BiznesPREZENTACJA PARTNERA

NTT doradza w wyborze technologii, optymalizacji kosztowej i technologicznej

Executive ViewPoint

Z Anetą Bartnicką, CEO NTT Poland rozmawiamy o priorytetach inwestycyjnych klientów firmy; zmieniającym się podejściu do cyberbezpieczeństwa; tym, czy sytuacja geopolityczna zmienia priorytety zakupowe; migracji funkcji sieciowych do chmury; a także najważniejszych trendach technologicznych i założeniach oferty firmy w Polsce.

NTT doradza w wyborze technologii, optymalizacji kosztowej i technologicznej

Jak ocenia Pani obecną sytuację na polskim rynku IT?

Patrząc na rynek okiem integratora IT, widzimy, że w wielu branżach trwa intensywny proces unowocześniania infrastruktury informatycznej w warstwie sieciowej. Zauważyliśmy również coraz odważniejsze eksperymentowanie z nowinkami w warstwie aplikacyjnej. Na podstawie wielu naszych projektów dostrzegamy, że klienci w Polsce szukają rozwiązań, które pozwolą im na automatyzację i usprawnienie procesów biznesowych, a także poprawę efektywności i skalowalności ich działalności. Popularne rozwiązania to chmury obliczeniowe, algorytmy sztucznej inteligencji oraz platformy cyfrowe.

Ponadto klienci poszukują rozwiązań pozwalających na wyróżnienie się w obsłudze klienta, m.in. poprzez automatyzację procesów, personalizację usług oraz udostępnienie nowoczesnych narzędzi komunikacji, takich jak voiceboty i chatboty.

Na koniec muszę wspomnieć o bezpieczeństwie IT w ogóle, a OT w szczególności. Myślę, że trwająca agresja na Ukrainie przyniosła nam wzrost świadomości zagrożeń wynikających z utraty danych czy zniszczenia infrastruktury IT.

W jaki sposób sytuacja geopolityczna wpływa na decyzje zakupowe w obszarze technologii IT? Pytanie dotyczy zarówno sektora publicznego, jak i komercyjnego.

Cyberbezpieczeństwo z pewnością stało się tematem numer jeden. Nasi klienci nie mają już wątpliwości, że ten obszar wymaga inwestycji. Nasze dyskusje zmieniły się o tyle, że teraz mówimy już nie o potencjalnych, a bardzo realnych planach w perspektywie najbliższych miesięcy.

Wynika to również z tego, że celem ataków stają się podmioty infrastruktury krytycznej, których awaria może wywołać paraliż całego państwa. To skłania decydentów do wzmożonych inwestycji w cyfrowe zabezpieczenia. W raporcie NTT „Global Network Report 2022–2023” odkryto, że bezpieczeństwo sieci i ryzyko związane ze zgodnością są najważniejsze dla 90% osób na kierowniczych stanowiskach na świecie.

Drugim obszarem intensywnie doinwestowywanym w ostatnim czasie są wszelkie rozwiązania z obszaru transformacji cyfrowej, pozwalające zachować ciągłość działania. To, co zaczęła pandemia, sytuacja w Ukrainie tylko umocniła – praca zdalna, wprowadzenie rozwiązań paperless, systemy chmurowe – to wciąż obszary, które będą ważne w najbliższych miesiącach.

Czy w ostatnich miesiącach zaobserwowali Państwo zmianę charakteru projektów biznesowych realizowanych na bazie rozwiązań IT? Przykładowo, czy polskie firmy opóźniają projekty cyfrowej transformacji, a może odwrotnie, przyspieszają zmiany?

Na pewno sytuacja ekonomiczna wpływa na decyzje przedsiębiorców, którzy częściej skupiają się na priorytetowych zmianach i korzyściach z nich płynących. Firmy starają się zoptymalizować koszty, zwiększyć efektywność i skalowalność działalności, a także poprawić jakość obsługi klienta.

Jednak muszę tu podkreślić, że decyzja o rozpoczęciu procesu transformacji cyfrowej rzadko opiera się na bieżących danych ekonomicznych. To jest zwykle proces długofalowy i wynikający ze strategicznych celów firmy. Często wiążący się z istotnymi zmianami kultury organizacyjnej. Stąd, mimo niełatwej sytuacji gospodarczej, nie widzimy tu istotnych zmian.

81,5%

firm przyznaje, że praca zdalna stała się wyzwaniem dla efektywności organizacji – wynika z badań NTT. Konieczność dostosowania się do nowych nawyków pracowników będzie miała ogromny wpływ na inwestycje w ciągu najbliższych lat.

Które z sektorów gospodarki są dziś dla Państwa kluczowe? Które branże mają obecnie największe zapotrzebowanie na różnego rodzaju projekty IT?

Trudno wskazać jedną konkretną grupę klientów – jako integrator naszą rolą jest doradzać klientom w obszarach kluczowych dla ich działalności. I tak w przypadku sektora finansowego, wprowadzamy rozwiązania CX, pomagające lepiej adresować oczekiwania klientów. Wdrażamy chatboty, jak choćby w Credit Agricole, odciążające bankowe contact center czy rozwiązana z zakresu KYC.

Dla klientów korporacyjnych mamy pełne portfolio rozwiązań do pracy zdalnej, pozwalające nie tylko na elastyczną, ale przede wszystkim wygodną pracę. Wystarczy spojrzeć na przykład firmy HEINEKEN w Krakowie. Tam, na kilku piętrach, stworzyliśmy biuro odporne na wyzwania przyszłości, przyciągające młodych ludzi, którzy rozpoczynają karierę w międzynarodowej organizacji.

Oprócz tego dbamy o warstwę sieciową. Przecież sprawnie działająca i bezpieczna sieć to warunek konieczny do działania niemal każdej organizacji. Tu mamy sporo doświadczenia zdobytego podczas współpracy z klientami z branży produkcyjnej, ale w zasadzie od firm handlowych po sektor publiczny. Nasi klienci wywodzą się z niemal każdej branży.

Jakie trendy technologiczne będą na polskim rynku odgrywały w najbliższych latach największą rolę?

Jak wynika z naszych badań, ponad 90% organizacji na całym świecie umieszcza obecnie migrację funkcji sieciowych do chmury i rozwiązań sieciowych Cloud First, wśród trzech najważniejszych oczekiwanych zmian w charakterystyce sieci. Nie inaczej jest nad Wisłą. Także tu dostrzegamy ten trend, doradzając klientom, jak najlepiej go wykorzystać, równocześnie zachowując kontrolę nad własnymi zasobami, unikając vendor lock.

Z kolei w obsłudze klienta algorytmy sztucznej inteligencji odgrywają coraz istotniejszą rolę w prowadzeniu biznesu. A to dopiero początek rewolucji – to jak wielkie możliwości oferują inteligentne algorytmy, doskonale pokazały projekty Chat GPT-3 czy Dalle 2 od OpenAI. Automatyzacja powtarzalnych zadań, integracja informacji z wielu kanałów plus personalizacja – na tym powinny skupić się nowoczesne organizacje.

Kolejny trend to cyfrowe biuro. Eksodus pracowników stał się faktem. Ludzie coraz chętniej pracują z domu, który bywa oddalony kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilometrów od siedziby firmy. Tymczasem z badań NTT wynika, że aż 81,5% przedsiębiorstw przyznaje, że praca zdalna stała się wyzwaniem dla efektywności organizacji. Konieczność dostosowania się do nowych nawyków pracowników będzie miała ogromny wpływ na inwestycje w ciągu najbliższych lat.

Jakie są główne założenia w zakresie planów rozwoju oraz oferty NTT w Polsce?

W najbliższym czasie skoncentrujemy się na rozwoju portfolio rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz technologii hybrydowych. Poza tym nie zapominamy o obszarach, takich jak networking, CX i EX, w których NTT jest rozpoznawalnym liderem na rynku polskim. Rozwijamy te linie i dbamy o to, aby klienci mogli korzystać z naszego wsparcia w tych obszarach. NTT jest partnerem, który doradza w wyborze technologii, optymalizacji kosztowej i technologicznej.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *