InfrastrukturaRynek
Badanie Ericsson: Polacy chcą szybkiego dostępu do sieci 5G
52% Polaków chciałoby zacząć korzystać z sieci 5G u swojego operatora w ciągu roku od jej uruchomienia – czytamy w badaniu „5G Made in Poland” zrealizowanym przez SW Research na zlecenie firmy Ericsson. Jego wyniki pokazują, że konsumenci podchodzą do wprowadzenia tej technologii ze sporymi oczekiwaniami, uważają autorzy ankiety, i dodają że nawet co szósta osoba oczekuje dostępu do sieci 5G maksymalnie w ciągu miesiąca od momentu uruchomienia usługi.
Według wspomnianego badania, najważniejszym czynnikiem dla konsumentów przy wprowadzeniu sieci piątej generacji jest zwiększona przepustowość łącza, czyli szybszy internet – deklaruje to 28% badanych respondentów. W nieznacznie mniejszym stopniu, istotne dla ankietowanych okazuje się również bezpieczeństwo danych (19%) oraz lepszy zasięg łączności mobilnej (16%).
„Polacy coraz świadomiej podchodzą do nowych technologii, ich zalet ale i niebezpieczeństw. Stąd tak duży odsetek osób, dla których ważnym czynnikiem jest bezpieczeństwo danych. Dodatkowo, większość konsumentów wie, że cyberbezpieczeństwo w sieci 5G jest elementem priorytetowym” – tłumaczy Marcin Sugak, ekspert firmy Ericsson.
Prawie jedna czwarta respondentów badania oczekuje, że połączenie 5G będzie zdecydowanie bezpieczniejszym niż 4G we wszystkich obszarach eksploatacji. Kolejnych 21% ankietowanych stwierdza, że 5G będzie bezpieczniejsze w wybranych obszarach.
79% przychodów z usług mobilnych stanowią te dedykowane konsumentom
Znaczenie rynku konsumenckiego w rozwoju sieci 5G na świecie podkreśla również najnowszy globalny raport Ericsson ConsumerLab. W raporcie tym zaznaczono, że usługi konsumenckie obejmujące telefonię komórkową, stacjonarną, szerokopasmową, telewizję i wideo już w ubiegłym roku stanowiły średnio 56% przychodów operatorów na świecie. Na pozostałą część składają się usługi dla biznesu. Największy udział w zyskach operatorów miały usługi mobilne, a w mniejszym stopniu usługi stacjonarnego dostępu szerokopasmowego, telewizji i wideo. Okazuje się, że 79% przychodów z usług mobilnych stanowią te dedykowane dla konsumentów.
„Szacujemy, że do 2024 roku udział ten wzrośnie do 81%. Na całym świecie obserwujemy, iż operatorzy kładą duży nacisk na poszukiwanie nowych źródeł przychodów, które wykorzystują zaawansowaną charakterystykę sieci 5G” – mówi Marcin Sugak.
Według analiz Ericsson ConsumerLab operatorzy usług komunikacyjnych mogą wygenerować do 2030 roku łączny przychód w wysokości do 131 mld dol. z samych tylko dodatkowych usług cyfrowych. Około 40% tych prognoz przychodów przypisuje się wydatkom konsumentów na usługi wideo, rzeczywistość rozszerzoną (AR), wirtualną (VR) i gry w chmurze za pośrednictwem sieci 5G – podsumowują specjaliści.
Badanie „5G Made in Poland” zrealizowano w październiku 2020 roku przez SW Research na zlecenie Ericsson na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 16. roku życia. Przeprowadzono 806 ankiet.