AplikacjeArtykuł z magazynu ITwizCIOPolecane tematy

Jak dostosować możliwości systemów ERP do dzisiejszych trendów

Rozwój oprogramowania IFS skupiony jest na potrzebach związanych z czwartą rewolucją przemysłową Industry 4.0, serwicyzacją gospodarki (zwiększeniem zatrudnienia w usługach) oraz koniecznością zapewnienia wieloplatformowości systemów biznesowych. Efekty takiej strategii zaprezentowano podczas konferencji IFS World Conference 2018 w Atlancie. Poza nowościami omawiano znaczenie najważniejszych trendów technologicznych dla światowej gospodarki.

IFS World Conference 2018 towarzyszyła prezentacja rozwiązań, które należy uznać za sposób dopasowania sprawdzonego rozwiązania do bieżących trendów. O trendach, takich jak Przemysł 4.0, internet rzeczy, a także dostępnych dziś możliwościach wykorzystania sztucznej inteligencji w biznesie mówili m.in. eksperci Gartnera i Accenture. Najważniejszą premierą ogłoszoną podczas IFS World Conference 2018 była najnowsza odsłona flagowego produktu firmy – systemu IFS Applications 10. Producent – zgodnie z panującymi trendami – przemodelował tak oprogramowanie, aby – z perspektywy użytkowników – funkcjonalność systemu skupiona była na procesach związanych z obsługą klientów. Podejście „Consumer First” oznacza także nowy, bardziej przyjazny interfejs użytkownika. Zdaniem przedstawicieli IFS, IFS Applications 10 to pakiet ERP wyjątkowo intuicyjny w obsłudze. Cechuje się również szerokimi możliwościami konfiguracji i dostosowania do potrzeb użytkownika.

Nowy interfejs i dostosowanie do gospodarki opartej na usługach

Przedstawiciele firmy IFS podkreślają, że system IFS Applications 10 to rozwiązanie stworzone z myślą o zmieniających się potrzebach rynku. Jego możliwości mają przy tym koncentrować się przede wszystkim na potrzebach konkretnych branż, do których IFS w szczególności kieruje ofertę. Mowa tu m.in. o przemyśle, motoryzacji, energetyce i obronności. Zauważalne na tych rynkach jest zjawisko postępującej serwicyzacji produktów. Trend ten zakłada, że organizacje coraz częściej oferują nie produkt, a usługę. I tak, dla firm świadczących zaawansowane usługi serwisowe przewidziano dedykowane oprogramowanie do zarządzania serwisem w terenie IFS Field Service Management 6. Stosowne funkcje wprowadzono też w IFS Applications 10.

Po zmianach wprowadzonych w oprogramowaniu IFS widać, że sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w usprawnianiu zarządzania przedsiębiorstwami na wielu szczeblach. Udostępnione w IFS Applications 10 funkcjonalności pozwalają na wykorzystanie uczenia maszynowego do automatyzacji wybranych procesów lub prognozowania istotnych biznesowo zdarzeń. Nowym elementem systemu jest m.in. Aurena Bot, wirtualny asystent, który może wspierać działania operacyjne użytkowników o różnych rolach biznesowych za sprawą wygodnego interfejsu opartego na języku naturalnym.

System IFS Applications 10 zyskał odmieniony interfejs obsługi oprogramowania. Znany pod nazwą IFS Aurena program czerpie z założeń Responsive Web Design. Dzięki temu interfejs dostosowuje się m.in. do wielkości ekranu urządzenia, na którym pracuje użytkownik, w sposób zapewniający pełną funkcjonalność i ergonomię pracy. Nowy interfejs systemu IFS Applications jest też oparty na najbardziej aktualnych wzorcach w projektowaniu aplikacji, również tych konsumenckich.

Ponad 500 usprawnień i zmian w IFS Applications

Choć prace nad nowym interfejsem trwały 2,5 roku, to będzie on nadal rozwijany. Wprowadzone rozwiązania czerpią także z doświadczeń pierwszych użytkowników nowego oprogramowania. W ramach projektu pilotażowego, przedpremierowo system IFS Applications 10 wdrożono w 5 firmach reprezentujących różne sektory gospodarki: Chief Industries (USA), Hexpol (Szwecja), Portsmouth Aviation (Wielka Brytania), Volac (Wielka Brytania) i Valmont Industries (USA). Przedstawiciele wymienionych firm doceniali m.in. możliwość pracy na dowolnych urządzeniach i bardziej przejrzysty dostęp do strategicznych danych.

Nowa wersja systemu IFS Applications wnosi ponad 500 usprawnień względem 9. generacji oprogramowania. Nowa szata graficzna i wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) to nie jedyne nowości w IFS Applications 10. Inne usprawnienia dotyczą m.in. obsługi produkcji procesowej, planowania potrzeb materiałowych oraz funkcjonalności niezbędnych w działalności globalnej – w tym księgowości równoległej i mechanizmów rozliczania podatków w różnych regionach świata. Nowością jest mechanizm zarządzania umowami serwisowymi bezpośrednio w module CRM, rozbudowana obsługa zadań, usprawnienia w planowaniu i kontroli wykorzystania zasobów, a także rozbudowana kontrola kosztów i rozliczania prac bieżących. Na potrzeby kastomizacji nowych rozwiązań opracowano też własny język skryptowy, który pozwala dostosować oprogramowanie do najbardziej wymagających i nietypowych zastosowań.

Serwis w terenie na nowo
Ważną nowością firmy zaprezentowaną w Atlancie była nowa wersja rozwiązania IFS Field Service Management 6 wspierającego realizację prac serwisowych w terenie. Podobnie jak nowy system ERP, doczekała się ona nowego interfejsu osiągalnego z poziomu różnych typów urządzeń i obsługiwanego za pomocą przeglądarki internetowej. W oprogramowaniu IFS Field Service Management 6 zwiększono o 50% wydajność funkcji odpowiedzialnych za planowanie i optymalizację harmonogramów działań serwisowych. Także w tym rozwiązaniu IFS stawia na większą elastyczność w konfiguracji, tak aby oprogramowanie było bardziej dopasowane do indywidualnych wymogów klientów. Nowy system będzie oferowany na różnych warunkach licencyjnych. Finalna wersja dostępna dla klientów pojawi się w ostatnim kwartale tego roku.

Operacjonalizacja IoT i sztucznej inteligencji

Na uwagę zasługuje również udostępnienie interfejsów integracyjnych ułatwiających wykorzystanie danych i funkcjonalności systemu ERP poprzez inne narzędzia, w tym rozwiązania IoT czy oprogramowanie Microsoft Office 365. W efekcie, realne mają być scenariusze analogiczne do tych zaprezentowanych podczas konferencji. Jeden z nich zakładał np. awarię ekspresu do kawy używanego w kawiarni. Początkowo pracownik kawiarni próbował bezskutecznie naprawić usterkę samodzielnie, na bazie informacji przekazanych mu przez serwis. Niedługo potem na miejsce dotarł serwisant, który – dzięki wykorzystaniu danych diagnostycznych przesłanych do serwisu bezpośrednio przez urządzenie i zinterpretowanych przez system ERP – dysponował niezbędnymi
częściami.

Najważniejszą premierą ogłoszoną podczas IFS World Conference 2018 była najnowsza odsłona flagowego produktu firmy – systemu IFS Applications 10. Producent – zgodnie z panującymi trendami – przemodelował tak oprogramowanie, aby – z perspektywy użytkowników – jego funkcjonalność skupiona była na procesach związanych z obsługą klientów. Podejście „Consumer First” oznacza także nowy, bardziej przyjazny interfejs użytkownika.

Po zmianach wprowadzonych w oprogramowaniu IFS widać też, że sztuczna inteligencja ma ogromny potencjał w usprawnianiu zarządzania przedsiębiorstwami na wielu szczeblach. Udostępnione w IFS Applications 10 funkcjonalności pozwalają na wykorzystanie uczenia maszynowego do automatyzacji wybranych procesów lub prognozowania istotnych biznesowo zdarzeń. Nowym elementem systemu jest m.in. Aurena Bot, wirtualny asystent, który może wspierać działania operacyjne użytkowników o różnych rolach biznesowych za sprawą wygodnego interfejsu opartego na języku naturalnym. Podczas jednej z prezentacji przedstawiono m.in. możliwość wykorzystania tego rozwiązania w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi – za pośrednictwem asystenta można łatwo zgłosić nieobecność w pracy lub zaprosić na spotkanie z klientem osoby ze specyficznymi kompetencjami. Thomas Säld, wiceprezes IFS odpowiedzialny za badania i rozwój, podaje ciekawy przykład zastosowania analityki wspartej sztuczną inteligencją. „W Szwecji, gdzie monopol na sprzedaż alkoholu ma podmiot państwowy, sztuczna inteligencja wykorzystywana jest na potrzeby ustalania cen oraz ilości wprowadzanych na rynek win w podziale na poszczególne sklepy. Sztuczna inteligencja analizuje sprzedaż historyczną i prognozuje popyt na zbliżone gatunki wina, aby – na tej podstawie – zasugerować najbardziej optymalne ceny detaliczne danego trunku” – mówi Thomas Säld.

Podczas tegorocznej edycji IFS World Conference przyznano też wyróżnienia wybitnym w skali świata partnerom wdrożeniowym IFS. Nie zabrakło tu polskich akcentów. Jednym z nich było przyznanie firmie Infoconsulting tytułu „IFS Innovative Partner of the Year” w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. „Niezależni eksperci docenili jakość naszych usług, ze szczególnym uwzględnieniem innowacyjnego podejścia do usprawnień procesów biznesowych naszych klientów za pomocą IFS Applications” – twierdzi Grzegorz Musiał, wiceprezes zarządu InfoConsulting.

Strategia uniwersalności i specjalizacji

Najnowszy system IFS Applications będzie oferowany w różnych modelach – zarówno w chmurze, jak i on-premise. Firma chce zapewnić klientom możliwość wyboru, zwłaszcza że z oprogramowania korzystają różnorodne przedsiębiorstwa. Dlatego też podczas prezentacji IFS Applications 10 z jednej strony podkreślano uniwersalność systemu, a z drugiej – możliwość dostosowania oraz rozszerzenia bazowej funkcjonalności o elementy potrzebne w poszczególnych firmach. Tego typu deklaracje wpisują się w kierunki rozwoju wyznaczone przez nowego prezesa korporacji IFS – Darrena Roosa, który objął stanowisko z początkiem kwietnia 2018 roku. Zapowiada on m.in. większą centralizację działalności IFS. Ma ona umożliwić skuteczne skalowanie biznesu, ułatwić podejmowanie decyzji o znaczeniu globalnym, a także usprawnić realizację ponadregionalnych projektów.

Nowości do zarządzania podniebną lotą
Pod koniec 2016 roku IFS przejęła specjalizującą się w oprogramowaniu do zarządzania usługami serwisowymi w sektorze lotniczym firmę Mxi Technologies. Efektem tej fuzji jest m.in. najnowsza wersja oprogramowania oferowanego pod nazwą IFS Maintenix. Są to dwa skierowane do branży lotniczej rozwiązania oparte na chmurze i modelu SaaS. Narzędzia IFS Maintenix Fleet Planner oraz IFS Maintenix Line Planner pozwalają liniom lotniczym na wygodne zarządzanie flotą samolotów i długookresowe planowanie m.in. siatek połączeń. Nowa wersja oprogramowania powstała we współpracy z LATAM Airlines, linią lotniczą z Ameryki Łacińskiej, która zarządza ponad 300 samolotami. Przedstawiciele operatora podkreślają, że oprogramowanie IFS nie tylko oszczędziło czas podczas planowania, ale też pozwoliło tworzyć lepsze plany i zwiększyć elastyczność operacyjną firmy. Zastosowanie modelu SaaS to kolejne pokazanie trendu, w którym zmierza rynek oprogramowania, a właściwie cała współczesna gospodarka, w której kluczowe są usługi.

Artykuł ukazał się na łamach Magazynu ITwiz nr. 4-5/2018. Szczegóły dotyczące wydania wraz z formularzem dla osób zainteresowanych zakupem wydania dostępne są na stronie: https://itwiz.pl/kiosk

Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *