Biznes

Podczas pandemii Polacy chętniej wspierają firmy z sektora MŚP

W trakcie powszechnej samoizolacji Polacy chętniej korzystają z usług oferowanych przez małe i średnie firmy, aby w ten sposób wspierać lokalną gospodarkę. Jak wynika z europejskiego badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie PayPal, 62% respondentów robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach, a 28% kupowało online u małych i średnich marek. Dla jednej trzeciej ankietowanych powodem do takiej decyzji była możliwość wsparcia zarówno miejscowej, jak i krajowej gospodarki. Nawet po zakończeniu kryzysu 79% Polaków deklaruje, że będzie jeszcze chętniej kupowało lokalne produkty.

Podczas pandemii Polacy chętniej wspierają firmy z sektora MŚP

W obliczu bezprecedensowej sytuacji – pandemii koronawirusa – wszyscy musieliśmy dostosować swoje nawyki do nowej codzienności, wykazując się przy tym kreatywnym podejściem oraz altruizmem. Wielu z nas skłoniło to do refleksji na temat prowadzonego do tej poru stylu życia – szczególnie w zakresie solidarności społecznej i wzmacniania lokalnego ducha. I tak, jak wskazują wyniki wspomnianego badania, blisko dwie trzecie (59%) ankietowanych czuje się odpowiedzialnych za wspieranie małych biznesów w ich sąsiedztwie. Z kolei 77% respondentów w wieku 65+ wierzy, że kupowanie w małych, lokalnych sklepach to klucz do przezwyciężenia obecnego kryzysu. Ten rozbudził także w Polakach ducha altruizmu oraz chęci wzajemnej pomocy. Co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny. Okazuje się, że 90% respondentów woli przekazywać je online.

Płatności online wypierają gotówkę

Badanie PayPal wskazuje także na ewolucję płatności online. Już przed kryzysem gotówka zaczęła być powoli wypierana przez inne metody płatności, ale pandemia jeszcze przyśpieszyła ten proces. Okazuje się, że 61% Millenialsów wolałoby unikać dotykania terminala płatniczego, a 51% osób w wieku 65+ mogłoby w ogóle zrezygnować z używania gotówki. Twórcy ankiety zwracają uwagę, że również inne czynności, do tej pory utożsamiane z gotówką, powoli przenoszą się do internetu. Podczas kwarantanny prawie połowa Polaków (47%) opłaca rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. A 75% respondentów deklaruje, że po okresie samoizolacji będzie uiszczało rachunki wyłącznie przez internet. „Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości” – twierdzi Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Aż 80% Polaków odkryło zalety zakupów online podczas okresu samoizolacji – wśród nich m.in. brak kolejek (64% wskazań) czy dostępność dostawy do domu (62%). „Gdy cały świat utknął w czterech ścianach, głód zakupów stał się jeszcze większy. Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata” – mówi Efi Dahan.

Wśród artykułów nabywanych online znalazły się: odzież, buty i akcesoria (46%), artykuły domowe oraz ogrodnicze (37%), a także kosmetyki i produkty związane z urodą (35%). Badanie wykazało też pewne różnice między pokoleniami – młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, podczas gdy seniorzy w wieku 65+ najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.

Międzynarodowa grupa badawcza Ipsos przeprowadziła na zlecenie PayPal badanie w dniach 8–29 maja 2020 roku, na grupie 26 tys. osób, w 13 krajach na całym świecie – w tym w Polsce.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *