Rynek
Hakersi z nową kampanią społeczną dotyczącą nierównego startu w edukacji cyfrowej
Jesienią ruszają zajęcia pozaszkolne rozwijające pasje i wspierające uczniów w nauce, ale wiele dzieci z placówek opiekuńczych czy ubogich rodzin wciąż nie ma do nich dostępu. Problem wykluczenia cyfrowego podnosi kampania „Na równi w cyfrowym świecie” realizowana przez Fundację Sarigato (projekt Hakersi) przy współpracy z Fundacją TVP.

„Dzieci z domów dziecka i potrzebujących środowisk nie mają łatwego dostępu do nowoczesnych narzędzi i dodatkowych możliwości edukacyjnych. Często brakuje im wsparcia, by mogły wyrównywać wiedzę, rozwijać swoje pasje, zdobywać umiejętności cyfrowe i tzw. kompetencje przyszłości” – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato, która od 2016 roku prowadzi ogólnopolski projekt „Hakersi”.
Jak pokazują statystyki, w Polsce przybywa dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej. Placówki stają się coraz bardziej przepełnione, rośnie liczba podopiecznych pieczy zastępczej. Z danych GUS wynika, że na koniec 2024 roku w pieczy zastępczej przebywało 77,3 tys. dzieci.
W ramach projektu „Hakersi” dzieci i młodzież w wieku 7-20 lat uczestniczą w zajęciach z technologii (m.in. programowanie blokowe, Java, Python, grafika, sztuczna inteligencja, robotyka), ale też otrzymują wsparcie w nauce szkolnych przedmiotów, jak matematyka, fizyka czy język angielski. Mogą próbować, testować i szukać własnej ścieżki zainteresowań. Projekt skierowany jest do dzieci i młodzieży z placówek opiekuńczo-wychowawczych, świetlic środowiskowych, pieczy zastępczej i rodzin potrzebujących wsparcia
Kulminacją kampanii będzie Gala Hakersów 27 września w siedzibie TVP w Warszawie, podczas której zostaną zaprezentowane inicjatywy wspierające młodych w rozwoju cyfrowym. Fundacja TVP planuje też roczny kurs o mediach i bezpieczeństwie w sieci dla uczestników projektu.
W ramach kampanii „Na równi w cyfrowym świecie” powstała dedykowana strona: https://hakersi.pl/na-rowni-w-cyfrowym-swiecie/, gdzie można dowiedzieć się więcej o samej inicjatywie, poznać historie dzieci i sposoby wspierania ich edukacji.
Kampanii towarzyszy rekrutacja wolontariuszy – „SuperBohakerów”, którzy prowadzą warsztaty, mentoring i kursy semestralne. Do akcji dołączyły m.in. Microsoft, Nordea Bank, BLIK i Łukasiewicz-IMiF.







