BiznesSztuczna inteligencjaBranża ITProgramowanieRynek
Już 57% producentów oprogramowania korzysta z Generative AI
Tak wynika z najnowszego badania firmy doradczej Bain & Company. Zdecydowana większość tych firm jest zadowolona z zastosowania asystentów kodowania opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, wymieniając wśród korzyści szybsze wprowadzenie produktu na rynek, wyższą jakość oraz niższe koszty.
Narzędzia generatywnej AI oficjalnie wprowadziło lub jest w trakcie wdrażania wspomniane już 57% producentów software’u, ale ponadto, w 33% firm programiści używają tych rozwiązań na własną rękę. Z kolei zaledwie 7% ankietowanych firm nie używa jeszcze technologii AI wspierających tworzenie oprogramowania. Istnieje również niewielka grupa organizacji (3%), które odrzucają używanie AI w procesie tworzenia oprogramowania.
“Generatywna sztuczna inteligencja rewolucjonizuje rynek oprogramowania. Często pierwszym i najbardziej powszechnym jej zastosowaniem są chatboty i inne interfejsy obsługujące komunikację z klientami wewnętrznymi i zewnętrznymi, ale wachlarz wykorzystujących je produktów i usług jest dużo szerszy. Z punktu widzenia samego procesu tworzenia oprogramowania, najważniejszy jest radykalny wzrost produktywności programistów” – komentuje Paweł Szreder, partner w Bain & Company.
Wśród firm, które korzystają z asystentów kodowania opartych na generatywnej AI, 75% jest zadowolonych z rezultatów, w tym w 35% przypadków generatywna AI spełniła ich oczekiwania, a w 40% nawet je przekroczyła. W zaledwie 8% nie spełniła natomiast oczekiwań.
Jak się okazuje, przyspieszenie wejścia produktu na rynek to najważniejsza korzyść z używania narzędzi opartych na AI – wskazuje na nią 76% ankietowanych. Na drugim miejscu znalazła się jakość kodu (63%) oraz redukcja kosztów (58%). Na dalszych pozycjach znalazło się usprawnienie procesu testowania oraz poprawa dokumentacji – odpowiednio 39 i 31%
Firmy wytwarzające oprogramowanie nie są jedynymi, które w coraz większym zakresie korzystają ze sztucznej inteligencji. Z badania Bain & Company wynika, że firmy z innych branż najczęściej wdrażają lub testują narzędzia takie jak interfejsy konwersacyjne oparte na czacie, asystenci kodowania oraz centra obsługi klienta wykorzystujące sztuczną inteligencję. Najbardziej powszechnie wykorzystuje się narzędzia oparte na AI w branży integratorów systemów – 90% firm choć raz skorzystało z tych technologii oraz w marketingu i reklamie – 86%.