RynekPolecane tematy

Nowa wizja Fujitsu: człowiek, współpraca, zaufanie

Human Centric Innovation: Driving a Trusted Future – pod tym hasłem odbyło się tegoroczne Fujitsu World Tour 2019. Budowanie przyszłości opartej na zaufaniu i wzajemnej współpracy, tworzenie korzyści dla biznesu i społeczeństwa, ale także konieczność skoncentrowania się na człowieku zarówno przy przechodzeniu cyfrowej transformacji, jaki i przy tworzeniu organizacji – o tym dyskutowano w trakcie tej konferencji.

Nowa wizja Fujitsu: człowiek, współpraca, zaufanieJako Fujitsu wychodzimy z założenia, że w centrum wszystkiego jest człowiek – to dla niego te technologiczne zmiany i innowacje”– powiedział witając gości Fujitsu World Tour 2019 Dariusz Kwieciński, Head of Eastern Europe w Fujitsu. „Nasza filozofia budowania nowej przyszłości związanej z rozwojem technologii opiera się na współpracy. Wierzymy, że promowane przez nas hasło ‘Trusted Future’ oznacza współpracę zarówno tych, którzy oczekują na usługi i technologie oraz tych, którzy – wraz z producentami – muszą je zbudować. A skuteczne budowanie tego typu rozwiązań i w efekcie spowodowanie poczucia zadowolenia u wszystkich ze stron, może powstać tylko wtedy, kiedy te strony współpracują ze sobą przy pełnym zaufaniu”– podkreślił.

Są dziś trzy, główne obszary, które ulegają obecnie bardzo dużej transformacji i w których można wykazać wiele innowacyjnego podejścia. Pierwszy z nich to Data Protection– przyrost danych jest ogromny, trzeba je przechowywać, chronić i wykorzystywać. Drugi to Data Center Transformation, a więc, jak przekształcić standardową organizację w chmurę prywatną i hybrydową. Ostatni, trzeci obszar transformacji – End User Services- związany jest z utrzymaniem wysokiej satysfakcji ze świadczonych usług i spełnianiem wymagań użytkownika przy wykorzystaniu oraz łączeniu AI, robotyzacji i automatyzacji – mówi Dariusz Kwieciński, Head of Eastern Europe w Fujitsu.

Dariusz Kwieciński wskazał także 3, główne obszary, które ulegają obecnie bardzo dużej transformacji i w których można wykazać wiele innowacyjnego podejścia. „Pierwszy obszar to Data Protection – przyrost danych jest ogromny, trzeba je przechowywać, chronić i wykorzystywać. Drugi to Data Center Transformation, a więc, jak przekształcić standardową organizację w chmurę prywatną i hybrydową. Ostatni, trzeci obszar transformacji – End User Services – związany jest z utrzymaniem wysokiej satysfakcji ze świadczonych usług i spełnianiem wymagań użytkownika przy wykorzystaniu oraz łączeniu AI, robotyzacji i automatyzacji” – wyjaśnił.

Rozwiązania chmurowe i nowa rola deweloperów

Od krótkiej charakterystyki rynku IT w Polsce rozpoczął swą prezentację Jarosław Smulski, Senior Program Manager w IDC Poland. Z przedstawionych przez niego danych wynika, że obecnie spadki sprzedaży notują np. serwery silosowe czy aplikacje. Rynek podtrzymywany jest z kolei na czterech filarach, wśród których znajdują się: rozwiązania mobilne, chmura publiczna, BigData oraz media społecznościowe. Jednak jego największym akceleratorem jest kilka, bardzo szybko rosnących, stosunkowo nowych segmentów, jak druk 3D, IoT, rozszerzona wirtualna rzeczywistość, robotyka czy rozwiązania bezpieczeństwa nowej generacji. Wszystkie one odnotowują wzrosty w wysokości ok. 20%. Podobne wartości osiąga komponent rozwiązań chmurowych.

Cyfrowa transformacja dopiero dojrzewa. Widać to na poziomie olbrzymich firm z grupy G2000. Nowe cyfrowe usługi rosną zdecydowanie szybciej niż produkty tradycyjne. Nawet 30% przychodów generowanych jest z nowych, dodatkowych usług” – tłumaczył Jarosław Smulski. Rozwiązania chmurowe to te, które przejmują model dostarczania usług IT. I tak, w 2027 r. wydatki na wertykalne aplikacje w chmurze mają przewyższyć te horyzontalne. Co oznacza, że rozwiązania typu cloud bardzo mocno się specjalizują. Organizacje są w stanie w stosunkowo krótkim czasie dostarczyć w chmurze np. dedykowane usługi na potrzeby rozwiązań sztucznej inteligencji. To powoduje, że w ciągu 2 lat, czterech największych dostawców usług w chmurze zdobędzie „serca i umysły” większości deweloperów. Zmieni się także rola tych ostatnich. Już w 2022 r. zautomatyzowane zostanie ponad 50% standardowych zadań deweloperów z użyciem AI. Pięć lat później zawód ten ma przestać istnieć, ponieważ maszyny będą uczyć się wzajemnie bez nadzoru człowieka. Deweloperzy zajmą się natomiast projektowaniem oraz architekturą rozwiązań IT.

Najważniejsze trendy: Edge Computing, komputery kwantowe, aplikacje, blockchain

Kolejnym z trendów jest Edge Computing. Szacuje się, że w 2022 r. organizacje będą wydawać o 20% więcej na infrastrukturę tego typu, niż na sprzęt w tradycyjnych centrach danych. W ciągu najbliższych miesięcy odsetek platform, które nie będą oparte na serwerach x86 wzrośnie do 10%. Będą to serwery typu ARM czy OpenPOWER. Szybko przyrasta także wartość rynku akceleracji sprzętowej. W 2020 r. ma on wynosić ponad 20 mld USD (do 20% rynku). Ma to związek z przetwarzaniem olbrzymiej ilości danych przez organizacje. Tuż za przysłowiowym rogiem czyhają natomiast komputery kwantowe. Według ostrożnych szacunków w 2027 r. już 33% przetwarzania danych będzie się odbywała w środowiskach hybrydowych – składających się z tradycyjnych komputerów z akceleracją sprzętową i komputerów kwantowych.

20%o tyle więcej w roku 2022 organizacje będą wydawać na infrastrukturę Edge Computing, niż na sprzęt w tradycyjnych centrach danych. W ciągu najbliższych miesięcy odsetek platform, które nie będą oparte na serwerach x86 wzrośnie do 10%. Będą to serwery typu ARM czy OpenPOWER.

Inny trend to nowa ekonomia aplikacji. Do 2023 r. powstać ma 100 mln nowych aplikacji biznesowych. Będą one projektowane w całkowicie nowy sposób, na elastycznej infrastrukturze, z wykorzystaniem kontenerów i rozwiązań chmurowych. W ciągu kilku lat aż 75% z nich ma być aplikacjami pudełkowymi, przygotowanymi do wdrożenia choćby w inteligentnych domach.

Kolejne ważne rozwiązanie to Blockchain. Za kilka lat blisko 15% ludności na świecie ma być objętych rozwiązaniami cyfrowymi, które będą uwiarygadniać cyfrową tożsamość i będą to właśnie rozwiązania oparte na rejestrze rozproszonym. Wspomniane trendy spowodują zmiany na rynku pracy. Wcześniej niż większość z nas myśli pojawić się mają na większą skalę cyfrowi asystenci, roboty i koboty (zespoły człowiek-robot). Jednak najistotniejszym pytaniem na przyszłość ma być to związane z pojawieniem się sztucznej inteligencji. Czy staniemy się istotami hakowalnymi?

Human-Centred Design a biznes

Podczas debaty “Human IT. Czy zmiana myślenia jest konieczna?”, paneliści zastanawiali się na czym polega Human-Centred Design i jak wpływa na biznes? Bartosz Baca, Partner w BBSG podkreślał, że trzeba poznać oczekiwania pokolenia tzw. Milenialsów. Obecnie klienci wymagają bowiem coraz wygodniejszych aplikacji, intuicyjnych rozwiązań i produktów trafiających precyzyjnie w ich gusta. Żądzą emocje i doświadczenia. Należy więc je nazywać i na nich budować. W podobnym duchu wypowiadał się Piotr Biegun, Head of Innovation w Hotailors. Mówił on, że w jego start-upie także postawiono na potrzeby klientów, a aby je realizować zdecydowano się na automatyzację procesów.

Według IDC, w 2027 r. wydatki na wertykalne aplikacje w chmurze mają przewyższyć te horyzontalne. Co oznacza, że rozwiązania typu cloud bardzo mocno się specjalizują. Organizacje są w stanie w stosunkowo krótkim czasie dostarczyć w chmurze np. dedykowane usługi na potrzeby rozwiązań sztucznej inteligencji.To powoduje, że w ciągu 2 lat, czterech największych dostawców usług w chmurze zdobędzie „serca i umysły” większości deweloperów. Zmieni się także rola tych ostatnich. Już w 2022 r. zautomatyzowane zostanie ponad 50% standardowych zadań deweloperów z użyciem sztucznej inteligencji.

To właśnie nowa technologia buduje przewagę. Automatyzacja to uwolnienie czasu ludzi, który przeznaczyć można na budowanie czegoś nowego”– dodała Małgorzata Olszewska, CIO w Agora. Zwracała ona uwagę, że ważne jest również projektowanie usług i rozwiązań. Z kolei o wsłuchiwaniu się w potrzeby zwykłych klientów Poczty Polskiej, wyzwaniu związanym z przemodelowaniem procesów sprzedażowych i zdecydowanym postawieniu na online mówił, Łukasz Czachowski, dyrektor IT Envelo, spółki zalećnej od Poczty Polskiej. „Za procesami zawsze jednak stoi człowiek. Im bliżej biznesu jesteśmy tym ludzie stanowią ważniejszy czynnik” – przekonywał z kolei Dariusz Kwieciński.

Zaufanie 3.0

O tym, że biznes staje się coraz bardziej kompleksowy, a przez to coraz bardziej nieprzewidywalny mówił Christian Leutner, Vice President, Head of Product Sales EMEA w Fujitsu. „Związane jest z tym faktem obserwowane załamanie zaufania, a przecież żaden biznes nie może bez niego funkcjonować.Fundamentalna zasada zaufania dotyczy tego, które występuje między ludźmi. Kolejne dotyczy zaufania do instytucji takich ja rządy czy banki. Ale to już nie wystarcza. Musimy dodać kolejny poziom – Zaufanie 3.0 – czyli zaufanie cyfrowe” – przekonywał. Według tegorocznego badania Fujitsu, przeprowadzonego wśród 900 liderów biznesu z 9 krajów, 70% respondentów ma problem z określeniem czy cyfrowe dane, które otrzymują online są godne zaufania. Jeszcze więcej, bo 72% zastanawia się czy dane te zostały zdobyte zgodnie z prawem, a 68% martwi się o ich bezpieczeństwo. Stąd właśnie zbudowanie zaufanie do technologii stało się obecnie głównym wyzwaniem Fujitsu. Zgodnie z wizją firmy, nowych rozwiązań cyfrowych należy używać poprzez wzmacniane ludzi. Podobnie rzecz ma się z tworzeniem organizacji, która winna być skoncentrowana na ludziach poprzez wspieranie ich kreatywności i budowanie ich umiejętności. Podstawą jest orientacja na człowieku – kluczu do budowania nowej, lepszej przyszłości.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *