Rynek

Od czego zależy efektywność cyfrowej transformacji – o tym w nowym wydaniu ITwiz

Kolejne firmy rozpoczynają projekty mające zapewnić im miejsce w gronie organizacji zarządzanych w oparciu o dane. Od czego zależy jednak skuteczność takiego podejścia w czasach, gdy firmy mają do dyspozycji coraz większe zasoby bardziej precyzyjnych informacji? Jakie rozwiązania są dziś najistotniejsze, jeśli chodzi o efektywność cyfrowych zmian – i dlaczego mogą być to rozwiązania middleware?

Od czego zależy efektywność cyfrowej transformacji – o tym w nowym wydaniu ITwiz

Wstępniak

Cyfrowych zmian nie da się zatrzymać. Kolejne firmy rozpoczynają projekty mające zapewnić im miejsce w gronie organizacji zarządzanych w oparciu o dane. Wszelkiego rodzaju interaktywne raporty, a także wielowymiarowe analizy, czy rozbudowane prognozy mają zmniejszyć ryzyko podjęcia gorszej decyzji biznesowej albo przeoczenia szansy na sprzedaż. Prognozowanie stało się nieodzownym elementem strategii nie tylko w organizacjach biznesowych. Od czego zależy jednak skuteczność takiego podejścia w czasach, gdy firmy mają do dyspozycji coraz większe zasoby bardziej precyzyjnych informacji? O tym na str. 22.

Efektywne wykorzystanie danych to świetne źródło przychodów. Dobitnie pokazują to przykłady internetowych gigantów. Roczne obroty Google – w przeliczeniu na jednego, unikalnego użytkownika – to np. 277 USD, Facebook 60 USD, a LinkedIn – 23 USD. W swojej skali są to ogromne kwoty. O tym jak analizowane są dziś dane kupujących rozmawiamy z Jackiem Dąbrowskim, dyrektorem ds. technologii w So1 GmbH. Zapis rozmowy na str. 6.

W ten trend wpisuje się także rozwój technologii mobilnych. Proste, acz wyspecjalizowane aplikacje działające w pamięci smartfonów czy tabletów stają się podstawowym narzędziem pracy i rozrywki. Pełnią też rolę unikalnego kanału komunikacji klientów i dostawców produktów i usług. Jednak czy nowoczesne aplikacje mobilne da się zastosować w każdym rodzaju biznesu? I czy już czas na podejście „Mobile Only”? O tym na str. 44. W wynikające z szerokiego wykorzystania technologii mobilnych zmiany naszych przyzwyczajeń wpisują się też działania polskiej administracji publicznej. Jeszcze w tym roku telefon może zastąpić nam m.in. dowód osobisty i prawo jazdy (str. 48). Ciekawy jest też polski projekt – myHydro. Innowacyjna frotka analizująca nawodnienie organizmu ma szansę wpuścić trochę świeżego powietrza na rynek urządzeń typu wearable (str. 68).

Przeczytaj również
XXVI Forum Teleinformatyki: cel na najbliższą przyszłość to pogłębienie cyfrowej transformacji

Aby jednak cyfrowa transformacja biznesu stała się faktem niezbędne często staje się uporządkowanie na nowo powiązań pomiędzy wieloma, wykorzystywanymi w firmie aplikacjami i systemami – także tymi, które zostały stworzone w oparciu o zupełnie odmienne architektury, czy technologie (str. 56). Integracja między tradycyjnymi systemami a nowymi aplikacjami i infrastrukturą IT jest kluczem do transformacji cyfrowej. Czy rozwiązania warstwy pośredniej są najistotniejszym narzędziem w drodze do cyfrowych zmian biznesu?

Za sprawą dostępnych już dziś technologii, wobec nowych pomysłów na ich użycie, w dłuższej perspektywie zapewne zmieni się sposób funkcjonowania światowej gospodarki. Wbrew pozorom nie jest to jednak wizja na tyle odległa, że można ją przemilczeć. O tym, dlaczego polskim firmom nie wolno nawet próbować przeczekać zmian opartych na technologii mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce (str. 28).

Przyglądając się zmianom zachodzącym na rynku aplikacji oraz usług biznesowych i odnosząc je do rynku sprzętowego można odnieść wrażenie, że cyfrowa rewolucja omija niskopoziomowe rozwiązania IT. Wiele wskazuje jednak na to, że już niebawem nowe rozwiązania zmienią nasz sposób myślenia o przechowywaniu oraz wykorzystywaniu danych. Przyszłość zapisu danych ma być zdefiniowana programowo (str. 52).

W branży coraz gorętszym tematem staje się też kwestia bezpieczeństwa IT, a w szczególności – ochrony danych osobowych. Choć unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (GDPR) zacznie obowiązywać w maju 2018 r., to – biorąc pod uwagę wymagania nowej regulacji – nie jest to dużo czasu. Jak przygotować firmę na GDPR? Etapami (str. 18).

Przeczytaj również
Microsoft i Oracle rozszerzają współpracę w obszarze usług chmurowych na rynek polski

Zapraszamy do lektury.

Piotr Waszczuk
zastępca redaktora naczelnego ITwiz

W numerze m.in.:

• Od analizy zachowań klientów do sztucznej inteligencji
• Analiza behawioralna a wpływanie na nasze wybory
• Jak przygotować się do GDPR na przykładzie umów powierzenia
• Nowe technologie zmieniają światową i polską gospodarkę
• Analityka: z czego wynika powodzenie prognozowania
• Nie próbujmy przeczekać zmian opartych na technologii
• RightScale: chmury hybrydowa i publiczna coraz popularniejsze w roku 2017
• Cisco Live 2017: Digitalizacja wymusza zmiany w infrastrukturze IT
• W co drugiej firmie decyzje dot. technologii zapadają poza działem IT
• Rozwiązania mobilne i ich wykorzystanie w biznesie i administracji
•MWC 2017 w Barcelonie pod znakiem sieci 5G
• Przyszłość zapisu danych zdefiniowana programowo
• Rola oprogramowania middleware w transformacji cyfrowej
• Zastosowanie agile w zgodzie z zamówieniami publicznymi
• Nano Server w WS2016: mały, chmurowy i zdalnie zarządzany
• Pomysł na przełamanie kryzysu na rynku wearables

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *