CDOSztuczna inteligencjaRynek
Polskie firmy liderem wdrażania AI w regionie
Tylko 18% polskich firm nie inwestuje w sztuczną inteligencję – to najlepszy wynik w Europie Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej, gdzie średnio 43% przedsiębiorców nie podejmuje żadnych działań w tym zakresie. Zdecydowana większość firm w Polsce już wdraża lub planuje wdrożenie AI, głównie w celu ulepszania produktów i poprawy wydajności organizacyjnej – wskazuje Barometr Przedsiębiorczości 2025, przygotowany przez EY.

Ponad 56% badanych firm z Polski przeznaczyło do 100 tys. dolarów na rozwój AI, a 46% spodziewa się dzięki temu wyraźnego wzrostu efektywności. Jak się okazuje, najczęstsze zastosowania to analiza danych (44%) oraz wsparcie marketingu i sprzedaży online (63% vs. 52% w regionie).
Mimo dużego zaangażowania, tempo inwestycji było spowalniane przez ryzyko gospodarcze i niepewność. W tym zakresie Polska okazała się jednak stabilniejsza (46% wskazań) niż reszta regionu (58%). Respondenci narzekali przede wszystkim na wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36% w Polsce i 24% regionalnych). Badana część Europy miała z kolei większe niż Polacy problemy z dostępem do funduszy (41% vs. 28%), a bezpieczeństwo finansowe stało się poważnym wyzwaniem przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
Przedsiębiorcy wskazywali, że sztuczna inteligencja niesie za sobą ryzyko związane z ochroną prywatności (41%), a brak jasnych regulacji obejmujących AI sugerowało 37% respondentów. Zdaniem polskich firm potrzebne są ramy prawne, które dadzą im poczucie bezpieczeństwa i zapewnią wprowadzanie odpowiedzialnego AI do operacji biznesowych. Eksperci EY podkreślają natomiast, że firmy powinny już dziś dostosowywać swoje strategie do nadchodzących regulacji, takich jak unijny AI Act.
Badanie Barometr Przedsiębiorczości 2025 przeprowadzono w lutym i marcu 2025 roku w 16 krajach regionu: Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Estonii, Grecji, na Węgrzech, Łotwie, Litwie, Malcie, w Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i Turcji. Przebadano 1031 przedsiębiorstw, w tym 179 w Polsce.







