PracaSztuczna inteligencja

Jak poprawić relacje pracowników z pracą? Zapewnić AI i spersonalizowane doświadczenia zawodowe

Jak wynika z drugiej edycji raportu HP Work Relationship Index (WRI), życie zawodowe wielu osób na świecie nie jest w najlepszej kondycji. Tylko 28% pracowników biurowych ma zdrowe relacje z pracą (+1% w porównaniu z zeszłorocznymi wynikami). Nowe wnioski wskazują jednak na dwa potencjalne scenariusze mogące poprawić relacje pracowników z pracą: AI i spersonalizowane doświadczenia zawodowe.

Jak poprawić relacje pracowników z pracą? Zapewnić AI i spersonalizowane doświadczenia zawodowe

W badaniu, w którym wzięło udział 15 600 respondentów (z różnych branż w 12 krajach), co najmniej dwie trzecie pracowników biurowych wyraziło pragnienie spersonalizowanych doświadczeń zawodowych. W tym dostosowanych przestrzeni roboczych, dostępu do preferowanych technologii i elastycznych środowisk pracy. To pragnienie personalizacji jest tak silne, że są oni skłonni zrezygnować z wyższego wynagrodzenia na jej rzecz:

  • 64% pracowników biurowych uważa, że gdyby ich praca była dostosowana do ich indywidualnych potrzeb i preferencji, byliby bardziej zaangażowani w rozwój swojej firmy.
  • 69% sądzi, że takie rozwiązanie znacząco poprawiłoby ich ogólne samopoczucie.
  • 68% przyznało, że takie podejście zachęciłoby ich do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy.

Potrzeba personalizacji jest na tyle silna, że 87% pracowników byłoby gotowych zrezygnować z części swojego wynagrodzenia, aby uzyskać indywidualne doświadczenie zawodowe. Średnio pracownicy są gotowi zrezygnować z 14% swojego wynagrodzenia, a przedstawiciele pokolenia Z są skłonni oddać nawet 19%.

AI otwiera nowe możliwości dla pracowników

Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników intelektualnych wzrosło do 66% w 2024 roku, w porównaniu z 38% w ubiegłym roku. Pracownicy korzystający z AI dostrzegają korzyści i sposób, w jaki może ona przyczynić się do poprawy ich relacji z pracą:

  • 73% pracowników uważa, że sztuczna inteligencja ułatwia im wykonywanie zadań, a niemal 7 na 10 (69%) dostosowuje sposób jej wykorzystania, aby zwiększyć swoją produktywność.
  • 60% z nich twierdzi, że AI odgrywa kluczową rolę w poprawie ich równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.
  • 68% twierdzi, że sztuczna inteligencja otwiera przed nimi nowe możliwości, dzięki którym mogą czerpać więcej przyjemności z pracy.
  • 73% respondentów zgadza się, że lepsze zrozumienie AI ułatwi im rozwój kariery.

Sztuczna inteligencja może być kluczowym czynnikiem pozwalającym na stworzenie bardziej przyjaznego i odpowiadającego na potrzeby pracowników środowiska, które pomoże poprawić im relacje z pracą. Według Work Relationship Index, wynik dla pracowników korzystających z AI jest o 11% wyższy niż w przypadku ich kolegów, którzy jej nie używają. Osoby niekorzystające ze sztucznej inteligencji wykazują zwiększone obawy przed zastąpieniem ich miejsc pracy przez AI, przy czym 37% z nich wyraża poważne zaniepokojenie, co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zaufanie do liderów biznesowych

Tegoroczny raport wykazał, że zaufanie do kierownictwa wyższego szczebla pozostaje kluczowym czynnikiem w zdrowych relacjach w pracy. Istnieje jednak rozdźwięk między uznaniem znaczenia miękkich umiejętności (np. uważności, samoświadomości, komunikacji, kreatywnego myślenia, odporności, empatii, inteligencji emocjonalnej) a pewnością siebie liderów:

  • Podczas gdy ponad 90% liderów dostrzega korzyści płynące z empatii, tylko 44% czuje się pewnie w zakresie swoich umiejętności interpersonalnych.
  • Tylko 28% pracowników konsekwentnie doświadcza empatii ze strony swoich liderów, mimo że 78% ceni ją wysoko.

Co ciekawe, kobiety są średnio o 10% bardziej pewne swoich umiejętności twardych (technicznych, komputerowych, prezentacyjnych itp.) i o 13% bardziej pewne swoich umiejętności interpersonalnych niż mężczyźni.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *