Aż 72% managerów IT sądzi, że szybkie przejście na model home office przyspieszyło cyfrową transformację w ich organizacji. Ponadto 44% z nich uważa, że sam proces migracji do pracy zdalnej został przyspieszony o ponad rok – to główne wnioski płynące z nowego badania przeprowadzonego przez Citrix.
Według globalnej analizy, przeprowadzonej wśród ponad 3700 managerów IT, firmy starają się sprostać nowej rzeczywistości, jaką jest masowa praca z domu i związane z nią wyzwania dotyczące bezpieczeństwa oraz wydajności. Ze względu na fakt, iż trzy czwarte managerów IT uważa, że pracownicy będą chcieli pozostać przy takiej formie pracy, na organizacje wywierana jest presja, by szybko ustanowić ją formalnym modelem działania.
„Badanie pokazuje, że zespoły IT podjęły wyzwanie szybkiego umożliwienia masowej pracy z domu. Kolejnym zadaniem jest uczynienie z niej zrównoważonej i skutecznej metody działania w perspektywie długoterminowej, przy jednoczesnym rozpoczęciu ogromu prac polegających na przywracaniu pracowników do fizycznych lokalizacji. Zdarzenia ostatnich miesięcy z pewnością odcisną zmiany w otoczeniu biznesowym i przyspieszą powstanie hybrydowego środowiska pracy, jednak taka zmiana musi być płynna i bezpieczna” – twierdzi Krzysztof Rachwalski, Country Manager Citrix Polska.
62% managerów IT rozważa przejście na model chmury
W miarę łagodzenia restrykcji i ponownego uruchamiania gospodarki apetyt na powrót do poprzedniego modelu pracy w biurze wydaje się być dość ograniczony. Ponad dwie trzecie managerów IT (69%) zgadza się z tezą, że dla większości pracowników praca z domu była dość łatwa, a 71% uważa, że dzięki odpowiednim technologiom efektywność współpracy nie różniła się niczym od jej tradycyjnej formy, wskazuje analiza przygotowana przez Citrix.
Ponadto zespoły IT wdrażają obecnie technologie ułatwiające długoterminową pracę z domu. Jak informują autorzy badania, 62% managerów IT potwierdza, że ich działy rozważają redukcję fizycznej infrastruktury IT i przejście na model chmury, 42% spodziewa się wprowadzenia cyfrowych rozwiązań przestrzeni pracy, a 44% zainteresowanych jest usługami dostępnymi w chmurze publicznej. Wszystko to w odpowiedzi na kryzys COVID-19.
Wyboista droga do modelu pracy zdalnej
Okazuje się jednak, że przejście do masowej pracy zdalnej nie obyło się bez przeszkód. Mimo iż ponad dwie trzecie (68%) pracowników z badanych organizacji pracuje w domu co najmniej jeden dzień w tygodniu, firmy miały trudności z pełną migracją do tego modelu. Prawie połowa (48%) nie miała planu ciągłości działania, dedykowanego dla zdecydowanej większości pracowników, którzy byli upoważnieni do pracy zdalnej, a 61% potwierdziło, że taka zmiana modelu pracy stanowiła dla organizacji pewne wyzwanie. To niestety odbiło się negatywnie na działach IT: ponad trzy czwarte (77%) doświadcza wysokiego poziomu stresu, wynika z badania.
„Kryzys spowodował, że firmowe działy IT znalazły się w centrum uwagi. Ich reputacja i postrzeganie na tle innych działów uległo zmianie, gdyż infrastruktura IT oraz cyfrowe narzędzia do pracy stały się kluczowe dla biznesowej ciągłości działania. Jak pokazuje badanie, ponad trzy czwarte managerów IT (77%) zgadza się, że IT jest obecnie postrzegane jako kluczowy dział w ich organizacji” – mówi Krzysztof Rachwalski.
Z badania wynika, że szybka zmiana modelu pracy wzbudziła pewne obawy i była przyczyną powstania określonych wyzwań. I tak, większa liczba osób pracujących z domu powoduje, że 70% managerów IT martwi się o bezpieczeństwo firmowych informacji, a ponad połowa (54%) potwierdza, iż nastąpił gwałtowny wzrost liczby pracowników instalujących nieusankcjonowane przez ich organizacje oprogramowanie. Okazuje się, że problemy stwarzają również niektóre rozwiązania techniczne – 23% managerów IT twierdzi, że w ciągu ostatnich kilku tygodni to nagłe awarie wirtualnych sieci osobistych (VPN) były kluczowym problemem, z jakim borykały się ich działy.