Sztuczna inteligencjaAnalitykaRynekPolecane tematy

Mijanka wyszukiwarek AI i tradycyjnych za 4, 3, 2… lata

Badanie przeprowadzone przez Semrush Enterprise rzuca nowe światło na zbliżającą się rewolucję w dziedzinie wyszukiwania online. Ruch z wyszukiwarek opartych na sztucznej inteligencji (AI Search) przewyższy ruch z tradycyjnych wyszukiwarek już w 2028 roku.

Mijanka wyszukiwarek AI i tradycyjnych za 4, 3, 2… lata
Ilustracja: Designer / Copilot

Analiza Semrush objęła ponad 500 kluczowych tematów i podtematów z branży marketingu cyfrowego i SEO, przetłumaczonych na konkretne terminy wyszukiwania (prompty) i podpowiedzi dla AI. Jej celem było przygotowanie branży na przyszłość zdominowaną przez AI. Według Semrush, już do początku 2028 roku tematy związane z marketingiem cyfrowym i SEO mogą zacząć generować więcej odwiedzin na stronach internetowych z wyszukiwarek AI (takich jak Google AI Overviews, Google AI Mode, ChatGPT, Claude i Perplexity) niż z tradycyjnych wyszukiwarek. Ten trend prawdopodobnie odzwierciedla szerszą zmianę we wszystkich branżach.

Wszystkie informacje w jednym miejscu

Wzrost zaangażowania w wyszukiwanie AI jest oczekiwany wraz z rosnącą znajomością i dostępnością technologii. Na przykład, tygodniowa liczba aktywnych użytkowników ChatGPT wzrosła ośmiokrotnie od października 2023 do kwietnia 2025 roku, osiągając ponad 800 milionów. Google również wprowadza tryb AI Mode, który całkowicie zastępuje tradycyjną stronę wyników wyszukiwania, oraz rozszerza zastosowanie AI Overviews, czyli generowanych przez AI podsumowań pojawiających się nad tradycyjnymi wynikami.

Wraz ze zmianą nawyków użytkowników, wiele kliknięć przeniesie się z tradycyjnego wyszukiwania do wyszukiwania AI, a niektóre kliknięcia mogą całkowicie zniknąć. Oznacza to, że połączony ruch prawdopodobnie początkowo spadnie, a następnie ustabilizuje się i powoli wzrośnie. Dzieje się tak, ponieważ wyszukiwanie AI kompresuje lejek marketingowy, dostarczając użytkownikom większość potrzebnych informacji od razu, eliminując potrzebę odwiedzania wielu stron. Ponadto, AI Search obniża znaczenie linków, ponieważ często nie uwzględnia ich lub sprawia, że są mniej widoczne niż w tradycyjnym wyszukiwaniu.

Mijanka wyszukiwarek – lepsza konwersja

Ruch z wyszukiwarek AI ma potencjał, aby wyprzedzić tradycyjny ruch organiczny w ciągu najbliższych dwóch do czterech lat. Oznacz to potrzebę optymalizowania treści pod kątem dużych modeli językowych (LLM). Chociaż podstawy optymalizacji pod kątem LLM w dużej mierze pokrywają się z tradycyjnym SEO, nie są one identyczne.

Badanie wykazało, że przeciętny odwiedzający z wyszukiwania AI (śledzony z niestandardowego źródła wyszukiwania, takiego jak ChatGPT) jest pod względem współczynnika konwersji 4,4 razy bardziej wartościowy dla gospodarza niż gość składający wizytę z tradycyjnego wyszukiwania organicznego. W miarę wzrostu wyszukiwania AI (i spadku wyszukiwania tradycyjnego), Semrush przewiduje, że kanały AI będą generować podobne ilości wartości ekonomicznej globalnie do końca 2027 roku, z potencjałem znacznie większego wzrostu w kolejnych latach.

Odwiedzający z wyszukiwania AI mają tendencję do lepszej konwersji, ponieważ LLM mogą dostarczyć użytkownikom wszystkich informacji potrzebnych do podjęcia decyzji. Ponadto, odpowiedzi AI są prezentowane jak osobiste, ustne rekomendacje, co może mieć większy wpływ emocjonalny i siłę przekonywania niż tradycyjne wyniki wyszukiwania.

Odwiedzający z wyszukiwania AI są zazwyczaj bardziej kwalifikowani niż odwiedzający z tradycyjnego wyszukiwania organicznego. Dlatego nawet najmniejsze wzrosty ruchu z wyszukiwania AI mogą mieć duże znaczenie dla wyników finansowych.

SEO jeszcze działa

Według Semrush, tradycyjne czynniki SEO w dużej mierze wpływają na widoczność marek w LLM. Należą do nich publikowanie pomocnych treści, zapewnienie indeksowania stron internetowych oraz zdobywanie cytowań marki (czyli linków zwrotnych, które niekoniecznie muszą być aktywne).

Niektóre LLM częściej cytują strony zajmujące pozycje od 1 do 5 w tradycyjnym wyszukiwaniu organicznym, niż te na pozycjach od 6 do 20. Oznacza to, że dobra pozycja w tradycyjnym wyszukiwaniu może nadal pomagać w uzyskaniu cytowań w LLM.

Jednak z drugiej strony, 90% stron internetowych, które cytuje ChatGPT, w tradycyjnym wyszukiwaniu organicznym zajmuje pozycje 21+ dla powiązanych zapytań. Także Perplexity i modele LLM Google często cytują strony, które zajmują niższe pozycje w tradycyjnych wynikach wyszukiwania.

Istnieją trzy główne teorie na ten temat:

  • Systemy AI mają większą pulę treści do wyboru na pozycjach 21+.
  • Doświadczenia wyszukiwania AI są przede wszystkim zaprojektowane do wyszukiwania informacji, podczas gdy tradycyjne wyszukiwania mają na celu wyświetlanie całych stron internetowych. Oznacza to, że systemy AI mogą bardziej skupić się na trafności i jakości poszczególnych „fragmentów” treści, a mniej na ogólnym doświadczeniu strony (np. szybkości ładowania i głębokości treści).
  • Systemy AI mogą rozwijać bardziej zaawansowane zrozumienie intencji użytkownika niż tradycyjne wyszukiwarki, ponieważ potrafią efektywniej przetwarzać język naturalny, zdobywać kontekst poprzez rozmowę i budować zrozumienie każdego użytkownika w czasie (poza prostymi danymi demograficznymi). To oznacza, że LLM mogą skupić się na dostarczaniu najlepszej odpowiedzi dla konkretnego użytkownika, a nie najlepszego wyniku dla przeciętnego użytkownika.

Quora, Reddit i witryna firmowa

Według badania Semrush, najczęściej cytowaną witryną w Google AI Overviews jest Quora, a drugie miejsce zajmuje Reddit. Użytkownicy Quory i Reddita często zadają i odpowiadają na niszowe pytania, które nie są poruszane nigdzie indziej, co czyni je bogatymi źródłami informacji dla bardzo specyficznych zapytań AI. Reddit może również dobrze sobie radzić dzięki partnerstwu Google z Reddit i wykorzystywaniu danych Reddita do szkolenia swoich systemów.

Wykres przedstawiający 20 najczęściej cytowanych domen w AI Overviews pokazuje, że są to domeny o wysokim autorytecie, które dobrze radzą sobie również w tradycyjnym wyszukiwaniu organicznym. Badanie Semrush wykazało ponadto, że 50% linków zawartych w odpowiedziach ChatGPT 4o wskazuje na witryny biznesowe/usługowe, mimo że strony takie jak Quora i Reddit najlepiej radzą sobie indywidualnie pod względem cytowań. Uważa się, że podobny rozkład występuje w innych modelach LLM.

Wskazuje to, że LLM często będą w dużym stopniu polegać na firmowej stronie internetowej przy generowaniu odpowiedzi na temat firmy i często uznają witryny biznesowe za dobre źródła informacji tematycznych.

Jak przetrwać i wygrać w świecie wyszukiwarek LLM?

Autorzy badania podsunęli następujące wskazówki dla odniesienia sukcesu:

  • Skoncentruj się na jakości – podobnie jak wyszukiwarki, LLM cenią unikalne, użyteczne i autorytatywne treści, które są zgodne z konkretną grupą odbiorców i intencją.
  • Twórz treści multimodalne, które łączą wiele formatów, takich jak tekst, obraz, dźwięk i wideo. Daje to systemom AI więcej sposobów interpretacji i wyświetlania Twoich treści.
  • Pisz z myślą o NLP (przetwarzaniu języka naturalnego), na przykład, wspominaj odpowiednie encje, stosuj jasny język i gramatykę oraz strukturę treści z opisowymi nagłówkami.
  • Publikuj przewodniki porównawcze, aby pomóc LLM (i użytkownikom) zrozumieć kluczowe różnice, np. między ofertami.
  • Zapewnij indeksowalność witryny to, żeby nie była renderowana w JavaScript, ponieważ wiele crawlerów AI nie wykonuje plików JavaScript.
Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *