BiznesAnalityka

Japoński Yakult przykładem efektywnego wykorzystania analityki biznesowej Promocja

Artykuł sponsorowany

Właściwe wykorzystanie narzędzi do analityki biznesowej pozwala firmom poprawiać podstawowe wskaźniki, takie jak sprzedaż, jakość obsługi klienta czy efektywność. Dowodzą tego nie tylko badania rynkowe prowadzone wśród menedżerów, ale także konkretne historie wdrożeń narzędzi Business Intelligence. Jednym z przykładów takich historii jest firma Yakult, która korzysta z platformy TIBCO Spotfire.

Japoński Yakult przykładem efektywnego wykorzystania analityki biznesowej<span class=sponsorowany> Promocja</span>

Business Intelligence to obecnie jedna z najbardziej pożądanych przez firmy kategorii rozwiązań IT. Zarządzający firmami mają coraz większą potrzebę dostępu do wielowymiarowych informacji obrazujących zarówno to, co dzieje się w firmie, jak i sytuację na rynku. Po części wynika to z potrzeby wdrażania w firmach elastycznego zarządzania, które musi bazować na solidnej analityce biznesowej. Poza tym, pomimo tak silnej potrzeby różne badania wskazują, że w praktyce firmy nie wykorzystują wcale lub nie wykorzystują w pełni dostępnych im technologii analitycznych. Przykładem takiej firmy był Yakult, japoński lider w światowej produkcji napojów probiotycznych, który po doświadczeniach wejścia na rynki europejskie zdecydował się na wdrożenie rozwiązania BI TIBCO Spotfire.

Do wdrożenia BI potrzebny jest bodziec

Yakult, jeden z największych na świecie producentów napojów probiotycznych, każdego dnia w 33 krajach świata sprzedaje 30 milionów butelek swoich produktów. Firma od kilku lat działała w Europie osiągając stabilny wzrost. Nagle stało się coś zaskakującego – w rezultacie wchodzenia na te same rynki firm konkurencyjnych, nieoczekiwanie osiągnięto ponadprzeciętny wzrost sprzedaży. Zarządzający chcieli wiedzieć, co dokładnie spowodowało taki efekt. Niestety, firma nie dysponowała odpowiednimi narzędziami analitycznymi. Konsolidacja danych z wielu źródeł była bardzo czasochłonna i frustrująca. Menedżerowie coraz więcej czasu poświęcali zbieraniu danych i ich analizie, zamiast koncentrować się na zasadniczej działalności. W rezultacie i tak nie mieli dobrej odpowiedzi na ważne pytanie.

Najczęściej wskazywane korzyści z właściwego wykorzystania narzędzi Business Intelligence to:
• Osiąganie przewaga konkurencyjnej jednocześnie na kilku polach – w firmach wzrasta efektywność w stratergicznych obszarach działania – sprzedaży, marketingu, planowaniu i budżetowaniu – firmy uzyskują możliwość podejmowania skutecznych działań i kampanii, otwierają się nowe pola do budowania relacji w kanałach dystrybucyjnych i relacji z klientami.
• Dużo lepsze, trafniejsze i szybsze decyzje – dzięki integracji danych, wizualizacji informacji oraz bazowaniu na pełnym obrazie sytuacji. Lepsze decyzje to z kolei trwalszy wzrost, lepsze wyniki i ograniczenie ryzyka operacyjnego.
• Wzrost produktywności i redukcja kosztów – dzięki uwolnieniu czasu pracy osób odpowiedzialnych za zbieranie, konsolidowanie i przetwarzanie danych w informacje.

„Jeśli chcesz oddzielić czynniki, które mają wpływ na wynik sprzedaży od tych, które tego wpływu nie mają, a przy tym działasz w dużej dynamice, gdzie równolegle w samym marketingu wiele się dzieje, musisz umieć zebrać wszystkie dane w jednym miejscu, by móc spojrzeć na nie z różnych perspektyw. Powinieneś umieć eksplorować informacje, móc analizować dane z regionów, widzieć trendy i wyniki poszczególnych dystrybutorów w różnych kanałach sprzedaży” – wyjaśnia Jan Vierkant, odpowiedzialny z analizy rynkowe w Yakult. Firma zdecydowała się wdrożyć platformę Business Intelligence, opartą na rozwiązaniu TIBCO Spotfire. Dzięki Spotfire Yakult określił, które działania marketingowe przyniosły nieprzeciętny wzrost sprzedaży. Mając tę wiedzę, firma udoskonaliła strategię marketingową, dzięki czemu obecnie notuje od 15 do 20% stałego wzrostu obrotów.

Analityka nie tylko dla decydentów. Pomaga też w budowaniu relacji

Jan Vierkant przyznaje, że efektywna analityka biznesowa pozwala budować trwałą przewagę konkurencyjną. „Gdybyśmy poprzestali na analizowaniu danych poprzez arkusze kalkulacyjne, stalibyśmy się przeciętnym dostawcą, który z czasem straciłby zainteresowanie dystrybutorów” – przyznaje.

Co ciekawe, w przypadku takiej firmy jak Yakult, analityka biznesowa jest wykorzystywana poza obszarem podejmowania decyzji menedżerskich. Służy np. pogłębianiu współpracy z dystrybutorami. „Dystrybutorzy wywierali na nas presję, by dla zwiększenia sprzedaży obniżać ceny. Takie zabiegi byłyby dla nas bardzo kosztowne. Z pomocą Spotfire udało się nam pokazać liczby, z których wynikało, że polityka oparta na konkurencji cenowej w dłuższym terminie nie będzie dobra nie tylko dla nas, ale także dla dystrybutorów. Dziś nie rozmawiamy już o cenach, ale o długofalowych strategiach. W efekcie obie strony mają poczucie pogłębiania i umacniania pozytywnych relacji” – dodaje Jan Vierkant.

Kluczowe wartości i wyzwania

Jako główne wartości z wykorzystania analityki biznesowej Yakult wskazuje prędkość, która oznacza możliwość skutecznego działania w krótkim czasie oraz wizualizację, która pomaga w twórczej komunikacji wewnątrz firmy i w jej kanałach dystrybucyjnych. Za główne wyzwanie z kolei uważana jest integracja. „Jeśli naprawdę chcesz wiedzieć wszystko o tym, jaki jest rynek i co sią na nim dzieje, musisz integrować dane nie tylko z działań marketingowych i sprzedaży w każdym z punktów, ale również wykorzystywać dane zewnętrzne, dostarczane przez firmy analizujące rynek, takie jak Nielsen czy GfK. Wynik finansowy kształtuje tak wiele czynników, że jeśli nie zbierzesz wszystkich niezbędnych danych, nigdy nie uzyskasz właściwej odpowiedzi” – mówi Jan Vierkant.

Jak wzrosła efektywność dzięki wykorzystaniu TIBCO Spotfire? Firma przyznaje, że przed wdrożeniem platformy BI niemal połowa czasu pracy analityka poświęcana była na gromadzenie i integrację danych oraz wyszukiwanie ewentualnych błędów. Obecnie te czynności zajmują najwyżej kwadrans w miesiącu.

Dobre praktyki inspiracją dla przedsiębiorców w Polsce

Yakult to nie jedyny interesujący przykład wykorzystania narzędzi BI w efektywnej organizacji. Inspirujących przykładów jest dużo więcej. 18 listopada w Hotelu Hilton w Warszawie odbędzie konferencja „Spotkanie z TIBCO – właściwe decyzje a dostępne dane”, podczas której będą prezentowane dwa rozwiązania klasy BI: TIBCO Spotfire i TIBCO Jaspersoft, a wraz z nimi możliwości ich wykorzystania we współczesnym, dynamicznym biznesie.

Udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszenia obecności można dokonać za pośrednictwem strony:
http://www.jaspersoft.com/2015_11_Seminar_Poland_BI_Analytics_PO

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *