BiznesRynek

Czy polski e-commerce czeka fala fałszywych recenzji generowanych przez AI?

Rozwój sztucznej inteligencji może wstrząsnąć fundamentami zaufania w polskim e-commerce. Jak pokazuje raport TrustMate.io, ekspozycja na fałszywe recenzje generowane przez AI może obniżyć zaufanie konsumentów o 26% i ich intencje zakupowe o 20,5%. Rynek staje w obliczu nowego zjawiska: „Truth Decay”, czyli erozji zaufania do opinii online. 

Czy polski e-commerce czeka fala fałszywych recenzji generowanych przez AI?

Firma TrustMate.io, zajmująca się weryfikacją opinii, opublikował raport „Rewolucja AI na Polskim Rynku Opinii Online (2025–2030)”, w którym ostrzega przed zalewem syntetycznych recenzji. Generowane przez modele językowe (LLM), są ciężkie do odróżnienia od opinii pisanych przez ludzi, co znacznie utrudnia ich wykrycie.

Jak się okazuje, 85% internautów ufa recenzjom online tak samo jak osobistym rekomendacjom (źródło: BrightLocal), a dla 41% Polaków opinie to kluczowy element oceny wiarygodności sklepu (źródło: Gemius). Jednak zaufanie to staje się coraz bardziej kruche. Z raportu TrustMate wynika, że:

  • 82% konsumentów zetknęło się z fałszywą opinią,
  • 75% obawia się, że nie rozpoznają fałszywych treści,
  • 62% boi się, że AI może masowo publikować fałszywe recenzje podszywając się pod ludzi.

„To początek ery „Truth Decay” (erozji zaufania), która zagrozi nie tylko portfelom konsumentów, ale i istnieniu tysięcy uczciwych e-sklepów. I co najważniejsze, nie mówimy o perspektywie kilku lat, to dzieje się tu i teraz. Wchodzimy w czas technologicznego wyścigu zbrojeń napędzanego przez AI” – komentuje Jerzy Krawczyk, CEO TrustMate.io. „Ekspozycja na fałszywe recenzje może obniżyć zaufanie konsumentów o 26% i ich intencje zakupowe o 20,5%, wynika z naszych badań. W tym nowym świecie syntetycznych opinii zaufanie przestaje być wartością domyślną – staje się dobrem, które musi być świadomie budowane, weryfikowane i gwarantowane” – dodaje.

Cyfrowy system odpornościowy

TrustMate odpowiada na zagrożenie tworząc cyfrowy system odpornościowy dla e-commerce, oparty na czterech filarach:

  • Zaawansowana detekcja AI – analiza tekstu, kontekstu i zachowań użytkowników, by wyłapywać fałszerstwa.
  • Wielopoziomowa weryfikacja – połączenie potwierdzenia zakupu z analizą behawioralną i semantyczną.
  • Edukacja rynku – kampanie informacyjne oraz transparentna komunikacja metod ochrony.
  • Budowa standardu autentyczności – pozycjonowanie TrustMate jako gwaranta wiarygodności i partnera dla uczciwych firm.

Działania te są zgodne z wymaganiami nowych regulacji, m.in. Dyrektywy Omnibus i AI Act, które zobowiązują firmy do weryfikacji autentyczności recenzji.

Jak konsumenci mogą rozpoznać fałszywą opinię?

Eksperci TrustMate radzą, aby zwracać uwagę na 5 oznak fałszywej opinii:

  • Zbyt ogólnikowy i perfekcyjny język.
  • Brak emocji i osobistych historii.
  • Powtarzalna struktura wielu opinii.
  • Nagłe „zalewy” recenzji w krótkim czasie.
  • Podejrzane profile recenzentów.

TrustMate apeluje, by branża e-commerce potraktowała ten problem jako wspólne wyzwanie. W dobie generatywnej AI zaufanie staje się zasobem strategicznym – jego utrata może zagrozić nie tylko sprzedaży, ale całemu ekosystemowi cyfrowego handlu, uważają autorzy raportu.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *