ProgramowanieRynekPolecane tematy
Superkomputer IBM Watson rozpozna nasze emocje
IBM InterConnect przyniósł nowości związane z superkomputerem Watson. Ten superkomputer IBM – który stara się myśleć jak człowiek – otrzymał trzy nowe interfejsy API pozwalające odczytywać emocje użytkowników oraz rozpoznawać elementy na zdjęciach. To kolejny ważny krok w rozwoju Watsona, a tym samym sztucznej inteligencji.
Watson to oferowany przez IBM superkomputer, który jest w stanie odpowiedzieć na pytania zadawane w języku naturalnym. Big Blue nazywa go „komputerem kognitywnym”. Jego ekosystem rozwijany jest od 2006 roku. W 2011 roku Watson wygrał teleturniej Jeopardy (odpowiednik emitowanego dawniej w Polsce Va Banque). Natomiast w roku 2013 oprogramowanie tego superkomputera zostało po raz pierwszy wykorzystane komercyjnie w Memorial Sloan-Kettering Cancer Center, gdzie pomaga on dobrać odpowiednią metodę walki z rakiem płuc u pacjentów. Bazuje w diagnozach na ich indywidualnych wynikach badań.
Głównymi zastosowaniami Watsona i jemu podobnych komputerów jest wspieranie przy podejmowaniu decyzji, wyszukiwanie anomalii, analiza Big Data, obsługa contact center, ocena przebiegu procesów biznesowych. Technologia IBM Watson wykorzystywana ma być także szerzej w IoT (Internet of Things).
Podczas konferencji IBM InterConnect zapowiedziano także, że deweloperzy – korzystający z Watson Developer Cloud na platformie Bluemix – otrzymali właśnie w wersji beta dostęp do trzech nowych API: Tone Analyzer, Emotion Analysis oraz Visual Recognition. Dzięki Tone Analyzer Watson jest w stanie – na bazie kontekstu zdania – przeanalizować, jakie emocje towarzyszą wypowiedzi. Czy jest to gniew, strach, radość, a może smutek. Emotion Analysis działa podobnie, ale odnosi się do słów kluczowych w analizowanym materiale. IBM Watson jest w stanie przewidzieć, jakie odczucia będą towarzyszyć osobie czytającej dany tekst.
Podczas konferencji IBM InterConnect zapowiedziano także, że deweloperzy – korzystający z Watson Developer Cloud na platformie Bluemix – otrzymali właśnie w wersji beta dostęp do trzech nowych API: Tone Analyzer, Emotion Analysis oraz Visual Recognition. Dzięki Tone Analyzer Watson jest w stanie – na bazie kontekstu zdania – przeanalizować, jakie emocje towarzyszą wypowiedzi. Czy jest to gniew, strach, radość, a może smutek. Emotion Analysis działa podobnie, ale odnosi się do słów kluczowych w analizowanym materiale.
Z kolei Visual Recognition to nowe API dla środowiska superkomputera Watson, pozwalające na rozpoznawanie poszczególnych obiektów na fotografiach i ich odpowiednie przypisywanie do różnych kategorii. Rozwiązanie to ma umożliwić nowy sposób tagowania zdjęć, np. po zdarzeniu, jakie zostało na nim uwiecznione (koncert, jazda na nartach itp.) Dzięki temu wyszukiwanie zdjęć ma być jeszcze prostsze.
Po dodaniu nowych funkcji Watson oferuje już 30 różnych usług, z których na co dzień korzysta ponad 80 tys. osób – deweloperów, przedsiębiorców, studentów, czy po prostu fanów nowych rozwiązań technologicznych, chcących eksperymentować z tą formą sztucznej inteligencji. Poprzez odczytywanie ludzkich emocji, IBM Watson staje się jeszcze bardziej naturalny. To kolejny krok w zmianie sposobu, w jakim ludzie komunikują się z maszynami. Dzięki nowym funkcjom IBM Watson ma jeszcze lepiej przewidywać potrzeby użytkowników.