczy to także nas. Odnotowujemy bowiem szybkie wzrosty biznesu chmurowego w Polsce. Nasze przychody z tego tytułu wzrosły w ciągu ostatnich miesięcy dwukrotnie.

Czy można podać przykłady ostatnio zrealizowanych w Polsce projektów migracji do chmury?

Przykładowo – wspólnie z Sygnity – zakończyliśmy projekt przeniesienia do Oracle Cloud Infrastructure, działającego w Urzędzie Miasta Katowice, Miejskiego Systemu Zarządzania – Katowicka Infrastruktura Informacji Przestrzennej. Decyzja ta była podyktowana faktem starzenia się infrastruktury on-premise, w ramach której funkcjonował MSZ-KIIP. Po migracji pracownicy Urzędu i jego jednostek organizacyjnych uzyskali szeroki dostęp do jednej bazy danych przestrzennych, które wcześniej były rozproszone w różnych aplikacjach i dokumentach analogowych, a przez to trudno dostępne. Tymczasem swobodny dostęp do bazy danych MSZ- KIIP jest kluczowy m.in. dla planowania przestrzennego, wydawania decyzji budowlanych i środowiskowych, planowania inwestycji miejskich czy reagowania na sytuacje kryzysowe.

Z kolei Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu wybrał Oracle Cloud Infrastructure jako platformę dla głównego systemu obsługi pacjentów Asseco Medical Management Solutions. Za projekt odpowiadał nasz partner – JT&T INFOMED. Szpital pod koniec roku 2020 posiadał ponad 8-letnią infrastrukturę serwerowo-macierzową bez wsparcia technicznego. Powodem migracji do naszej chmury był brak łączy o odpowiedniej przepustowości, a także niewystarczająca wydajność bazy danych, która często – podczas dyżurów nocnych – zawieszała się w trakcie tworzenia kopii zapasowej. To z kolei utrudniało przesyłanie informacji między oddziałami czy odczytywanie wyników pacjentów, kiedy wymagali oni pilnej interwencji. W ramach projektu do Oracle Cloud Infrastructure zmigrowano dotychczasową serwerownię oraz wszystkie dane potrzebne do bieżącej obsługi placówki.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *