CyberbezpieczeństwoRynek

4 mld dol. udaremnionych oszustw – jakie technologie stoją za cyfrową tarczą Microsoftu?

Jak wynika z raportu Cyber Signals, między kwietniem 2024 a kwietniem 2025 roku Microsoft udaremnił próby oszustw o łącznej wartości około 4 miliardów dolarów. To rezultat kompleksowych działań w zakresie bezpieczeństwa. Systemy koncernu, w tym Entra ID, blokowały średnio 1,6 miliona prób rejestracji botów na godzinę oraz 49 000 fałszywych zgłoszeń do programów partnerskich.

4 mld dol. udaremnionych oszustw – jakie technologie stoją za cyfrową tarczą Microsoftu?

Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują AI do tworzenia realistycznych wiadomości phishingowych, fałszywych sklepów internetowych i przekonujących ofert pracy. Ich celem jest wyłudzanie danych oraz pieniędzy od użytkowników i firm. Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, Microsoft rozwija zaawansowane narzędzia ochronne. I tak:

  • Microsoft Defender for Cloud zapewnia kompleksową ochronę przed zagrożeniami dla zasobów platformy Azure, w tym oceny podatności i wykrywanie zagrożeń dla maszyn wirtualnych, obrazów kontenerów i punktów końcowych.
  • Microsoft Edge oferuje ochronę przed literówkami w witrynach i ochronę przed podszywaniem się pod domenę przy użyciu technologii głębokiego uczenia, aby pomóc użytkownikom unikać fałszywych witryn. Edge wdrożył również oparty na uczeniu maszynowym bloker oprogramowania typu scareware, aby identyfikować i blokować potencjalne strony oszustwa i oszukańcze ekrany pop-up z alarmującymi ostrzeżeniami informującymi o naruszeniu komputera.
  • Microsoft Defender Smartscreen to oparta na chmurze funkcja bezpieczeństwa, której celem jest zapobieganie niebezpiecznym nawykom przeglądania poprzez analizowanie witryn, plików i aplikacji na podstawie ich reputacji i zachowania. Jest zintegrowana z systemem Windows i przeglądarką Edge, aby pomóc chronić użytkowników przed atakami phishingowymi, złośliwymi witrynami internetowymi i potencjalnie szkodliwymi pobraniami.

Jak wskazują eksperci Microsoft, praktycznie codziennie obserwowane są nowe kampanie cyberoszustw, których zasięg i skala stale rośnie. Jak chronić się przed nimi i działaniem scamerów?

„Bardzo wiele zależy od nas samych. Zachowajmy szczególną ostrożność przy zakupach czy opłatach w sieci. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku, rozwagi i podstawowych zasad cyfrowej higieny. I nigdy nie załatwiajmy finansowych spraw w pośpiechu, bo wtedy popełniamy kardynalne błędy” – podkreśla Krzysztof Malesa, dyrektor ds. strategii bezpieczeństwa w polskim oddziale Microsoft. „Użytkownicy e-usług nie są oczywiście zostawieni sami sobie. Microsoft robi wiele, żeby chronić swoje usługi, platformy i klientów. Realizujemy na przykład długoterminową inicjatywę „Secure Future Initiative”, której elementem jest polityka „Fraud-resistant by design”, co oznacza, że o ochronie klienta przed wyłudzeniem myślimy już na etapie projektowania danego rozwiązania czy usługi. Nowe funkcje chroniące przed fraudami pojawiły się np. w MS Defender for Cloud czy choćby Bing. Są to narzędzia uczące się, które będą z czasem jeszcze bardziej skuteczne” – zapewnia.

Niesłychana skala cyberprzestępczości na rynku finansowym powoduje, że nawet najwięksi dostawcy muszą łączyć siły, żeby sprostać temu zjawisku. Microsoft jest partnerem w stowarzyszeniu Global Anti-Scam Alliance, a na rynku krajowym aktywnie współpracuje w tym obszarze z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *