CDOInfrastrukturaPolecane tematy

Hiperkonwergentna platforma Dell EMC podstawą pierwszego komercyjnego Azure Stack w Europie Środkowo-Wschodniej

Case Study

Platforma Microsoft Azure Stack w Beyond.pl ma zapewnić możliwość przetwarzania danych za pomocą dobrze znanych usług Microsoft Azure, ale w data center lokalnego partnera. Dzięki niej klienci Beyond.pl będą w stanie tworzyć zaawansowane aplikacje w chmurze z użyciem narzędzi PaaS w modelu hybrydowym. Jest to pierwsza taka komercyjna instalacja w naszym regionie Europy. Jej fundamentem sprzętowym są rozwiązania hiperkonwergentne Dell EMC.

Hiperkonwergentna platforma Dell EMC podstawą pierwszego komercyjnego Azure Stack w Europie Środkowo-Wschodniej

Beyond.pl powstał w 2005 roku i jest pierwszym w Polsce neutralnym telekomunikacyjnie centrum danych oferującym usługi IT dla biznesu. Należący do tej firmy ośrodek Data Center 2, jako pierwszy w Europie, otrzymał certyfikat Rated 4 wg ANSI/TIA-942, który potwierdza najwyższy standard bezpieczeństwa, w tym pełną redundancję infrastruktury: od komponentów w szafie rack, przez okablowanie, po zasilanie i chłodzenie obiektu. Tak wysoki poziom nadmiarowości pozwala firmie Beyond.pl oferować SLA dla Microsoft Azure Stack na poziomie 99,95%. W katalogu dostępnych usług znajdują się m.in.: kolokacja, chmura obliczeniowa, infrastruktura dedykowana oraz pełna administracja IT wraz ze wsparciem klienta 24/7.

„Jako firma specjalizująca się w chmurach obliczeniowych, postanowiliśmy dodać do oferty rozwiązania chmur globalnych. Jednocześnie chcieliśmy połączyć to z lokalizacją usługi w Polsce, ze względu na potrzeby klientów m.in. związane z RODO. Nasze oczekiwania spełniła platforma Azure Stack dostarczana przez Microsoft. Zaczęliśmy więc poszukiwania partnera, który dostarczyłby infrastrukturę sprzętową na potrzeby naszego projektu” – mówi Bartłomiej Danek, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu w Beyond.pl.

Rozwiązanie Azure Stack to rozszerzenie chmury publicznej Microsoft Azure dostępne z centrum danych regionalnego partnera. Dzięki niemu, dane osobowe czy dane systemu ERP mogą być przechowywane, przykładowo, w lokalnym centrum danych w Poznaniu, a aplikacje, których nie dotyczą specyficzne obostrzenia prawne czy regulacyjne – w globalnej chmurze Microsoft. Jednym z celów biznesowych nowej usługi Beyond.pl była „paszportyzacja” Azure Stack w zgodzie z RODO oraz wymogami formalnymi nakładanymi na branże regulowane na przykład z sektora finansowego, ubezpieczeniowego, medycznego czy energetycznego. Kierownictwu Beyond.pl zależało na tym, aby przetwarzane w ramach nowej oferty dane – zwłaszcza osobowe – zachowały polski „adres”.

Wyzwanie

Przygotowania do uruchomienia Azure Stack trwały od kwietnia 2017 roku, gdy pojawiły się pierwsze informacje, że Microsoft udostępni produkcyjnie takie rozwiązanie lokalnym partnerom. Podstawowym wyzwaniem okazało się uzyskanie przez Beyond.pl zezwolenia na uruchomienie platformy w Polsce, która znalazła się poza kręgiem krajów wspieranych przez Microsoft w pierwszej kolejności. Po negocjacjach z centralą w Redmond, polski operator centrów danych zdobył pozwolenie na pierwsze komercyjnie uruchomienie Azure Stack w Europie Środkowo-Wschodniej. Równolegle wobec rozmów z przedstawicielami koncernu Microsoft prowadzono negocjacje z certyfikowanymi pod kątem Azure Stack dostawcami infrastruktury, w tym z firmą Dell EMC. „Bez tego nie byłoby projektu. Platforma Azure Stack musi bowiem funkcjonować zgodnie ze ściśle określonymi wymaganiami Microsoftu. Nie każdy serwer, system operacyjny i firmware można zastosować w tego typu platformach. Wymagania te mają zapewnić klientowi gwarancję sprawnego funkcjonowania Azure Stack. Współpracuje z nią konkretna wersja sprzętu, do której istnieją gotowe patche. Dlatego tylko kilku producentów – w tym Dell EMC – otrzymało certyfikację koncernu z Redmond” – wyjaśnia Dominik Themerson, HCI Regional Business Development Manager w Dell EMC.

Beyond.pl zwrócił się z zapytaniem o oferty na dostawę sprzętu w lutym 2018 roku. Wzięło w nim udział trzech oferentów. Zadecydowano, że fundamentem oferty Azure Stack w Beyond.pl będą hiperkonwergentne systemy Dell EMC. Niezbędny sprzęt klasy HCI zamówiono w marcu 2018 roku zaraz po rozstrzygnięciu konkursu.

„W trakcie postępowania pod uwagę wzięto wiele różnych kryteriów pozacenowych, m.in.: wspólne inicjatywy promujące nową usługę, przygotowanie planu sprzedażowego, czas dostawy, oferowane wsparcie i szkolenia. Wzięliśmy też odpowiedzialność za cały proces – od dostarczenia rozwiązania po usługi instalacji logicznej” – opowiada Paweł Berkowski, Senior Account Manager w Dell EMC.

Podsumowanie projektu

Wyzwania
• Budowa pierwszego komercyjnego Microsoft Azure Stack w Europie Środkowo-Wschodniej
Rozwiązania
• 12 serwerów 14. generacji Dell EMC PowerEdge 740XD z dyskami SSD, łącznie platforma ma ponad 1000 rdzeni, 9216 GB RAM i 1200 TB pamięci masowej
Wyniki
• Wdrożenie w zaledwie miesiąc gotowej infrastruktury pod platformę Azure Stack
• Możliwość zaoferowania polskim firmom tworzenia hybrydowych środowisk w chmurze, w których dane klientów przechowywane są lokalnie, a ruch i obciążenie można kierować do globalnych centrów danych Microsoft Azure

„Na naszą korzyść przemawiał fakt, że po oficjalnym połączeniu Dell i EMC, mogliśmy zaoferować kompleksowe rozwiązanie, które opracowujemy i certyfikujemy w ścisłej współpracy z firmą Microsoft. Hiperkonwergencja, która była przedmiotem tego projektu, to platforma zoptymalizowana między innymi pod potrzeby środowiska Azure Stack, na którą składają się serwery Dell, zintegrowane rozwiązania sieciowe i systemy pamięci masowych EMC” – dodaje Dominik Themerson.

„Biorąc pod uwagę długoletnie doświadczenia ze współpracy z Dell EMC – wiedząc jednocześnie, że firma ta jest certyfikowanym przez Microsoft dostawcą rozwiązań dla Azure Stack – zdecydowaliśmy się na wybór tej oferty. Dzięki temu, zaledwie po kilku miesiącach, mamy doskonale działającą instalację Azure Stack, z której korzystają już pierwsi klienci” – opowiada Bartłomiej Danek.

Rozwiązanie

„W przetargu na dostawę sprzętu na potrzeby Azure Stack najważniejsza dla nas była kompleksowość oferty Dell EMC, w tym zaoferowanych szkoleń. Otrzymaliśmy przeszkolenie zarówno z obsługi platformy, jak i oprogramowania monitorującego” – wspomina Maciej Madziała, IT Solutions Architect, który odpowiadał w Beyond.pl za wdrożenie Azure Stack. „Ważny był też czas dostawy. W ramach przetargu Dell EMC zaoferował dostarczenie gotowej platformy na potrzeby Azure Stack w ciągu zaledwie miesiąca” – dodaje.

Na czas złożenia zamówienia pełen Azure Stack składał się maksymalnie z 12 węzłów. Każdy z nich to serwer z wbudowanym systemem pamięci masowej i rozwiązaniami sieciowymi oraz warstwą wirtualizacji Hyper-V. „Początkowo zaproponowaliśmy 8 węzłów, ale biorąc pod uwagę potencjalny wzrost zapotrzebowania, Beyond.pl ostatecznie zakupił 12 nodów. Takie możliwości zaistniały już na początku nowego wdrożenia, aby uniknąć koniecznej rozbudowy platformy, której ewentualne opóźnienia w przyszłości mogłyby wstrzymać sprzedaż usług dla kolejnych klientów Beyond.pl” – mówi Paweł Berkowski.

Rozwiązanie Dell EMC VxRack AS zawiera wszystkie elementy nowoczesnego data center, czyli serwery ze zintegrowanym systemem pamięci masowej oraz urządzeniami sieciowymi, które są wstępnie konfigurowane dla klienta już na etapie produkcji, w tym przypadku pod kątem wewnętrznej adresacji infrastruktury sieciowej Beyond.pl.

Do Beyond.pl dostarczono serwery 14. generacji Dell EMC PowerEdge 740XD z najszybszymi dyskami SSD. Łącznie platforma Dell EMC ma ponad 1000 rdzeni, 9216 GB pamięci RAM i 1200 TB pamięci masowej. „Uruchomione rozwiązanie, choć złożone, to po stronie administratora widoczne jest jako w pełni jednorodne zarówno pod kątem dostawy, konfiguracji, jak i zarządzania” – potwierdza Dominik Themerson.

„Istotne z perspektywy zapewnienia maksymalnej wydajności było wykorzystanie w serwerach najnowszych procesorów Intel Skylake. Chcieliśmy mieć pewność, że moc i wydajność zastosowanych procesorów będzie wystarczająca także w najbliższej przyszłości. Ważna – od strony wydajności – była też wielkość dostarczonej konfiguracji, w tym liczba procesorów i wielkość pamięci RAM” – wspomina Maciej Madziała.

Korzyści

„Po trzech miesiącach intensywnej pracy z Dell EMC uruchomiliśmy Azure Stack w Data Center 2 na platformie produkcyjnej. Jesteśmy gotowi do świadczenia usługi nie tylko pod względem technologicznym, lecz także administracyjnym” – mówi Maciej Madziała. Platformy Microsoft Azure i Azure Stack zawierają kompatybilne API oraz niemal identyczny panel administracyjny z jednakowym nazewnictwem i zasadami działania. Azure Stack w Beyond.pl i Microsoft Azure mają również bliźniaczą architekturę. Co więcej, usługa w Beyond.pl została wdrożona w modelu connected mode, który zapewnia maksymalną integralność z chmurą publiczną. Taki model pozwala na stosunkowo łatwe tworzenie rozwiązań hybrydowych, w których, przykładowo, baza danych klientów może być przechowywana lokalnie w Azure Stack w Beyond.pl, a ruch i obciążenie aplikacyjne można kierować do globalnych centrów danych Microsoft Azure. „Beyond.pl – jako Cloud Service Provider – oferuje dzięki temu nie tylko dostęp do Azure Stack z Data Center 2, ale umożliwia także rozszerzenie infrastruktury o globalne zasoby Microsoftu w ramach jednej umowy” – twierdzi Bartłomiej Danek.

Uruchomienie usług Azure Stack to dla Beyond.pl szansa na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie konkurencyjności firmy. Wykorzystując Azure Stack, Beyond.pl oferuje nie tylko usługi PaaS – w tym Database-as-a-Service – ale i wiele usług dostępnych w chmurze Microsoft Azure. Beyond.pl świadczy również pełne usługi administracji IT, które obejmują środowiska hybrydowe zbudowane na bazie platform Azure i Azure Stack.

„Największą korzyścią Azure Stack w Beyond.pl jest lokalizacja. Klienci mają pewność, że ich dane są przetwarzane na terenie Polski, co dla wielu branż jest kluczowym aspektem. Dotyczy to m.in. sektora finansów, usług medycznych czy energetyki. Ułatwia to także przejście różnorodnych audytów. Beyond.pl może podpisać również z klientem umowę o powierzeniu danych osobowych” – przekonuje Bartłomiej Danek. Poznański operator data center jest też pierwszą linią wsparcia dla klientów korzystających z Azure Stack.

„Dzięki uruchomieniu Azure Stack w Beyond.pl realizujemy np. pierwszy projekt w branży ubezpieczeniowej. To zagraniczna firma, której bardzo zależało na przechowywaniu danych w Polsce. Zapytania ofertowe spływały do nas jeszcze, kiedy platforma Azure Stack była w fazie testów, co najlepiej obrazuje zapotrzebowanie na tę usługę” – podsumowuje Bartłomiej Danek.

Artykuł ukazał się na łamach Magazynu ITwiz nr. 1/2019.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *