CyberbezpieczeństwoRynek
4 mld dol. udaremnionych oszustw – jakie technologie stoją za cyfrową tarczą Microsoftu?
Jak wynika z raportu Cyber Signals, między kwietniem 2024 a kwietniem 2025 roku Microsoft udaremnił próby oszustw o łącznej wartości około 4 miliardów dolarów. To rezultat kompleksowych działań w zakresie bezpieczeństwa. Systemy koncernu, w tym Entra ID, blokowały średnio 1,6 miliona prób rejestracji botów na godzinę oraz 49 000 fałszywych zgłoszeń do programów partnerskich.
Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują AI do tworzenia realistycznych wiadomości phishingowych, fałszywych sklepów internetowych i przekonujących ofert pracy. Ich celem jest wyłudzanie danych oraz pieniędzy od użytkowników i firm. Aby przeciwdziałać tym zagrożeniom, Microsoft rozwija zaawansowane narzędzia ochronne. I tak:
- Microsoft Defender for Cloud zapewnia kompleksową ochronę przed zagrożeniami dla zasobów platformy Azure, w tym oceny podatności i wykrywanie zagrożeń dla maszyn wirtualnych, obrazów kontenerów i punktów końcowych.
- Microsoft Edge oferuje ochronę przed literówkami w witrynach i ochronę przed podszywaniem się pod domenę przy użyciu technologii głębokiego uczenia, aby pomóc użytkownikom unikać fałszywych witryn. Edge wdrożył również oparty na uczeniu maszynowym bloker oprogramowania typu scareware, aby identyfikować i blokować potencjalne strony oszustwa i oszukańcze ekrany pop-up z alarmującymi ostrzeżeniami informującymi o naruszeniu komputera.
- Microsoft Defender Smartscreen to oparta na chmurze funkcja bezpieczeństwa, której celem jest zapobieganie niebezpiecznym nawykom przeglądania poprzez analizowanie witryn, plików i aplikacji na podstawie ich reputacji i zachowania. Jest zintegrowana z systemem Windows i przeglądarką Edge, aby pomóc chronić użytkowników przed atakami phishingowymi, złośliwymi witrynami internetowymi i potencjalnie szkodliwymi pobraniami.
Jak wskazują eksperci Microsoft, praktycznie codziennie obserwowane są nowe kampanie cyberoszustw, których zasięg i skala stale rośnie. Jak chronić się przed nimi i działaniem scamerów?
„Bardzo wiele zależy od nas samych. Zachowajmy szczególną ostrożność przy zakupach czy opłatach w sieci. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku, rozwagi i podstawowych zasad cyfrowej higieny. I nigdy nie załatwiajmy finansowych spraw w pośpiechu, bo wtedy popełniamy kardynalne błędy” – podkreśla Krzysztof Malesa, dyrektor ds. strategii bezpieczeństwa w polskim oddziale Microsoft. „Użytkownicy e-usług nie są oczywiście zostawieni sami sobie. Microsoft robi wiele, żeby chronić swoje usługi, platformy i klientów. Realizujemy na przykład długoterminową inicjatywę „Secure Future Initiative”, której elementem jest polityka „Fraud-resistant by design”, co oznacza, że o ochronie klienta przed wyłudzeniem myślimy już na etapie projektowania danego rozwiązania czy usługi. Nowe funkcje chroniące przed fraudami pojawiły się np. w MS Defender for Cloud czy choćby Bing. Są to narzędzia uczące się, które będą z czasem jeszcze bardziej skuteczne” – zapewnia.
Niesłychana skala cyberprzestępczości na rynku finansowym powoduje, że nawet najwięksi dostawcy muszą łączyć siły, żeby sprostać temu zjawisku. Microsoft jest partnerem w stowarzyszeniu Global Anti-Scam Alliance, a na rynku krajowym aktywnie współpracuje w tym obszarze z Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego.