Cyberbezpieczeństwo

Jak zbudować bezpieczną i wydajną sieć bezprzewodową w hotelu

Smartfon, tablet, laptop to dziś podstawowe wyposażenie prawie każdego gościa hotelowego. To również wyzwanie dla właścicieli obiektów, którzy muszą zadbać o udostępnienie stabilnych, wydajnych i przede wszystkim bezpiecznych bezprzewodowych sieci WLAN. Jak sprawić, aby podłączenie większej liczby urządzeń nie wpływało na sygnał ani prędkość połączenia internetowego w hotelu? Przede wszystkim należy odpowiednio dobrać technologie i dostosować je do planów strategicznych i rozwojowych obiektu.


Gość zapamiętuje pobyt w hotelu tylko w dwóch przypadkach – gdy był nim zachwycony lub zawiedziony. Na jego finalną ocenę wpływają m.in. zastosowane w hotelu udogodnienia dla coraz bardziej mobilnych klientów, w tym wydajna i bezpieczna sieć WLAN. Czasy jednak, kiedy w hotelu wystarczała obecność certyfikowanej sieci Wi-Fi, już dawno za nami. Dziś istotny jest też proces nieustannego jej ulepszania. Dobrze działająca i dostępna sieć bezprzewodowa to dziś bowiem absolutna podstawa i często koronny argument za przyznaniem przez gości wysokiej punktacji w portalach, takich jak Booking.com czy Tripadvisor.

Hotelowa specyfika wymagań funkcjonalnych sieci WLAN

Projektując, instalując i konfigurując sieć bezprzewodową w hotelu, można popełnić wiele błędów, które będą w mniejszym, większym lub wręcz katastrofalnym stopniu wpływały na jej funkcjonowanie. Wiąże się z tym komfort odpoczynku i pracy oraz bezpieczeństwo prywatnych i biznesowych danych gości. Dlatego warto wziąć pod uwagę współpracę z dostawcą, który z podobnymi sieciami miał już do czynienia, zna specyfikę działania środowiska biznesowego hoteli i ich potrzeby. W oparciu o własne doświadczenia z tej branży odpowiednio dopasuje liczbę punktów dostępowych do zagęszczenia użytkowników w konkretnym pomieszczeniu – pokoju czy sali konferencyjnej.

Jeden prawidłowo zainstalowany punkt dostępowy np. firmy Aruba, działający w standardzie IEEE 802.11ac i osiągający przepustowość do 2,4 Gbit/s, jest w stanie obsłużyć od trzech do ośmiu pokoi hotelowych, w zależności od konstrukcji ścian,  i około pięćdziesięciu gości w sali konferencyjnej – mówi Łukasz Włodarczyk, Senior Solution Architect w Innergo Systems. – Trzeba jednak pamiętać, że podczas takich wydarzeń jak konferencje warto zawsze przewidzieć jeszcze plan awaryjny” – mówi Łukasz Włodarczyk, Senior Solution Architect w Innergo Systems.

Nowoczesne i prawidłowo rozmieszczone punkty dostępowe w hotelu z jednej strony zapewnią komfort gościom, a z drugiej ułatwią pracę administratorów IT. Mogą bowiem pełnić też – same w sobie – funkcje zarządzania siecią i tym samym eliminować potrzebę instalowania dedykowanych do tego urządzeń, czyli kontrolerów. Ich rolę – w tym opcje konfiguracji i zabezpieczeń – przejmuje i realizuje punkt dostępowy. Takie rozwiązanie daje szereg korzyści: likwiduje opóźnienia, eliminuje wąskie gardła przy obsłudze ruchu sieciowego, łatwo się wdraża i mniej kosztuje, nie wymaga bowiem zakupu dodatkowego sprzętu, licencji i korzystania ze wsparcia serwisowego.

Hotele z dnia na dzień przekształcają się w coraz bardziej zaawansowane technologicznie obiekty. Co ciekawe, wymagają tego od nich sami goście. W maju 2019 roku SW Research – na zlecenie Samsung Polska – przeprowadziła badanie, w którym sprawdziła, czy i jak wykorzystują i postrzegają nowoczesne urządzenia elektroniczne klienci cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli. Aż 81% ankietowanych przyznało, że poleciłoby hotel, gdyby był zaawansowany technologiczne. Nic więc dziwnego, że hotele podłączają do sieci coraz więcej nowych i zaawansowanych sprzętów podnoszących ich prestiż.

W segment bezkontrolerowych WLAN inwestują aktualnie różne firmy. Przy wyborze rozwiązania dla własnego obiektu warto zwracać uwagę na wszystkie możliwości, jakie ono oferuje. A te mogą się bardzo różnić w zależności od producenta. Weźmy na przykład sieć Aruba Instant, która pozwala na to, aby aż dwukrotnie większa liczba gości niż w przypadku konkurencji korzystała w hotelu jednocześnie z transmisji wideo w rozdzielczości HD. Takie dane robią wrażenie” – stwierdza Łukasz Włodarczyk.

Zastosowanie nowoczesnych technologii wymuszają goście hotelowi

Hotele z dnia na dzień przekształcają się w coraz bardziej zaawansowane technologicznie obiekty. Co ciekawe, wymagają tego od nich sami goście. W maju 2019 roku SW Research – na zlecenie Samsung Polska – przeprowadziła badanie, w którym sprawdziła, czy i jak wykorzystują i postrzegają nowoczesne urządzenia elektroniczne klienci cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli. Aż 81% ankietowanych przyznało, że poleciłoby hotel, gdyby był zaawansowany technologiczne. Nic więc dziwnego, że hotele podłączają do swojej sieci coraz więcej nowych i zaawansowanych sprzętów, które odpowiedzialne są za sterowanie przez gości z poziomu własnego smartfona oświetleniem, klimatyzacją, zasłonami okiennymi, a także telewizorem. Wykorzystują też (jak np. Hilton w amerykańskim stanie Wirginia) do obsługi klienta roboty ze sztuczną inteligencją.

Jednak cała taka struktura, złożona z wielu różnorodnych aplikacji i urządzeń, to prawdziwe wyzwanie dla administratora. Aby ułatwić mu zadanie, warto zdecydować się na rozwiązanie kompatybilne z urządzeniami pochodzącymi od różnych dostawców. „Aby system do eksploatacji sieci spełniał dobrze swoją rolę musi mieć otwartą architekturę, czyli opcję łatwej integracji z istniejącymi już w hotelu systemami. Ważna jest możliwość łatwego zarządzania punktami dostępowymi i przełącznikami oraz wgląd w całą sieć i jej użytkowników” – zaznacza Łukasz Włodarczyk.

Bezpieczny gość to zadowolony gość

W branży turystycznej bezpieczeństwo to podstawa. Dla wielu hoteli, nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie, to jednak zadanie wciąż do odrobienia. Hotelowe sieci bezprzewodowe znane są bowiem z braku zabezpieczeń i często stają się furtką dla cyberprzestępców na hotelowych gości. Największe wyzwanie w tym zakresie stanowi wielość pojawiających się wraz z gośćmi sprzętów i brak narzędzi po stronie administratorów IT, które pozwalają je identyfikować. „Chaos wśród podłączonych do sieci urządzeń można, a nawet należy okiełznać. Dzięki takim narzędziom jak choćby Aruba ClearPass Policy Manager administratorzy IT mogą łatwo prowadzić inwentaryzację sprzętu, sprawdzać jego ustawienia oraz aktualizować informacje, gdy tylko w infrastrukturze zajdą jakieś zmiany” – stwierdza Łukasz Włodarczyk.

Coraz istotniejsze z punktu widzenia ochrony przed atakami i włamaniami do sieci staje się też stosowanie systemów analizy zachowań osób z niej korzystających. Dzięki odpowiednim technologiom, wykorzystującym sztuczną inteligencję, można monitorować i dostrzegać anomalie w zachowaniu gości hotelowych. Obecnie dostępne narzędzia same dokładnie analizują to, co dzieje się w sieci i kiedy wykryją zagrożenie z zewnątrz lub wewnątrz, automatycznie je odizolowują, uniemożliwiając atak hakerski mający na celu kradzież wrażliwych danych użytkowników.

Coraz istotniejsze z punktu widzenia ochrony przed atakami i włamaniami do sieci staje się też stosowanie systemów analizy zachowań osób z niej korzystających. Dzięki odpowiednim technologiom, wykorzystującym sztuczną inteligencję, można monitorować i dostrzegać anomalie w zachowaniu gości hotelowych. Obecnie dostępne narzędzia same dokładnie analizują to, co dzieje się w sieci i kiedy wykryją zagrożenie z zewnątrz lub wewnątrz, automatycznie je odizolowują, uniemożliwiając atak hakerski mający na celu kradzież wrażliwych danych użytkowników.

Właściciele i dyrektorzy polskich hoteli, mając świadomość rosnących potrzeb swoich gości, coraz częściej sięgają po innowacje. A te mogą im pomóc w budowie prostych, bezpiecznych i intuicyjnych w zarządzaniu sieci, pozwalających na swobodną pracę i wygodną komunikację. Innym słowem – dających gościom dokładnie to, czego ci oczekują od nowoczesnego hotelu.

Aleksandra Czarnecka, dyrektor marketingu w Innergo Systems

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *