BiznesRynekPolecane tematy

Konferencja SAP NOW 2019 – jak firma może stać się inteligentna?

Becoming an Intelligent Enterprise – to hasło tegorocznej edycji konferencji SAP NOW w Polsce. W tym roku jej uczestnicy będą dyskutować o transformacji cyfrowej i tworzeniu prawdziwie inteligentnych organizacji. Gośćmi specjalnymi wydarzenia są dr Aleksandra Przegalińska, Tom Raftery, prof. Rafał Ohme oraz dr Aleksander Poniewierski. Wystąpią także przedstawiciele takich firm, jak Śnieżka, Castorama, PKP Energetyka, Cyfrowy Polsat, Primulator, Lotos czy Microsoft.

Analitycy World Economic Forum prognozują, że w latach 2015-2025 transformacja cyfrowa może przynieść globalnej gospodarce aż 100 bln USD wartości dodanej. Ten wzrost nie będzie możliwy jednak bez odważnych inwestycji w cyfryzację firm i lepsze wykorzystanie danych, które już przecież są gromadzone w znacznych ilościach. Inteligentne Przedsiębiorstwo to taka organizacja, która wykorzystuje zebrane informacje do optymalizacji procesów biznesowych w sposób bardziej zaawansowany niż do tej pory było to robione.

„W naszym ciele zachodzi wiele kluczowych procesów, których nie jesteśmy nawet świadomi. One niejako dzieją się same, ponieważ nasze ciało reaguje na bodźce z zewnątrz i dostosowuje się do nich. Firmy też mogą tak funkcjonować – zmieniać się na podstawie danych, które wprowadza człowiek, ale i wykorzystywać to, że maszyny mogą już się ze sobą porozumiewać i wymieniać danymi bez naszego pośrednictwa, ale pod naszą kontrolą. Inteligentne Przedsiębiorstwo nie jest statycznym tworem, który porusza się według utartych ścieżek, ale ciągle dostosowuje się do zmieniając się warunków biznesowych” – wyjaśnia Tomasz Niebylski, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska.

Zarządzanie biznesem w cyfrowej rzeczywistości

Uczestnicy SAP NOW, ucząc się od liderów transformacji cyfrowej w Polsce, mogą poznać historie firm, który już weszły na drogę, której celem jest zostanie Inteligentnym Przedsiębiorstwem. Praktyczne strony tej podróży są prezentowane podczas trzech ścieżek tematycznych.

W jakich obszarach można zbudować przewagę konkurencyjną z wykorzystaniem procesów transformacji cyfrowej? Każde inteligentne przedsiębiorstwo widzi szanse w innym miejscu. Punktem wyjścia dla jednego może być dbanie o swojego pracownika, wychodząc z założenia, że zadowolony pracownik przynosi najwięcej wartości dla firmy.

Przygotowany przez McKinsey & Company we współpracy z „Forbesem” raport „Polska 2030. Szansa na skok do globalnej ekstraklasy” wskazuje, że polska gospodarka jest już na tyle dojrzała, że możemy stworzyć własną drogę rozwoju. Jednym z elementów przyszłego wzrostu jest odpowiednie wykorzystanie potencjału cyfryzacji biznesu. Według prognoz, dzięki digitalizacji PKB Polski może wzrosnąć aż o 275 mld zł do 2025 roku.

Inną strategią może być rozwijanie biznesu na satysfakcji klienta zewnętrznego poprzez dostarczenie efektywnych i dopasowanych usług. Są również firmy, które mają na tyle wąską specjalizację, że tak naprawdę to wewnętrzna doskonałość operacyjna i realizacja podstawowych działań przedsiębiorstwa może przynieść im największe korzyści. Nie ma złotej zasady.

Jak skutecznie kontrolować biznes?

Paliwem dla Inteligentnych Przedsiębiorstw mają być dane. Według prognoz IDC, w 2022 rynek rozwiązań Big Data będzie wart ponad 274 mld USD. Najbardziej zdigitalizowane, polskie firmy mogą już wykorzystywać dane z różnych systemów, aby lepiej kontrolować biznes. Przedsiębiorcy mogą czerpać z szerokiego wachlarza rozwiązań z zakresu analityki, planowania i budżetowania, zarządzania procesami w ramach łańcucha dostaw umożliwiających planowanie popytu, produkcji, sprzedaży, optymalnego poziomu zapasów oraz zarządzania relacjami z dostawcami.

Odpowiednie planowanie stanowi często jednak wyzwanie dla przedsiębiorstw. Dotyczy to różnych działów i jednostek organizacyjnych. Według badań Capgemini, aż 66% wdrożeń procesów transformacji cyfrowej łańcucha dostaw kończy się niepowodzeniem. Poznanie zatem praktycznych doświadczeń od ekspertów, którzy osiągnęli sukcesy na tym polu jest niezwykle cenne.

Jakie szanse na Polska na skok do globalnej ekstraklasy?

Przygotowany przez McKinsey & Company we współpracy z „Forbesem” raport „Polska 2030. Szansa na skok do globalnej ekstraklasy” wskazuje, że polska gospodarka jest już na tyle dojrzała, że możemy stworzyć własną drogę rozwoju. Jednym z elementów przyszłego wzrostu jest odpowiednie wykorzystanie potencjału cyfryzacji biznesu. Według prognoz, dzięki digitalizacji PKB Polski może wzrosnąć aż o 275 mld zł do 2025 roku.

Polski PKB może szybko rosnąć m.in. poprzez wykorzystanie „triady trzech A”: Analityki, Automatyzacji i Artificial Intelligence. Systematyczne zbieranie oraz analiza danych i działania w zautomatyzowany sposób w oparciu o informację zwrotną od klienta, poprzez łączenie danych operacyjnych ODATA (ERP, zakupy, logistyka) z tymi związanymi z doświadczeniami klienta XDATA (wrażenia klienta, dlaczego kupuje, jak postrzega usługę/produkt) to przepis na skok w biznesową hiperprzestrzeń.

Jak tego dokonać? Polski PKB może szybko rosnąć m.in. poprzez wykorzystanie „triady trzech A”: Analityki, Automatyzacji i Artificial Intelligence. Systematyczne zbieranie oraz analiza danych i działania w zautomatyzowany sposób w oparciu o informację zwrotną od klienta, poprzez łączenie danych operacyjnych ODATA (ERP, zakupy, logistyka) z tymi związanymi z doświadczeniami klienta XDATA (wrażenia klienta, dlaczego kupuje, jak postrzega usługę/produkt) to przepis na skok w biznesową hiperprzestrzeń.

Planowanie cyfrowej transformacji własnej firmy można będzie rozpocząć na tegorocznej konferencji SAP NOW, której uczestnicy będą mieli okazje do zapoznania się z innowacjami technologicznymi, prezentacjami demo na żywo, historiami klientów SAP z różnych branż, a także wymienić doświadczenia z innymi uczestnikami. Partnerem merytorycznym SAP NOW jest firma EY, partnerem chmurowym Microsoft, a partnerami technologicznymi: DELL Technologies, Hewlett Packard Enterprise oraz SUSE.

W ciągu 6 lat nastąpi migracja do SAP S/4 HANA

Według badań SAP i IDC, 54% użytkowników SAP planuje wdrożenie rozwiązań S/4 HANA w ciągu najbliższych 3 lat. Więcej niż 70% menedżerów zamierza zrealizować wdrożenie w chmurze. W najbliższych latach rewolucja czeka wielu spośród ponad 437 tys. klientów SAP. Do 2025 roku firma planuje bowiem pełne wygaszenie aplikacji SAP ERP, który zastąpi SAP S/4 HANA. Ekosystem S/4 HANA miał premierę w 2015 roku, ale dla wielu firm to właśnie najbliższe lata przyniosą istotną rewolucję związaną z jego wykorzystaniem. Ze względu na specyfikę wdrożeń oraz migracji między systemami, trwających nawet kilka lat, firmy już teraz muszą przygotowywać się do tego procesu.

W najbliższych latach rewolucja czeka wielu spośród ponad 437 tys. klientów SAP. Do 2025 roku firma planuje bowiem pełne wygaszenie aplikacji SAP ERP, który zastąpi SAP S/4 HANA. Ekosystem S/4 HANA miał premierę w 2015 roku, ale dla wielu firm to właśnie najbliższe lata przyniosą istotną rewolucję związaną z jego wykorzystaniem. Ze względu na specyfikę wdrożeń oraz migracji między systemami, trwających nawet kilka lat, firmy już teraz muszą przygotowywać się do tego procesu.

Jak jednak pokazuje najnowszy raport SAP i IDC, grono firm gotowych na zmiany stale rośnie. „Badania oparte na rozmowach z klientami SAP z 10 krajów pokazują, że migrację do S/4 HANA w ciągu najbliższych 3 lat planuje aż 54% z nich. Wśród firm deklarujących przejście na nowy system 73% było w trakcie planowania tej migracji, a 18% już w trakcie procesu zmiany. To pokazuje z jednej strony chęć jeszcze szybszej transformacji biznesowej, ale z drugiej fakt, że w najbliższych kilkunastu miesiącach czeka nas duża fala wdrożeń. Klientom i partnerom podkreślamy, że 2025 rok może wydawać się odległą datą. Jednak, aby migracja była przemyślana i dobrze przeprowadzona, potrzeba na nią czasu” – komentuje Tomasz Niebylski.

Jak podkreśla Tomasz Niebylski, każdy kolejny rok zwłoki we wdrożeniu S/4 HANA zwiększa ryzyko związane z transformacją cyfrową i wdrożeniem systemu przed 2025 rokiem. Aktualizacja do S/4 HANA to proces wymagający doboru odpowiedniego partnera, strategicznego planowania wpływu wdrożenia na całe przedsiębiorstwo, zaplanowania kosztów, a w końcu – od kilku miesięcy do nawet kilku lat przygotowań i wdrożenia. Bardzo ważna w tym procesie jest rola sieci partnerskiej SAP. Ze wsparcia partnerów skorzystać planuje 77% klientów.

W planowaniu i przeprowadzaniu procesu migracji do S/4 HANA, SAP wspiera klientów oferując im m.in. trzy narzędzia. SAP BSR (Business Scenario Recommendations) – identyfikuje procesy biznesowe firmy, które mogą zostać usprawnione dzięki S/4 HANA i pozwala porównywać obecne procesy klienta z rynkowymi benchmarkami. Z kolei SAP Transformation Navigator to narzędzie tworzące „mapę drogową” zmian danej firmy, związanych z przejściem na nowy system, z uwzględnieniem różnych elementów działalności firmy. Natomiast SAP Readiness Check pozwala zmapować techniczne wymogi i działania potrzebne, by możliwa była konwersja firmy do systemu S/4 HANA.

Preferencje i cele cyfrowej transformacji klientów SAP

Jednocześnie raport IDC i SAP potwierdza zmiany preferencji wielu klientów SAP. Pokazują to preferencje chmurowe i chęć konsolidacji źródeł danych, wyrażane przez badanych menedżerów. „Według danych z całego świata, aż 72% z badanych przez nas osób planuje przeniesienie się na S/4 HANA w modelu chmurowym, a tylko 26% na on-premise. Ponadto 43% z badanych firm w ramach przejścia na S/4 HANA planuje konsolidację kilku systemów ERP do jednego rozwiązania, by lepiej zarządzać danymi z różnych źródeł” – mówi Tomasz Niebylski. S/4 HANA dostępne jest w wersjach odpowiadających na różne potrzeby klientów: on-premise, chmurowej i hybrydowej. Preferencje badanych potwierdzają jednak rolę chmury jako najszybciej rozwijającego się modelu w świecie rozwiązań dla biznesu. Potwierdza to także rosnąca baza subskrybentów rozwiązań SAP w chmurze, która obecnie sięga już ok. 195 mln.

W planowaniu i przeprowadzaniu procesu migracji do S/4 HANA, SAP wspiera klientów oferując im m.in. trzy narzędzia. SAP BSR (Business Scenario Recommendations) – identyfikuje procesy biznesowe firmy, które mogą zostać usprawnione dzięki S/4 HANA i pozwala porównywać obecne procesy klienta z rynkowymi benchmarkami. Z kolei SAP Transformation Navigator to narzędzie tworzące „mapę drogową” zmian danej firmy, związanych z przejściem na nowy system, z uwzględnieniem różnych elementów działalności firmy. Natomiast SAP Readiness Check pozwala zmapować techniczne wymogi i działania potrzebne, by możliwa była konwersja firmy do systemu S/4 HANA.

SAP i IDC zapytały, czym kierują się klienci, planując lub rozpoczynając przejście na S/4 HANA. Badani menedżerowie najczęściej wskazywali na system jako ważny element ich strategii cyfrowej (41%), jego większą elastyczność w porównaniu do starszych wersji (39%) oraz skalowalność, pobudzającą innowacje (37%). „Do kluczowych zalet wdrożenia S/4 HANA wymienianych przez menedżerów zarówno z punktu widzenia procesów biznesowych, jak i zaplecza procesów IT należą: większa elastyczność i szybkość działania systemu, łatwiejsza adopcja innowacji, redukcja kosztów i lepsza organizacja pracy. Z uwagi na to, że S/4 HANA to zarówno system transakcyjny, jak i analityczny niejako w pakiecie otrzymujemy analitykę na danych źródłowych oraz możliwość symulacji różnych procesów biznesowych” – wylicza Tomasz Niebylski.

Badacze IDC i SAP wyliczają trzy grupy firm, które już korzystają z rozwiązań S/4 HANA. Pierwszą z nich stanowią firmy znające systemy SAP, chcące pozostać w ekosystemie firmy. Druga to marki decydujące się na testowe wdrożenia S/4 HANA w mniejszych spółkach lub w wybranych działach, aby przetestować system przed wdrożeniem w głównej części biznesu. Trzecia to nowi klienci SAP, decydujący się na przejście od dostawców innych rozwiązań.

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *