InfrastrukturaPolecane tematy

Komputronik zyskuje przestrzeń dla innowacji dzięki technologiom HCI

Case Study

Komputronik to jedna z największych i najdłużej działających sieci sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz produktami RTV i AGD oraz jeden z pionierów sprzedaży internetowej w Polsce. Aby utrzymać obecny poziom sprzedaży i cały czas podnosić jakość obsługi klientów w obu kanałach firma potrzebowała jednak niezawodnej platformy IT. Wybór padł na hiperkonwergentną technologię Dell EMC VxRail zasilaną oprogramowaniem VMware vSphere i VMware vSAN.

Komputronik zyskuje przestrzeń dla innowacji dzięki technologiom HCI

Współczesny konsument jest dzisiaj bardzo wymagający. Z badań jasno wynika, że klienci przywiązują coraz większą uwagę do poza cenowych czynników zakupowych. Dla Grupy Komputronik priorytetem stało się więc utrzymanie niezakłóconej sprzedaży i obsługi klientów poprzez rozwój cyfrowych udogodnień, które odpowiadają oczekiwaniom współczesnych konsumentów. By ten cel zrealizować Komputronik potrzebował jednak niezawodnej platformy sprzętowej, z której korzystają wewnętrzne systemy, a z nich pracownicy organizacji. Obsługująca do tej pory firmowe systemy infrastruktura IT nie była bowiem w stanie rosnąć wraz z potrzebami i osiągnięciami firmy, stanowiąc niejako hamulec dalszej digitalizacji.

Cyfrowy fundament sklepów przyszłości

Pierwotnie infrastruktura Komputronik bazowała na kolokacji własnych serwerów. Jednocześnie dział IT wykorzystywał niezależne instancje VMware ESXi. W 2017 roku podjęto jednak analizę możliwości dostosowania infrastruktury kolokacyjnej do dynamicznych potrzeb biznesu. Skala przedsiębiorstwa cały czas rosła i wraz z obrotami sklepu internetowego potrzebne stało się zapewnienie dużej skalowalności zasobów. Bez tego wdrażane na bieżąco usprawnienia w obsłudze klientów i systemów pracowniczych mogłyby po prostu nie działać tak jak trzeba w chwilach największego obciążenia.

„Współczesny konsument nie lubi czekać, nie lubi, gdy coś nie działa po jego myśli. Według badań, dla ponad 57% klientów firm z branży handlowej najważniejszy jest szybki dostęp do strony internetowej detalisty i to najlepiej z możliwością zakupów online” – mówi Wojciech Buczkowski, Prezes Zarządu Komputronik S.A. „Szukając nowego rozwiązania IT dla naszej firmy, potrzebowaliśmy więc infrastruktury, która pozwoli nam zapomnieć zarówno o możliwych przestojach systemu, a przy tym zapewni bardziej płynną obsługę pracowników i klientów. Jednocześnie cały czas musieliśmy mieć na uwadze potrzeby w zakresie zasilania, chłodzenia czy w końcu ograniczonej przestrzeni kolokacyjnej” – dodaje.

Ostatecznie, w wyniku trwającej ponad pół roku analizy, wybór padł na technologię Dell EMC VxRail zasilaną oprogramowaniem VMware vSphere i vSAN. Wdrożeniem zajęła się firma Komputronik Biznes, która przeprowadziła kolejne analizy, testy i migrację pierwszych maszyn produkcyjnych.

Hiperkonwergentna transformacja

Wraz z tym wdrożeniem Komputronik postawił pierwszy krok w stronę nowoczesnego środowiska HCI. Dzięki niemu część dotychczasowych rozwiązań mogła zostać zoptymalizowana, szczególnie uwzględniając możliwości środowiska wirtualizacyjnego. Do tej pory środowisko IT budowało kilka lub nawet kilkanaście oddzielnych modułów do zarządzania aplikacjami i urządzeniami. Infrastruktura hiperkonwergentna opiera się jednak na wykorzystaniu pojedynczego, zunifikowanego interfejsu, który zostaje zaimplementowany do wszystkich rozwiązań w firmie.

„Hiperkonwergencja pozwala zrezygnować z tradycyjnych podziałów w systemach IT i wykorzystywać w dużej mierze przewagi udostępniane przez warstwę oprogramowania. Dzięki temu ogranicza się koszty zarządzania systemami informatycznymi oraz zwiększa elastyczność i skalowalność rozwiązań, a przez to wydajność całego posiadanego systemu IT” – komentuje Sebastian Pawłowski, wiceprezes zarządu Komputronik Biznes „Już po wdrożeniu technologii Dell z silnikiem VMware zauważyliśmy, że po udostępnieniu adekwatnych zasobów w niektórych systemach uzyskaliśmy wzrost wydajności sięgający nawet 40 proc.” – podkreśla.

Wdrożone urządzenie VxRail, działające w oparciu o oprogramowanie VMware, łączy wszystkie elementy w logiczną całość i pozwala na zarządzanie całym zapleczem IT z jednego miejsca niezależnie od fizycznej instalacji poszczególnych modułów klastra. Nie ma potrzeby logowania się osobno na serwery, przełączniki czy macierze dyskowe. Jednocześnie rozwiązanie gwarantuje wysoką swobodę w dysponowaniu posiadanymi zasobami – co więcej optymalizuje ich zużycie poprzez możliwość przydzielania zasobów adekwatnie do potrzeb danego systemu, ale i również jego chwilowych potrzeba związanych z zasilaniem, przetwarzaniem, użytkowaniem.

„Po wdrożeniu rozwiązania Dell EMC i VMware przenieśliśmy od razu część naszych środowisk produkcyjnych i przyznaliśmy zasoby jakie były realnie wykorzystywane. W efekcie otrzymaliśmy około 20-procentową rezerwę zasobów, z której będziemy mogli korzystać przy innych rozwiązaniach” – mówi Sebastian Pawłowski. „Co więcej, dzięki technologiom hiperkonwergentnym Dell i VMware możemy dedykować zasoby w sposób elastyczny do bieżących potrzeb” – twierdzi.

Komputronik zyskuje przestrzeń dla innowacji dzięki technologiom HCI

Przestrzeń dla innowacji

Wdrożenie technologii HCI w oparciu o wspólne rozwiązania Dell EMC i VMware sprawiło, że Komputronik może teraz więcej czasu poświęcić na bieżące rozwijanie swojego biznesu. Programowa centralizacja różnych elementów infrastruktury nie tylko podnosi wydajność firmowego IT czy jego elastyczność, ale w dłuższym terminie zwiększa możliwości przyszłego rozwoju.

„Dzięki wspólnej technologii Dell EMC vxRail i oprogramowaniu VMware vSphere i vSAN Komputronik zyskuje większą przestrzeń dla innowacji i może szybciej uruchamiać nowe firmowe aplikacje, usługi dla klientów czy inne istotne elementy, pozwalające organizacji sprawniej działać i podnosić jej atrakcyjność na tle konkurencji” – przekonuje Sebastian Pawłowski. „Bieżące zadania w obszarze infrastruktury IT są bowiem uproszczone i angażują mniej zasobów, a specjaliści IT mogą skoncentrować się na bardziej strategicznych zadaniach” – mówi. Jak przekonują sami pracownicy firmy Komputronik, całość wdrożenia ma pozytywny wpływ na ich obciążenie oraz na ryzyko operacyjne. Wdrożona technologia, podnosząc wydajność całego systemu, przyspiesza m.in. procesy raportowania czy skraca okna serwisowe i czas oczekiwania na nowe funkcjonalności.

Jednym z kluczowych aspektów funkcjonowania VMware w środowisku IT firmy Komputronik jest również ograniczenie kosztów związanych z przechowywaniem zasobów. Te oszczędności będzie można skierować na dalszy rozwój usług informatycznych, które będą mogły się przełożyć na przewagę konkurencyjną i ostatecznie lepsze produkty firmy – konkluduje prezes Wojciech Buczkowski.

Więcej na temat możliwości technologii HCI mogą Państwo dowiedzieć się z oficjalnego Case Study z wdrożenia tej technologii w firmie Komputronik.
Tagi

Podobne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *