InfrastrukturaCloud computingRynek

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu wdrożył Oracle Cloud

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu chcąc radykalnie zmodernizować swoją działalność teleinformatyczną i m.in. móc sprawnie przesyłać dane, zdecydował się na przeniesienie głównego systemu obsługi pacjentów do chmury Oracle Cloud. Wykonawcą wdrożenia była firma JT&T Infomed – partner Oracle oraz partner firmy Asseco Poland, której oprogramowanie Asseco Medical Management Solutions wykorzystuje radomski szpital.

Mazowiecki Szpital Specjalistyczny w Radomiu wdrożył Oracle Cloud

W ramach projektu dokonano wdrożenia usług infrastruktury chmurowej Oracle Cloud Infrastructure wraz z migracją dotychczasowej serwerowni oraz wszystkich danych potrzebnych do bieżącej obsługi placówki. „Myśleliśmy nad budową własnej serwerowni jednak analizy: finansowa i bezpieczeństwa wykazała, ze nie będzie to dla szpitala efektywne” – tłumaczy Tomasz Skura, prezes zarządu Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu. „Teraz dane znajdują się w doskonale zabezpieczonym centrum chmurowym i za ich bezpieczeństwo odpowiada firma Oracle. Ośrodki obliczeniowe klasy cloud computing tej firmy nazywane są Regionami Chmurowymi – w ramach każdego z nich znajdują się trzy rozproszone ośrodki obliczeniowe, a w każdym z nich trzy wyodrębnione strefy Fault Domain. Zapewnia to maksymalizację bezpieczeństwa i dostępności aplikacji oraz wszystkich naszych danych” – dodaje.

Szpital pod koniec 2020 roku posiadał ponad 8-letnią infrastrukturę serwerowo-macierzową bez wsparcia technicznego. W przypadku jakiejkolwiek awarii groziło to całkowitym paraliżem systemów informatycznych, a co za tym idzie również praca całego szpitala była zagrożona. „Tak naprawdę należało zmienić wszystko – od licencji silnika bazy danych po serwery oraz macierze” – wyjaśnia Marcin Gasek z firmy JT&T.

Przeczytaj również
Pracownicy i współpracownicy odpowiadają za 68% naruszeń RODO w polskich firmach

Przeniesienie systemu informatycznego do chmury to, jak podkreślają specjaliści, zadanie niebanalne, składające się z wielu procesów. „Należy tu uwzględnić ogromną liczbę połączeń pomiędzy różnymi modułami, zapewnić odpowiedni transfer danych, a także pogodzić wiele czasem sprzecznych uwarunkowań. Wymaga to doskonałej kooperacji firmy integratorskiej z zespołem wdrożeniowym powołanym od strony klienta” – komentuje Robert Grochulski, odpowiedzialny za sektor ochrony zdrowia w Oracle Polska. Prace wdrożeniowe odbywały się także w starannie wyznaczonych ramach czasowych – wtedy, gdy szpital przyjmował mniejsze liczby pacjentów. Dobra współpraca między firmą JT&T oraz zespołem wdrożeniowym klienta pozwoliła szybko ukończyć projekt.

Korzyści płynące z wdrożenia

Obecnie dzięki technologii chmurowej szpital nie musi wyposażać ani utrzymywać własnej lokalnej serwerowni, co wiązałoby się z wielokrotnie większym kosztem niż zakup infrastruktury chmurowej. Oparcie działania systemów IT na modelu chmury pozwala także na łatwe wdrażanie kolejnych aplikacji – takich jak elektroniczna dokumentacja medyczna, czy nowego oprogramowania, jakie w przyszłości będzie potrzebować jednostka – bez ponoszenia dodatkowych kosztów rozbudowy serwerów czy zakupu licencji bazodanowych, podkreślają specjaliści z JT&T.

Po wprowadzeniu modelu cloud computing przedstawiciele szpitala zauważyli znaczną poprawę w jakości pracy – lekarze pracujący na oddziale są teraz w stanie szybko przekazywać informacje o pacjencie, jego wyniki czy historie leczenia. Ma to znaczący wpływ zwłaszcza w obecnej sytuacji epidemiologicznej, kiedy liczy się każda minuta. „Rozwiązanie chmurowe znacznie przyspieszyło pracę na stanowiskach komputerowych, usprawniło administrowanie danymi i zwiększyło bezpieczeństwo przechowywania danych” – wskazuje Marcin Gasek.

Przeczytaj również
Asseco i Chmura Krajowa tworzą spółkę Chmura dla zdrowia, która ma wspierać cyfryzację służby zdrowia

“Jako Polska Federacja Szpitali zachęcamy szpitale, aby nie bały się inwestowania w nowe technologie i zaufały sprawdzonym, globalnym rozwiązaniom. Tak jak w przypadku Mazowieckiego Szpitala Specjalistycznego w Radomiu, koszty wdrożenia chmury obliczeniowej były znacznie niższe niż budowa dedykowanej serwerowni, a przede wszystkim dzięki zaimplementowanym zmianom szpital widzi znaczącą poprawę w działaniu systemu operacyjnego, a to z kolei wpływa na szybkość podejmowanych decyzji i bezpieczeństwo pacjentów” – mówi Urszula Szybowicz, COO Polska Federacja Szpitali. “Stoimy przed ogromnym wyzwaniem dla szpitali – wdrożeniem Elektronicznej Dokumentacji Medycznej. Nie chodzi tylko o to czy placówki zdążą przeszkolić personel, ale czy ich systemy informatyczne będą na tyle wydajne by przyjąć tak ogromne ilości danych bez zakłócenia codziennego funkcjonowania jednostki. Choć wydaje się to skomplikowane, rozwiązania są dostępne na rynku, mam na myśli właśnie wykorzystanie chmury obliczeniowej, chatboty czy machine learning” – podsumowuje.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *