PZU zakończyło wdrożenie opartego na sztucznej inteligencji, innowacyjnego rozwiązania komputerowego rozpoznawania obrazów. Umożliwia ono błyskawiczną obsługę szkód w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Implementacja technologii dostarczonej przez Tractable trwała od 2018 roku.
PZU obsługuje rocznie blisko 500 tys. szkód komunikacyjnych. Jak informują przedstawiciele ubezpieczyciela, wcześniej firma była w stanie przeprowadzić szczegółową ocenę około 20% szkód (pozostałe 80% zatwierdzono za pomocą uproszczonej kontroli). Rozwiązanie Tractable umożliwia obecnie weryfikację w czasie rzeczywistym niemal wszystkich szkód komunikacyjnych obsługiwanych przez PZU. Algorytmy potrafią ponadto szybciej i dokładniej wykryć więcej nieprawidłowości, oraz potwierdzić, że wszystkie naprawy są realizowane z zachowaniem procedur i określonych przez spółkę standardów. Jak dotąd technologia została wykorzystana do likwidacji ponad 150 tys. zgłoszeń, co stanowi 1/3 rocznego wolumenu, o wartości 1,3 mld zł. Zastosowane rozwiązanie znacznie usprawniło obsługę szkód, skracając czas oczekiwania na naprawę pojazdu.
„W PZU jesteśmy głęboko przekonani, że współpraca z najlepszymi startupami ubezpieczeniowymi owocuje pozytywną transformacją w naszej firmie. Cieszę się, że wraz z Tractable udało nam się wdrożyć innowacyjną technologię komputerowego rozpoznawania obrazów. Dzięki temu likwidacja szkód dla naszych klientów przebiega szybciej i efektywniej. Jesteśmy zadowoleni nie tylko z sukcesu programu, ale także z faktu, że jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce wdrożyliśmy tę unikalną technologię na taką skalę we współpracy z jedną z czołowych brytyjskich spółek technologicznych” – komentuje Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji PZU.
Jak to działa?
Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego – jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię tę można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego – zapewniają przedstawiciele producenta. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania roszczeniami – wszystko to umożliwia jak najszybsze rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania. Obsłużyło ono ponad 1 mld szkód komunikacyjnych dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii – informują specjaliści Tractable
„To niewiarygodne widzieć, jak PZU, jedna z najważniejszych spółek w Polsce, wdraża nasze nowoczesne rozwiązanie na wielką skalę. To pokazuje otwartość spółki na innowacje i sytuuje PZU wśród najbardziej zaawansowanych ubezpieczycieli na świecie. Nasze rozwiązanie daje PZU kontrolę nad 100% napraw i szkód, wszystko w czasie rzeczywistym, dzięki szybkości i zasięgowi sztucznej inteligencji” – podsumowuje Adrien Cohen, współzałożyciel i prezes Tractable.