Rynek
Od czego zależy efektywność cyfrowej transformacji – o tym w nowym wydaniu ITwiz
Kolejne firmy rozpoczynają projekty mające zapewnić im miejsce w gronie organizacji zarządzanych w oparciu o dane. Od czego zależy jednak skuteczność takiego podejścia w czasach, gdy firmy mają do dyspozycji coraz większe zasoby bardziej precyzyjnych informacji? Jakie rozwiązania są dziś najistotniejsze, jeśli chodzi o efektywność cyfrowych zmian – i dlaczego mogą być to rozwiązania middleware?
Wstępniak
Cyfrowych zmian nie da się zatrzymać. Kolejne firmy rozpoczynają projekty mające zapewnić im miejsce w gronie organizacji zarządzanych w oparciu o dane. Wszelkiego rodzaju interaktywne raporty, a także wielowymiarowe analizy, czy rozbudowane prognozy mają zmniejszyć ryzyko podjęcia gorszej decyzji biznesowej albo przeoczenia szansy na sprzedaż. Prognozowanie stało się nieodzownym elementem strategii nie tylko w organizacjach biznesowych. Od czego zależy jednak skuteczność takiego podejścia w czasach, gdy firmy mają do dyspozycji coraz większe zasoby bardziej precyzyjnych informacji? O tym na str. 22.
Efektywne wykorzystanie danych to świetne źródło przychodów. Dobitnie pokazują to przykłady internetowych gigantów. Roczne obroty Google – w przeliczeniu na jednego, unikalnego użytkownika – to np. 277 USD, Facebook 60 USD, a LinkedIn – 23 USD. W swojej skali są to ogromne kwoty. O tym jak analizowane są dziś dane kupujących rozmawiamy z Jackiem Dąbrowskim, dyrektorem ds. technologii w So1 GmbH. Zapis rozmowy na str. 6.
W ten trend wpisuje się także rozwój technologii mobilnych. Proste, acz wyspecjalizowane aplikacje działające w pamięci smartfonów czy tabletów stają się podstawowym narzędziem pracy i rozrywki. Pełnią też rolę unikalnego kanału komunikacji klientów i dostawców produktów i usług. Jednak czy nowoczesne aplikacje mobilne da się zastosować w każdym rodzaju biznesu? I czy już czas na podejście „Mobile Only”? O tym na str. 44. W wynikające z szerokiego wykorzystania technologii mobilnych zmiany naszych przyzwyczajeń wpisują się też działania polskiej administracji publicznej. Jeszcze w tym roku telefon może zastąpić nam m.in. dowód osobisty i prawo jazdy (str. 48). Ciekawy jest też polski projekt – myHydro. Innowacyjna frotka analizująca nawodnienie organizmu ma szansę wpuścić trochę świeżego powietrza na rynek urządzeń typu wearable (str. 68).
Aby jednak cyfrowa transformacja biznesu stała się faktem niezbędne często staje się uporządkowanie na nowo powiązań pomiędzy wieloma, wykorzystywanymi w firmie aplikacjami i systemami – także tymi, które zostały stworzone w oparciu o zupełnie odmienne architektury, czy technologie (str. 56). Integracja między tradycyjnymi systemami a nowymi aplikacjami i infrastrukturą IT jest kluczem do transformacji cyfrowej. Czy rozwiązania warstwy pośredniej są najistotniejszym narzędziem w drodze do cyfrowych zmian biznesu?
Za sprawą dostępnych już dziś technologii, wobec nowych pomysłów na ich użycie, w dłuższej perspektywie zapewne zmieni się sposób funkcjonowania światowej gospodarki. Wbrew pozorom nie jest to jednak wizja na tyle odległa, że można ją przemilczeć. O tym, dlaczego polskim firmom nie wolno nawet próbować przeczekać zmian opartych na technologii mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce (str. 28).
Przyglądając się zmianom zachodzącym na rynku aplikacji oraz usług biznesowych i odnosząc je do rynku sprzętowego można odnieść wrażenie, że cyfrowa rewolucja omija niskopoziomowe rozwiązania IT. Wiele wskazuje jednak na to, że już niebawem nowe rozwiązania zmienią nasz sposób myślenia o przechowywaniu oraz wykorzystywaniu danych. Przyszłość zapisu danych ma być zdefiniowana programowo (str. 52).
W branży coraz gorętszym tematem staje się też kwestia bezpieczeństwa IT, a w szczególności – ochrony danych osobowych. Choć unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (GDPR) zacznie obowiązywać w maju 2018 r., to – biorąc pod uwagę wymagania nowej regulacji – nie jest to dużo czasu. Jak przygotować firmę na GDPR? Etapami (str. 18).
Zapraszamy do lektury.
Piotr Waszczuk
zastępca redaktora naczelnego ITwiz
W numerze m.in.:
• Od analizy zachowań klientów do sztucznej inteligencji
• Analiza behawioralna a wpływanie na nasze wybory
• Jak przygotować się do GDPR na przykładzie umów powierzenia
• Nowe technologie zmieniają światową i polską gospodarkę
• Analityka: z czego wynika powodzenie prognozowania
• Nie próbujmy przeczekać zmian opartych na technologii
• RightScale: chmury hybrydowa i publiczna coraz popularniejsze w roku 2017
• Cisco Live 2017: Digitalizacja wymusza zmiany w infrastrukturze IT
• W co drugiej firmie decyzje dot. technologii zapadają poza działem IT
• Rozwiązania mobilne i ich wykorzystanie w biznesie i administracji
•MWC 2017 w Barcelonie pod znakiem sieci 5G
• Przyszłość zapisu danych zdefiniowana programowo
• Rola oprogramowania middleware w transformacji cyfrowej
• Zastosowanie agile w zgodzie z zamówieniami publicznymi
• Nano Server w WS2016: mały, chmurowy i zdalnie zarządzany
• Pomysł na przełamanie kryzysu na rynku wearables