Rynek
25 najcenniejszych marek na świecie – dominują firmy technologiczne
Instytut badań rynkowych Brand Finance opublikował badanie „Brand Finance Global 500” czyli ranking najcenniejszych marek świata. Największe firmy technologiczne zdecydowanie dominują w pierwszej dziesiątce – jest ich aż osiem. Zatem tylko dwie firmy w Top 10 nie są markami technologicznymi i tylko trzy nie są z USA. Z kolei w pierwszej dwudziestce znajduje się tylko jedna firma z Europy. I jest to spółka z branży telekomunikacyjnej.
Jak się okazuje, najwyżej wyceniana marka w zestawieniu Brand Finance to Apple. Wartość tej firmy wyceniono na 574,5 mld dolarów. Drugi na liście jest potentat informatyczny Microsoft (461 mld dolarów), a trzecie miejsce zajęła firma Google (413 mld dolarów). Na czwartej pozycji uplasował się Amazon (356 mld dolarów), a pierwszą piątkę zamyka Walmart – czyli amerykańska sieć supermarketów, wyceniana na 137 mld dolarów.
Druga firma z pierwszej dziesiątki rankingu, która nie jest marką technologiczną to State Grid Corporation of China z sektora energetycznego – wyceniana na 85 mld dolarów. Obok Tik Toka (Chiny) i Samsunga (Korea Południowa) to również jedyne firmy z Top 10 niepochodzące z USA.
Z kolei jedyną europejską marką w pierwszej dwudziestce zestawienia jest Deutsche Telekom, której częścią jest T-Mobile Polska. Firma odnotowała wartość 85 mld dolarów, co pozwoliło jej uplasować się na 11. miejscu globalnego rankingu.
Warto też odnotować, że wśród 25 najcenniejszych marek świata, największy wzrost wartości (+98%) zaliczyła firma NVIDIA, która awansowała do pierwszej dziesiątki zestawienia z wynikiem blisko 88 mld dolarów.
Poniżej pełne zestawienie 25 najcenniejszych marek na świecie.