BiznesPolecane tematy

Nowe technologie wsparciem dla rozwoju narzędzi HR i HCM

Wbudowana analityka wspierające zarządzanie zasobami ludzkimi, czy funkcjonalności wspierające coraz bardziej wyspecjalizowane procesy kadrowo-płacowe to tylko niektóre z rozwiązań dostępnych dziś w ramach rozwiązań HR. Powszechne stają się też nowe modele wdrożenia takiego oprogramowania, a także szerokie możliwości jego kastomizacji.

Nowe technologie wsparciem dla rozwoju narzędzi HR i HCM

Zdaniem ekspertów dostawcy oprogramowania związanego z obszarem HR w większości dostosowali swoje rozwiązania do współczesnych potrzeb biznesowych. Dotyczy to zarówno funkcjonalności, jak i warstwy technicznej aplikacji. W efekcie rozwiązania kadrowe zyskały m.in. funkcje wspierające specyficzne procesy kadrowe, a szersze możliwości w zakresie dostosowania oprogramowania do potrzeb organizacji, a także – wsparcie dla nowych sposobów wykorzystywania narzędzi IT, w tym modelu chmury obliczeniowej. Istotnym momentem dla rozwoju oprogramowania wspierającego zarządzanie kadrami było również wyposażenie tego typu rozwiązań w funkcje analityki biznesowej. Mechanizmy analityczne są obecnie wykorzystywane coraz częściej zarówno w obszarze kadr i płac, jak i zarządzania kapitałem ludzkim.

Efektem wykorzystania potencjału nowoczesnych rozwiązań biznesowych w obszarze HR ma być podniesienie efektywności wszystkich obszarów związanych z zarządzaniem kadrami – od rekrutacji, przez obsługę kadrowo-płacową, po komunikację wewnętrzną i employer branding. „Dzisiejsze technologie mogą wspierać np. składanie wniosków urlopowych w formie elektronicznej, proces ocen okresowych, administrowanie szkoleniami czy projektami rekrutacyjnymi” — uważa Artur Skiba, wiceprezes Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia. W dużych organizacjach rośnie też skala wykorzystania narzędzi analitycznych i psychometrycznych wspierających selekcję kandydatów na wczesnym etapie rekrutacji.

Co ważne, wykorzystania możliwości oferowanych przez nowe rozwiązania technologiczne, wspiera procesy związane ze zmianą typowej roli działów HR w firmach w kierunku komórek wspierających rozwój pracowników i maksymalizację efektywnego wykorzystania kompetencji. Kluczowe znaczenie ma tu, zdaniem ekspertów, digitalizacja i zautomatyzowanie prostszych działań z obszaru HR, dzięki czemu pracownicy nie tracą czasu na biurokratyczne zajęcia administracyjne i mogą skupić się na rozwijaniu talentów oraz pozyskiwaniu kompetencji wspierających strategiczne cele biznesowe. W tym kontekście duże znaczenie ma mieć także dopasowanie narzędzi wspierających zarządzanie HR oraz procesy rekrutacyjne do specyfiki i oczekiwań różnych pokoleń obecnych dziś na rynku pracy. „Zarządzanie wiekiem oraz różnorodnością w firmie staje się prawdziwym sprawdzianem dla działów HR oraz kadry menedżerskiej, wymagającym skutecznych narzędzi oraz rozwiniętych kompetencji miękkich” — mówi Piotr Palikowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Kadrami.

Jednocześnie, na polskim rynku tempo wdrażania nowych technologii w obszarze HR jest wolniejsze niż w innych krajach. „Mamy porównywalny do większości krajów dostęp do nowych rozwiązań i technologii, a jednak wdrażamy je z co najmniej kilku- lub nawet kilkunastoletnim opóźnieniem” — mówi Grzegorz Filipowicz, prezes Polskiego Stowarzyszenia HR Business Partner. Braki w zrozumieniu potencjału biznesowego nowoczesnych rozwiązań HR mają być widoczne w szczególności w firmach sektora MSP. Niedocenianym obszarem jest też rozwój kompetencji menedżerów zarządzających zespołami pracowników. „Widzimy ogromną potrzebę ciągłej pracy nad kompetencjami menedżerskimi, bo to menedżerowie na każdym poziomie organizacji stwarzają środowisko pracy i atmosferę” — podkreśla Artur Skiba.

Istotne jest też wykorzystywanie rozwiązań pozwalających wzmocnić motywację do pracy na wszystkich szczeblach organizacji. „W obecnych czasach skuteczne motywowanie opiera się na dostarczaniu ludziom w pracy misji, tak aby mieli poczucie, że robią coś ważnego oraz na prowadzeniu ich przez ścieżkę rozwoju, dawaniu dużej autonomii w pracy i wspieraniu inicjatyw oddolnych” – mówi Mirosława Wojtowicz, HR Country Manager w firmie Unit4 Polska. „Można do tego jeszcze dodać elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej oraz ciekawe systemy benefitowe i mamy zestaw najważniejszych praktyk motywacyjnych naszych czasów” – dodaje. Budowanie zaangażowania to także jedno z ważniejszych działań mających na celu zatrzymanie najbardziej wartościowych pracowników w organizacji.

Okazją do podsumowania trendów kształtujących rynek rozwiązań HR było – przypadające na 2017 rok – 30-lecie oprogramowania linii Teta HR.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *