PracaBranża ITPolecane tematy

Na czym powinni skupić się przedsiębiorcy, aby przekonać do siebie pracowników?

W ostatnich dwóch latach popyt na usługi IT znacząco się zwiększył, a branża programistyczna rozwija się w bardzo szybkim tempie. Przedsiębiorstwa z tego sektora stały się bezpieczną przystanią w tych niepewnych czasach. Według prognoz Grand View Research, rynek IT ma rosnąć co roku o 11,2%, osiągając globalnie wartość 1,9 bln dol. w roku 2030. Sektor IT wypracował sobie szereg dobrych praktyk wśród pracodawców zabiegających o personel. Na czym więc powinni skupić się przedsiębiorcy, aby przekonać do siebie pracowników?

Na czym powinni skupić się przedsiębiorcy, aby przekonać do siebie pracowników?

Portal NoFluff Jobs analizujący rynek pracy w IT w tegorocznym badaniu podał, że juniorzy i stażyści, czyli początkujący w IT, stanowią łącznie 22% wszystkich pracowników branży w Polsce, zaś seniorzy i eksperci – 21,2%. Najmłodsi pracownicy na rynku to ogromna grupa, której firmy nie mogą ignorować, a wręcz powinny inwestować w jej rozwój – uważają specjaliści. Co ciekawe, według danych autorów analizy w 2021 roku najwięcej firm poszukiwało specjalistów na poziomie „mid”. Takie ogłoszenia stanowiły 64% wszystkich ofert w portalu. Jeśli chodzi o juniorów, chciano zrekrutować ich najmniej, bo zaledwie 7% ogłoszeniodawców. Dane te są niepokojące, bowiem z szacunków Komisji Europejskiej wynika, że w Unii Europejskiej brakuje przeszło 600 tysięcy programistów, zaś w samej Polsce około 50 tysięcy (istniejące wakaty).

Z kolei badania opublikowane przez firmę rekrutacyjną Randstad wskazują, że kierunki związane z informatyką każdego roku kończy nie więcej niż 14 tysięcy studentów. Jak widać zapotrzebowanie na specjalistów dynamicznie rozwijającej się branży IT jest znacznie wyższe i skutkuje to rosnącym deficytem pracowników. Warto jednak odnotować, że w raporcie podano, iż 90% osób, które ubiegają się o zatrudnienie w IT, ma wykształcenie wyższe, ale studia techniczne ukończyła zaledwie połowa z nich (54%).

“Realia rynkowe wymuszają na firmach programistycznych zatrudnianie nie tylko specjalistów z długim stażem, ale również młodszych pracowników. Inwestowanie w ludzi to naturalna kolej rzeczy w szybko zmieniającym się świecie. Różnorodność projektów w Exadel Poland sprawia, że znajdujemy miejsce dla wysoce wyspecjalizowanych pracowników, jak i dla osób prosto po studiach” – skomentował Janusz Fajkowski, prezes Exadel Poland.

Ważny wizerunek pracodawcy i sam pracownik dla zatrudniającego

W dobie nadchodzącego kryzysu niezmiernie ważnym czynnikiem, który może okazać się decydującym przy wyborze nowego miejsca pracy, jest kondycja przedsiębiorstwa. Zza oceanu dochodzą obecnie niepokojące sygnały – technologiczni giganci, tacy jak Microsoft czy Google zredukowali i czasowo zamrozili zatrudnienie w tym roku. Jak podaje agencja prasowa Reuters, ruchy te są tłumaczone skutkami wojny w Ukrainie oraz pokłosiem zbyt szybkiego rozwoju branży spowodowanego pandemią COVID-19. A jednak wciąż to właśnie amerykańskie firmy, które posiadają zdywersyfikowane portfolio klientów, rozwijają własne rozwiązania oraz mają nowoczesny, „human centered” system pracy, są w Polsce atrakcyjnym miejscem zatrudnienia. Według raportu firmy rekrutacyjnej Devire z 2021 roku, wśród najbardziej pożądanych zagranicznych pracodawców w Polsce najczęściej wskazywane są firmy z USA – 37%.

Obok prestiżu oraz bezpieczeństwa zatrudnienia, jakie zapewnia dana firma, ważnym aspektem jest stosunek organizacji do pracowników i to już na etapie publikacji oferty pracy oraz rekrutacji. „Widełki” są w IT normą od lat. Już w 2019 roku badania serwisu InterviewMe pokazały, że blisko 80% poszukujących pracy zniechęca brak wzmianki o wynagrodzeniu w ogłoszeniach. Pracodawcy powinni również jasno określić zakres obowiązków nowych pracowników, którzy będą wyżej stawiać firmy pracujące nad atrakcyjnymi projektami. Warto również wspomnieć o dobrym starcie w nowym miejscu pracy. W raporcie Brandon Hall Group The True Cost of a Bad Hire z 2018 roku czytamy, że organizacje z silnym procesem onboardingu poprawiły retencję nowych pracowników o 82%, a produktywność wzrosła o 70%.

Jasnym sygnałem, że firma dba o pracowników będzie też informacja, iż przedsiębiorstwo da im możliwość rozwoju umiejętności. Według raportu Randstad i Instytutu Badań Pollster Monitor Rynku Pracy, 98% ankietowanych deklaruje, że zależy im na rozwoju zawodowym. Według 55% pytanych elementem rozwoju jest udział w szkoleniach i kursach podnoszących kwalifikacje.

“Przeglądając raporty branżowe oraz rozmawiając z naszymi pracownikami, doszliśmy do wniosków, które finalnie przekuliśmy w procesy usprawniające nasze działanie. Otwartość na nowych ludzi staramy się pokazywać już na etapie ogłoszeń, w których zawsze informujemy o zarobkach i zakresie obowiązków. Wszyscy nowo zatrudnieni przechodzą proces onboardingu, dzięki któremu możemy zagospodarować czas nowym ludziom w zespole i ułatwić im start w naszych szeregach. Dokładamy również wszelkich starań, aby stale się rozwijali, stawiając na rozbudowaną ofertę szkoleń wewnętrznych oraz współpracę z polskimi uczelniami: Wyższą Szkołą Bankową w Warszawie i Uczelnią Łazarskiego oraz UTH w Radomiu, które dzielą się z nami bogatą wiedzą akademicką” – stwierdził Janusz Fajkowski.

Istotna kwestia to również work-life balance

Według Badania społeczności IT 2022, przeprowadzonego przez portal Bulldog Job, zdecydowana większość programistów, bo aż 49%, preferuje pracę zdalną i jest to wzrost o 12% względem 2021 roku. Osoby wybierające pracę stacjonarną również mają swoje wymagania. Badania przeprowadzone przez firmy Skanska i Colliers wśród użytkowników biur pokazują, że pracownicy decydujący się na pracę w siedzibie przedsiębiorstwa oprócz otwartych powierzchni potrzebują różnego rodzaju salek konferencyjnych, warsztatowych, stref do spotkań nieformalnych, miejsc do prowadzenia wideokonferencji, tak aby każdy użytkownik mógł znaleźć miejsce pasujące do jego stylu pracy i bieżącego zadania.

Bez względu na to, jaki tryb wybiorą pracownicy, pracodawcy nie mogą zapominać, że ludzie cenią swój czas prywatny i zachowanie balansu między życiem prywatnym a zawodowym. Agencja rekrutacyjna IT, Next Technology Professionals, w raporcie o rynku pracy IT w Polsce w 2022 roku wykazała, że najbardziej preferowane przez programistów benefity to te, które pomagają zachować odpowiedni work-life balance: elastyczny czas pracy (52%), pakiet medyczny (34%) oraz dodatkowe dni urlopu (31%).

“Badania jasno pokazują, że ludzie mają określone preferencje dotyczące trybu pracy oraz jej warunków i – co najważniejsze – cenią swój czas prywatny. Rozwój firmy jest ściśle zintegrowany z komfortem osób w niej zatrudnionych, dlatego naszym pracownikom udostępniliśmy przestronne biura w całej Polsce oraz staramy się w subtelny sposób zaoferować im coś więcej niż tylko samą pracę, organizując imprezy integracyjne i prowadząc działania angażujące ich w życie firmy. To buduje poczucie jedności wewnątrz zespołów i sprawia, że pracownicy czują się swobodniej” – podsumował Janusz Fajkowski.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

1 thought on “Na czym powinni skupić się przedsiębiorcy, aby przekonać do siebie pracowników?”

  1. nic tak nie przyciąga pracowników jak benefity, widziałem że teraz nawet pakiety weterynaryjne pethelp poza kartami na siłkę czy opieką zdrowotną są na topie