Informacje prasoweCDORynek

teamLeaders pracuje nad superkomputerem zdolnym interpretować język polski

Ma to być pierwszy, napędzamy sztuczną inteligencją superkomputer, wyposażony w funkcjonalności pozwalające m.in. rozpoznawać kontekst wypowiedzi treści w języku polskim, a także udzielać odpowiedzi na pytania zadawane przez użytkowników w języku naturalnym. Rozwiązanie ma sprawdzić się w wielu zastosowaniach biznesowych.

teamLeaders pracuje nad superkomputerem zdolnym interpretować język polski

Superkomputer będzie miał wiele zastosowań biznesowych a jego największym wyróżnikiem będzie umiejętność rozumienia oraz inteligentnej interpretacji form tekstowych w języku polskim. Zadania opracowania inteligentnej platformy podjęła się śląska firma teamLeaders od lat specjalizująca się w sztucznej inteligencji.

Zdaniem przedstawicieli firmy teamLeaders nowy projekt jest pierwszą próbą stworzenia polskiej wersji platformy IBM Watson. Według zapowiedzi w zastosowaniach biznesowych na rynku polskim sprawdzi się m.in. możliwość szybkiego przeszukiwania i automatycznej interpretacji danych tekstowych, występujących zarówno w formie ustrukturyzowanej, jak i nieuporządkowanej. Podstawą dla funkcji niezbędnych dla interpretacji języka polskiego ma być zbiór nawet 80 tys. znaczeń z zakresu wiedzy ogólnej, ale też konkretnych zwrotów charakterystycznych dla poszczególnych sektorów gospodarki. Dzięki temu nowy system ma być w stanie interpretować nawet bardzo długie formy tekstowe i to w oparciu o cały kontekst zdań, a nie tylko poszczególne słowa kluczowe. “Jego zadaniem będzie realna automatyzacja wielu procesów obsługiwanych wewnątrz przedsiębiorstw. Za pośrednictwem systemu możliwe będzie wyszukanie danych po kontekście ich użycia, rozpoznawanie otoczenia biznesowego, monitoring aktywności konkurencji, badanie satysfakcji klientów czy znacznie szybsza weryfikacja aplikacji kandydatów do pracy. Jego nadrzędnym zadaniem będzie także wykrywanie szans oraz zagrożeń, m.in. poprzez możliwość zaoferowania klientowi produktów i usług lepiej odpowiadających jego indywidualnym preferencjom czy zdolność do przewidywania prawdopodobieństwa jego rezygnacji ze współpracy z firmą na podstawie dynamicznej oceny satysfakcji. A wszystko to z poziomu prostego w obsłudze interfejsu, który można dowolnie personalizować” – mówi Jacek Grzyb, członek zarządu teamLeaders.

Zdaniem przedstawicieli firmy teamLeaders system znajdzie zastosowanie niemal we wszystkich branżach, w tym. m.in. w bankowości, telekomunikacji, centrach kontaktowych, przemyśle, ochronie zdrowie i administracji publicznej. “Sektor prywatny, jak i instytucje administracji publicznej wciąż są słabo zinformatyzowane, często decydują się na kosztowne wdrożenia różnego rodzaju narzędzi IT, które finalnie nie automatyzują operacji i procesów w taki sposób, jakiego firmy i organizacje by oczekiwały. O postępach w drodze do cyfryzacji sposobów zarządzania cyklicznie informuje Indeks Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) – w ostatniej edycji tego rankingu zajęliśmy bardzo odległe, 24 miejsce. Rozwiązania posiadające taką funkcjonalność jak IBM Watson Explorer, mogą się więc okazać tutaj szczególnie przydatne” – uważa Jacek Grzyb.

Co ważne, analizowane wypowiedzi – w szczególności w kontekście obsługi klienta i wypowiedzi klientów – będą klasyfikowane także pod kątem nastawienia emocjonalnego. “Ponadto, platforma wskaże której sprawy poruszanej w wypowiedzi dotyczy sentyment – wszystkie dostępne obecnie na rynku narzędzia do analizy wydźwięku przedstawiają jedynie procentowy podział na sentyment pozytywny oraz negatywny, nie rozróżniając jego znaczenia dla zrozumienia przesłania. Tak więc, wypowiedź klienta, w której zaznacza on, że jest zadowolony z miłej rozmowy z sympatyczną panią konsultant, ale jego problem wciąż pozostaje nierozwiązany i zastanawia się nad wyborem produktu konkurencji, zostanie sklasyfikowana jako w 50% pozytywna oraz w 50% negatywna – w rzeczywistości, jej sentyment jest w pełni negatywny i grozi utratą kontrahenta w przypadku braku natychmiastowej, skutecznej reakcji na jego zgłoszenie” – dodaje Jacek Grzyb.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *