Programowanie
Sukces zespołu Synerise podczas Rakuten Data Challenge 2020
Podczas konferencji skupiającej specjalistów z zakresu sztucznej inteligencji oraz przetwarzania danych – 42 odsłony International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval, odbywającej się w chińskim Xi’an – zespół Jacka Dąbrowskiego z Synerise, zwyciężył w dorocznym konkursie organizowanym przez firmę i instytut badawczy Rakuten.
Polacy jako jedyni zaprezentują podczas wspomnianego, prestiżowego wydarzenia dwie publikacje naukowe. Zostały one zaakceptowane oraz zarekomendowane przez kapitułę konferencji podczas e-commercowego bloku organizowanego przez specjalistów z takich firm jak Alibaba, Zalando, Amazon, Rakuten, Apple, Wallmart, eBay czy YouTube. Rozwiązanie przygotowane przez zespół Synerise w składzie: Jacek Dąbrowski, Konrad Gołuchowski, Barbara Rychalska oraz Dominika Basaj, okazał się najlepsze ze wszystkich zgłoszonych podczas konkursu.
Algorytm EMDE
Polski zespół wykorzystał najnowsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji w tym swój autorski algorytm EMDE – wydajną metodę estymacji gęstości na rozmaitościach różniczkowalnych w systemach rekomendacji. Jak informują specjaliści Synerise, metoda ta pozwala reprezentować dane pochodzące z metod uczenia nienadzorowanego dla różnych modalności (interakcje użytkowników, tekst, obraz, audio) we wspólnym, zunifikowanym formacie.
„Jako firma, rzadko bierzemy udział w konkursach związanych z naszą dyscypliną specjalizacji. Podejmujemy natomiast te wyzwania, które naszym zdaniem, są w stanie w sposób efektywny i efektowny zmieniać paradygmaty w obrębie sztucznej inteligencji oraz rewolucjonizować jej upowszechnienie. Cieszymy się bardzo z tego wyróżnienia, ale jeszcze bardziej z możliwości prezentacji polskiej myśli technologicznej na arenie międzynarodowej” – mówi Jacek Dąbrowski, Chief Artifical Intelligence Officer w Synerise. „Jestem zadowolony, że w takim ważnym gronie Polska ma swoich przedstawicieli, i nie ograniczamy się tylko do „bycia” podwykonawcą największych marek, ale podejmujemy rękawicę, nie tylko w obserwowaniu rzeczywistości dziejącej się wokół nas, ale w realnej kontrybucji do nauki oraz w procesie jej tworzenia”.
Przypomnijmy, że Rakuten to jedna z najbardziej znanych na świecie firm azjatyckich w segmencie e-commerce, nazywana często „japońskim Amazonem”. Jej łączne wpływy sięgają 12 mld dolarów. Zatrudnia 14 tys. pracowników, działając w niemal 30 krajach z siedzibami m.in. w USA, Wielkiej Brytanii i Francji. Jest również sponsorem tytularnym klubu piłkarskiego FC Barcelona.
Sigir jest z kolei jedną z najbardziej prestiżowych konferencji na świecie, będącą w czołówce wydarzeń w zakresie systemów przetwarzania informacji. Historia tej konferencji sięga 1978 roku.