CyberbezpieczeństwoRynek

Jak zabezpieczyć sklep internetowy przed oszustami?

Mówiąc o oszustwach internetowych w e-commerce, najczęściej na myśl przychodzą zagrożenia czekające na kupujących. Wielu użytkowników sieci spotkało się z próbami wyłudzenia danych lub pieniędzy poprzez fałszywe transakcje. Tymczasem coraz częściej to właśnie sprzedawcy stają się celem oszustów. Dlaczego?

Jak zabezpieczyć sklep internetowy przed oszustami?

Na ten stan rzeczy wpływają 3 istotne czynniki:

  • Sprzedawcy często dysponują znacznymi środkami na koncie – regularnie otrzymują wpłaty za sprzedawane produkty, co czyni ich atrakcyjnym celem.
  • Oszust może śledzić publiczne ogłoszenia – obserwuje, gdy sprzedający oferują drogie przedmioty i śledzi moment ich zakupu, co pozwala mu przewidzieć wpływ większej sumy na konto sprzedawcy.
  • Sprzedawcy są przyzwyczajeni do „oficjalnych” komunikatów o weryfikacji konta – wiele platform wysyła powiadomienia o konieczności potwierdzenia tożsamości. Oszuści mogą to wykorzystać, podszywając się pod platformę i wyłudzić dane dostępowe.

Jak nie dać się oszukać?

Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa z Cisco Talos przeanalizowali najnowsze metody stosowane przez oszustów i podpowiadają, jak skutecznie się przed nimi chronić. Oto najczęściej spotykane zagrożenia, które czyhają na sprzedawców w Internecie:

1. Oszustwo przez wiadomości prywatne

Wygląda jak zwykłe zapytanie o produkt, ale to pułapka! Oszust może podszywać się pod zainteresowanego kupującego, a w rzeczywistości próbować wyłudzić dane bankowe lub informacje o karcie kredytowej.

Jak się zabezpieczyć?
Nigdy nie należy podawać wrażliwych danych w wiadomościach prywatnych. Jeśli coś wydaje się podejrzane – warto zgłosić użytkownika do administratora platformy.

2. Przejęcie konta sprzedawcy

Posługując się skradzionymi lub pozyskanymi na drodze phishingu danymi logowania oszuści mogą przejąć konto sprzedawcy i manipulować ofertami czy zmieniać ustawienia wypłat, a nawet kontaktować się z klientami.

Jak się zabezpieczyć?
Eksperci przypominają o konieczności implementacji uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA). Posiadając to zabezpieczenie, nawet w sytuacji utraty hasła, oszust nie będzie w stanie zalogować się bez dodatkowego kodu weryfikacyjnego.

3. Fałszywa weryfikacja konta

„Twoje konto wymaga natychmiastowej weryfikacji” – po otrzymaniu wiadomości o tej treści należy zachować wzmożoną czujność. Oszuści często podszywają się pod działy obsługi klienta platform sprzedażowych i wysyłają fałszywe linki do rzekomej „weryfikacji”. W rzeczywistości przekierowują na stronę kontrolowaną przez przestępców, gdzie dane logowania i informacje finansowe mogą ulec kompromitacji.

Jak się zabezpieczyć?
Zawsze należy weryfikować takie wiadomości, kontaktując się bezpośrednio z oficjalnym działem wsparcia platformy. Dane kontaktowe są dostępne zawsze na oficjalnej stronie.

4. Oszustwo na zmianę adresu dostawy

Zdarza się, że po finalizacji sprzedaży klient prosi o zmianę adresu dostawy. Choć taka sytuacja nie jest niczym niezwykłym, bywa również wykorzystywana przez oszustów. Liczą oni na to, że sprzedawca prześle towar na ich adres zamiast do rzeczywistego nabywcy.

Jak się zabezpieczyć?
Zmiany adresu dostawy powinniśmy dokonywać wyłącznie przez oficjalną platformę sprzedażową. Można również skontaktować się z obsługą, by potwierdzić, czy wszystko jest w porządku.

5. Omijanie platformy płatniczej

Portale społecznościowe, takie jak Reddit czy Facebook Marketplace, stały się popularnym miejscem sprzedaży. W niektórych krajach oszuści często próbują nakłonić kupujących do skorzystania z opcji płatności „przyjaciele i rodzina” w systemach takich jak PayPal, Zelle czy Venmo. Tego typu przelew traktowany jest jak darowizna – nie obejmuje ochrony kupujących. Jeśli sprzedawca okaże się oszustem, pieniądze przepadną, bez możliwości odzyskania ich przez platformę płatniczą.

Jak się zabezpieczyć?
Choć w Polsce opcja płatności „przyjaciele i rodzina” nie jest jeszcze powszechnie dostępna warto pamiętać, że tylko portale z pełną ochroną transakcji są bezpieczne dla obu stron. Wszelkie próby omijania tradycyjnego procesu sprzedaży powinny być dla nas alarmujące.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *