Cyberbezpieczeństwo

Sztuczna inteligencja odpowiedzią na rosnącą liczbę fraudów

Od końca ubiegłego roku 60% ataków, których celem było przejęcie środków finansowych, dotyczyło urządzeń mobilnych, a 40% komputerów stacjonarnych i laptopów, wynika z badania przeprowadzonego przez firmę LexisNexis. Z kolei analitycy Adyen ujawnili, że jedynie połowa polskich sprzedawców ma wdrożone rozwiązanie do silnego uwierzytelniania klientów.

Sztuczna inteligencja odpowiedzią na rosnącą liczbę fraudów

Upowszechnianie się transakcji online, coraz szybszy tryb życia i rozwój technologii stwarzają cyberprzestępcom nowe możliwości do ataków. W związku z postępującym procesem transformacji cyfrowej organizacje otwierają się na rozwiązania mobilne lub elektroniczne (również w kontekście płatności). Jednak jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Adyen, większość przedsiębiorców nie zabezpieczył odpowiednio swoich stron internetowych, aplikacji i e-sklepów. Ponad połowa Polaków (52%) jest zdania, że sprzedawcy muszą zrobić więcej, aby chronić konsumentów przed oszustwami związanymi z płatnościami (średnia światowa to 49%).

Rola sztucznej inteligencji w kontekście cyberbezpieczeństwa

Obecnie mamy do czynienia z szerokim ekosystemem zakupowym – to już nie tylko placówki fizyczne czy witryny internetowe, ale wszystkie nowe kanały sprzedaży i idące w ślad za nimi kolejne poziomy personalizacji doświadczeń klientów. W efekcie polscy handlowcy przyznają, że ich zdaniem próby wyłudzeń wzrosły w zeszłym roku o 33%. Dla przykładu 58% konsumentów odkrywa produkty lub usługi odwiedzając marketplace’y, które niemal codziennie stają w obliczu oszustw. Właściwe przygotowanie e-sklepu ma kluczowe znaczenie w zwalczaniu tego typu działalności, zapewniając jednocześnie poziom usług, jakiego oczekują klienci, uważają specjaliści.

„Przed firmami, które realizują strategię cyfryzacji, stoi wiele wyzwań. Jednym z głównych jest zarządzanie ryzykiem. To trudna sztuka znalezienia właściwej równowagi pomiędzy skutecznym wykrywaniem oszustw a doskonałą i bezproblemową obsługą klienta. Mając na uwadze te priorytety, potrzebowaliśmy rozwiązania płatniczego, które pozwoliłoby nam świadczyć usługi, jednocześnie dając klientom pewność, że platforma, z której korzystają, zapewnia im bezpieczeństwo i ochronę” – komentuje Paweł Szczęsny, Portfolio Manager w Booksy.

Przeczytaj również
Czy na świecie trwa obecnie pierwsza cyberwojna?

Obecnie sztuczna inteligencja staje się warunkiem koniecznym dla cyberbezpieczeństwa. Zaawansowane algorytmy odgrywają coraz większą rolę w wykrywaniu oszustw w transakcjach za pośrednictwem Internetu, eliminacji nadużyć oraz kradzieży tożsamości.

Coraz bardziej widoczna staje się np. aktywność testerów kart, którzy wykorzystują boty lub skrypty. Rozwiązanie oparte na algorytmach sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym mogą jednak łatwo zidentyfikować niepożądane działania, m.in. poprzez wykrycie nieprawidłowości w transakcjach poddanych analizie. Dzięki dodatkowym danym i elastycznemu systemowi ryzyka, firmy są w stanie wykorzystać dokładniejsze profile kupujących, aby zrozumieć ich regularne zachowania i to, jak różnią się one po przejęciu konta przez niepożądaną osobę. By stworzyć stabilny kontekst, w czasie rzeczywistym, brane są pod uwagę setki powiązanych ze sobą parametrów, nawet jeśli kupujący zmieni urządzenie czy sieć. System sygnalizuje nietypowe zachowanie użytkownika, wskazując ryzyko wystąpienia nadużycia.

„Wykorzystując możliwości technologii wspierających bezpieczeństwo transakcji, właściciele zyskują przewagę w zakresie przewidywania i zapobiegania oszustwom, a także wiedzę na temat środowiska ryzyka w celu szybkiego wykrywania anomalii. Wszystko zachodzi przy maksymalnym ograniczeniu manualnych działań i pełnej przejrzystości transakcji. W świecie napędzanym przez e-zakupy to obecnie jeden z największych elementów zabezpieczających rozwój e-commerce” – uważa Jakub Czerwiński, VP CEE w Adyen.

W związku z tym, że każdy kanał zakupowy niesie ze sobą własne ryzyko, strategia Unified Commerce wspiera zarządzanie ruchem w sklepach, aplikacjach mobilnych i w handlu elektronicznym. Spójny system zwiększa wydajność i zapewnia wyższe wskaźniki autoryzacji – dzięki temu jest najlepszym narzędziem do zwalczania i zarządzania oszustwami płatniczymi, podkreślają eksperci. Warto też dodać, że zapewnienie klientów, że ich dane są bezpieczne, to jeden z najważniejszych czynników wzmacniających pozycję konkurencyjną firmy.

Przeczytaj również
Jakie cyberzagrożenia wiążą się z pracą wykonywaną z domu?
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.