Elektronika użytkowaPracaRynek
Transformacja miejsca pracy: Nowa era pracy hybrydowej i mobilnej
Pandemiczna rewolucja w środowiskach pracy stała się katalizatorem trwałych zmian w funkcjonowaniu wielu organizacji. Po kilku latach eksperymentów z pracą zdalną, hybrydową i mobilną, firmy wypracowały modele odpowiadające na współczesne potrzeby biznesu oraz oczekiwania pracowników. Transformacja ta, dziś dodatkowo napędzana rozwojem sztucznej inteligencji, tworzy nową jakość współpracy zespołowej, pomaga lepiej wykorzystać czas pracy, a także – zaadresować wyzwania z obszaru cyberbezpieczeństwa.
Polskie organizacje od kilku lat eksperymentują, szukając najlepszych rozwiązań w hybrydowym modelu pracy. Jednocześnie, jak wynika z analiz Deloitte, nawet 30% organizacji nie zadbało jeszcze o wprowadzenie jasnych zasad kształtujących nowy model pracy, co często przekłada się na negatywne doświadczenia pracowników i obniżoną efektywność zespołów.
Z kolei analizy McKinsey pokazują, że statystycznie nawet co piąty pracownik mógłby pracować w pełni zdalnie przez 3 do 5 dni w tygodniu przy zachowaniu efektywności na poziomie co najmniej takim, jak podczas pracy w biurze. Eksperci McKinsey zauważają jednak, że gdyby praca zdalna przyjęła się na takim poziomie, oznaczałoby to trzy do czterech razy więcej osób pracujących z domu niż przed pandemią. Miałoby głęboki wpływ na szereg obszarów gospodarki.
Hybryda najbardziej pożądana
Najbardziej preferowanym modelem pracy hybrydowej wśród pracowników jest zazwyczaj podział na 2 dni w biurze oraz 3 dni zdalnie. Taki model, według uczestników badania Deloitte Connected Consumer Survey 2023, ma zapewniać pracownikom możliwość najbardziej efektywnego wykonywania swoich obowiązków zawodowych i prywatnych. Ma też zapewniać swobodę we współpracy z innymi pracownikami. Co więcej, możliwość pracy zdalnej stanowi dziś jeden z istotniejszych benefitów pracowniczych.
Nowy wymiar współpracy zespołowej
Specyfika pracy w modelu zdalnym – a także potrzeby współpracy z innymi osobami wykonującymi swoje obowiązki służbowe w biurze, domu, czy w sposób mobilny, wymaga jednak wypracowania spójnych reguł działania oraz wdrożenia efektywnych narzędzi komunikacyjnych.
Wedle wspomnianych wcześniej analiz Deloitte, największe wyzwania w zespołach hybrydowych to: niewystarczające wykorzystanie zaawansowanych narzędzi współpracy i komunikacji, brak dobrze zaplanowanych ram współpracy, nieregularne poświęcanie czasu na budowanie relacji oraz brak poczucia zaangażowania w funkcjonowanie całej organizacji.
Nie zmienia to jednak faktu, że praca zdalna i hybrydowa stawia nowe wyzwania przed zespołami odpowiedzialnymi za funkcjonowanie oraz bezpieczeństwo firmowych środowisk IT.
Sztuczna inteligencja jako motor kolejnych zmian
Rozwój technologii opartych na sztucznej inteligencji przekłada się na coraz większą dostępność rozwiązań ułatwiających pracę wielu osób. Szczególnym potencjałem dysponują tu narzędzia wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję. GenAI radykalnie zmniejsza bowiem bariery związane z wykorzystaniem możliwości sztucznej inteligencji na poziomie codziennych operacji i zadań. W efekcie rozwiązania GenAI stają się fundamentem wielu inicjatyw mających na celu rozwój lub poprawę efektywności biznesu. W praktyce stanowią też praktyczne ułatwienie dla wielu osób. Pozwalają bowiem na zautomatyzowanie rutynowych operacji, co przekłada się nierzadko na znaczące oszczędności czasu.
Jest to o tyle istotne, że jak pokazuje ubiegłoroczna analiza HP Work Relationship Index, życie zawodowe wielu osób na świecie wymaga poprawy. W efekcie, sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej istotnym narzędziem biznesowym, wpływającym zarówno na efektywność i ergonomię pracy, jak również na szybkość i jakość obsługi klientów. Wszystko to przekłada się na kolejne zmiany w środowiskach pracy.
Era komputerów AI PC – lokalne możliwości sztucznej inteligencji
Zapewnienie pracownikom łatwego, zgodnego z licznymi regulacjami i politykami, a także efektywnego dostępu do rozwiązań AI nie zawsze jest zadaniem trywialnym. W przypadku rozwiązań AI opartych na modelu cloud computing kluczowe znaczenie ma tu bowiem charakter oraz skala przetwarzanych danych, koszty usług i transmisji danych, a także – dostępność odpowiednio wydajnych łączy telekomunikacyjnych. Nie wszystkie organizacja są zresztą skłonne do wykorzystania zasobów opartych na usługach publicznej chmury obliczeniowej na potrzeby analizy bardziej wrażliwych danych, co stanowi naturalną barierę dla możliwości wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji na poziomie konkretnych procesów i operacji biznesowych.
Realną alternatywą dla chmurowych usług AI, szczególnie w kontekście zadań stawianych przed szeregowymi pracownikami, mogą okazać się komputery klasy AI PC. Tego typu komputery osobiste są wyposażone w układy NPU zoptymalizowane pod kątem obciążeń typowych dla sztucznej inteligencji. Wykorzystanie takich układów pozwala na zapewnienie wysokiej wydajności działania aplikacji AI, przy jednoczesnym odciążeniu centralnego procesora i układu graficznego.
Oznacza to zwiększenie wydajności działania rozwiązań AI przy jednoczesnym zwiększeniu energooszczędności komputera w kontekście obsługi obciążeń związanych ze sztuczną inteligencją. Co jednak być może istotniejsze, komputery AI PC zapewniają możliwość swobodnego korzystania z licznych aplikacji AI w sposób w pełni lokalny i kontrolowany. Analogicznie, urządzenia typu AI PC mogą być także wyposażone w zaawansowane – wykorzystujące możliwości sztucznej inteligencji – rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, w szczególności w kontekście ochrony danych, dostępu i tożsamości.
Prognoza IDC przewiduje, że w skali świata sprzedaż komputerów wyposażonych w moduły dedykowane do obsługi AI wzrosną z 50 mln szt. w 2024 roku do niemal 170 mln sztuk w roku 2027. Oznacza to zarazem, że grono pracowników posiadających dostęp do zaawansowanych możliwości AI bezpośrednio na swoich urządzeniach końcowych będzie systematycznie rosło.
Koniec wsparcia Windows 10 – szansa na modernizację
14 października 2025 roku Microsoft oficjalnie zakończy podstawowe wsparcie techniczne dla systemu Windows 10, który obecnie pozostaje najczęściej wykorzystywaną wersją środowiska operacyjnego Microsoft dla komputerów osobistych – z Windows 10 korzysta dziś nawet ok. 60% wszystkich komputerów tego typu na świecie. Zakończenie okresu podstawowego wsparcia technicznego oznacza m.in., że producent przestanie dostarczać bezpłatne aktualizacje i poprawki bezpieczeństwa dla środowiska Windows 10. W efekcie, data 14 października 2025 roku stanowi punkt zwrotny dla tych organizacji, które wciąż korzystają z tego systemu operacyjnego i nie planują zakupu usługi dodatkowego wsparcia technicznego firmy Microsoft.
Jednocześnie, zakończenie wsparcia dla platformy Windows 10 zbiega się z dynamicznym rozwojem komputerów AI PC, co stwarza okazję do strategicznej modernizacji sprzętu. Nowe urządzenia wykorzystujące m.in. synergię wydajnych procesorów, układów NPU, a także systemu Windows 11 nie tylko zapewniają większe możliwości w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, ale także lepiej odpowiadają na wyzwania pracy hybrydowej i mobilnej. Oferują też lepszą wydajność, dłuższy czas pracy na baterii, wyższą jakość połączeń wideo oraz zintegrowane funkcje bezpieczeństwa. Wszystko to sprawia, że modernizacja floty komputerów może – lub powinna – być postrzegana jako inwestycja w efektywność środowiska pracy dziś i w przyszłości.
Przyszłość pracy: elastyczność i adaptacja
Transformacja miejsca pracy to proces, który postępuje i będzie postępował w poszczególnych organizacjach z różną dynamiką. Sukces w erze pracy hybrydowej będzie jednak zależał od umiejętności i możliwości dostosowania organizacji do zmieniających się warunków, przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom narzędzi i wsparcia niezbędnego do efektywnej pracy w stale zmieniających się realiach i – co nie mniej ważne – w obliczu stale rosnących obciążeń. Zdaniem autorów raportu Accenture Technology Vision 2025 weszliśmy w nową erę cyfryzacji, w której rozwój sztucznej inteligencji oraz rosnąca skala wykorzystania AI w organizacjach biznesowych otwiera drogę do nowych modeli pracy i współpracy między ludźmi a technologią. Możliwości AI PC wydają się zaś naturalnym wsparciem na tej drodze.