AplikacjeProgramowanie

Santander uruchomił kolejny proces sprzedażowy online, skorzystają zmotoryzowani

Santander Bank Polska rozwija kolejne usługi i produkty w kanałach zdalnych – bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Ostatnio bank udostępnił narzędzie, które – w prosty i szybki sposób – pozwala klientom porównywać oferty ubezpieczeń samochodowych od 4 towarzystw ubezpieczeniowych.

Santander uruchomił kolejny proces sprzedażowy online, skorzystają zmotoryzowani

Pandemia przekonała konsumentów do korzystania z kanałów samoobsługowych, w tym bankowości mobilnej. W badaniu Deloitte aż 33% ankietowanych przyznała, że korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed rokiem 2019. Dla banków to jasny sygnał, że należy rozwijać cyfrowe kanały sprzedaży i tym samym dostarczać klientom coraz bardziej rozbudowaną i lepiej spersonalizowaną ofertę.

Trend bancassurance – oferowanie produktów bankowych i ubezpieczeniowych we wspólnej przestrzeni – jest jednym z przykładów wychodzenia naprzeciw oczekiwaniom klientów. W tej opcji produkty ubezpieczeniowe mogą być bezpośrednio powiązane z produktami bankowymi lub stanowić niezależny element w ofercie banku. Oczywiście z perspektywy klienta liczy się przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu, jakie daje takie rozwiązanie, szczególnie że cały proces wyboru i zakupu ubezpieczenia odbywa się w 100% online.

Między biznesem a technologią

Celem Santander Bank Polska było wprowadzenie porównywarki ubezpieczeń samochodu w oparciu o narzędzie, które dostarczy realną wartość klientom, tj. automatycznie wykona za nich określony zakres prac. W tym konkretnym przypadku – po uzyskaniu niezbędnych danych – w kilka sekund porówna oferty AC i OC z wybranych towarzystw ubezpieczeniowych.

Biorąc pod uwagę rozbudowaną ofertę banku i równoczesną pracę nad kilkoma nowymi produktami, Santander Bank Polska zdecydował się wesprzeć wewnętrzny zespół programistów partnerem technologicznym z doświadczeniem w realizacji podobnych przedsięwzięć. Z uwagi na rozbudowany zakres funkcjonalny rozwiązania (obejmujący przeprowadzenie pełnego procesu sprzedaży, od wprowadzenia danych do systemu, przez kalkulację, zakup polisy i wygenerowanie dokumentów, aż po dokonanie płatności), miało to na celu przyspieszenie prac.

Przeczytaj również
Transformacja cyfrowa utrzyma przyspieszenie dzięki nowej architekturze serwerowej

O wyborze Altkom Software zadecydowało wcześniejsze doświadczenie firmy w zakresie realizacji projektów z branży ubezpieczeniowej. W ten sposób poszerzony zespół deweloperski mógł sprawnie przejść do realizacji projektu, wykorzystując metodyki zwinne i dzieląc się doświadczeniami. Pod koordynacją banku powstało MVP porównywarki, które – po przeprowadzeniu badań z użytkownikami i testów FUT – przekształciło się w ostateczny produkt.

Nowoczesna porównywarka ubezpieczeń samochodowych

Obecnie porównywarka integruje się z systemami czterech towarzystw ubezpieczeniowych. Realizuje nie tylko sam proces sprzedaży, ale także synchronizuje dane między bankiem a ubezpieczycielami. Bank zaprojektował cały proces w zgodzie z najlepszymi praktykami UX oraz UI.

Santander uruchomił kolejny proces sprzedażowy online, skorzystają zmotoryzowani

Porównywarka dostępna jest dla klientów Santander Bank Polska za pośrednictwem bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. W procesie zakupowym bank postarał się o maksymalną oszczędność czasu klienta, m.in. poprzez częściową automatyzację wprowadzania danych. W ten sposób każdy użytkownik może w zaledwie kilka chwil znaleźć atrakcyjną ofertę ubezpieczenia dla swojego samochodu.

Produkty ubezpieczeniowe oferowane w porównywarce nie różnią się między towarzystwami ubezpieczeniowymi. Różnica jest wyłącznie w cenie i to właśnie na tej podstawie klienci dokonują wyboru. Porównywarka potrzebuje zaledwie kilku sekund na zestawienie i przedstawienie ofert ubezpieczeniowych, a klient może dokonać zakupu bez przechodzenia na inną platformę czy wychodzenia z domu. Zakup wybranego ubezpieczenia odbywa się w całości online.

Wykorzystanie podejścia Domain Driven Design

Głównym wymaganiem Santander Bank Polska było stworzenie wartościowego i godnego zaufania narzędzia, które w przyszłości może być skalowalne i rozwijane o dodatkowe funkcje. Jednocześnie równie ważna była wydajność aplikacji. Bank musiał mieć pewność, że klienci uzyskają błyskawiczne zestawienie polis.

Przeczytaj również
Nasze aplikacje w sposób przezroczysty dla użytkownika integrują się z rozwiązaniami chmurowymi 

W ciągu roku połączony zespół deweloperski zbudował od podstaw system w architekturze mikroserwisów z wykorzystaniem podejścia Domain Driven Design, gdzie podział na mikroserwisy odbył się za pomocą techniki Bounded Context. Jest to istotne z punktu widzenia przeznaczenia porównywarki. Takie podejście pozwoliło zaoferować ujednolicony interfejs integracyjny towarzystwom udostępniającym swoje oferty.

Modułowość rozwiązania rozdzieliła elementy o różnej odpowiedzialności i zadaniowości, co przełożyło się na wyższą jakość aplikacji oraz umożliwiło bezproblemowy rozwój w przyszłości. Zadbano również o bezpieczeństwo użytkowników poprzez wykorzystanie mechanizmów uwierzytelniania, autoryzacji i szyfrowania. Porównywarka oparta jest na modelu SPA, a więc treści wyświetlają się błyskawicznie, bez konieczności przesyłania dużych ilości danych z backendu.

System napisany został w Javie 11 z wykorzystaniem technologii takich, jak:

  • Spring Cloud – zestaw narzędzi do budowy systemu rozproszonego o wspólnych wzorcach,
  • Apache Camel – wystawianie asynchronicznych usług,
  • Angular 12 – projektowanie aplikacji typu SPA,
  • OpenShift – platforma wdrożeniowa,
  • Rabbit MQ – komunikacja wewnętrzna i synchronizacja danych z towarzystw ubezpieczeniowych.

Wybrany stos technologiczny pozwolił na szybkie wdrożenie projektu. W trakcie prac zadbano również o analizę jakości kodu za pomocą narzędzi CodeScene i SonarQube. Pozwoliło to badać efektywność zespołów i na bieżąco adresować aspekty takie jak bezpieczeństwo oraz jakość rozwiązania.

Największym wyzwaniem technologicznym projektu był proces integracji. Porównywarka nie tylko pobiera i przesyła dane między systemami banku, ale również systemami ubezpieczycieli oraz zewnętrznymi bazami danych. Obecnie oprogramowanie integruje się poprzez dedykowane API.

Podejście agile we współpracy przy projekcie

Praca nad rozwiązaniami IT charakteryzuje się dużym stopniem złożoności projektu i potrzebą ścisłej współpracy między przyszłym właścicielem oprogramowania a wykonawcą. Obu stronom zależało nam na zwinnym podejściu i dokładnej adaptacji produktu do wymagań partnera oraz przyszłych użytkowników porównywarki.

Przeczytaj również
IFS: Wartością jest prawdziwe partnerstwo i długofalowa współpraca z klientami

Coraz więcej klientów chce załatwiać sprawy, także finansowe, zdalnie. Dostarczanie prostych, intuicyjnych narzędzi, które ułatwią codzienne bankowanie, jest naszym priorytetem. Kilkoma kliknięciami można już nie tylko zrobić przelew, ale także zapłacić za przejazd autostradą. Dodawanie nowych, przydatnych rozwiązań, takich jak zakup ubezpieczeń, to naturalny kierunek rozwoju bankowości internetowej i mobilnej. W porównywarce – dzięki standaryzacji zakresu oferowanych ubezpieczeń – umożliwiliśmy klientom łatwe porównanie ofert czterech towarzystw ubezpieczeniowych” – mówi Joanna Borysiewicz, odpowiedzialna za bancassurance w Santander Bank Polska. „Altkom z doświadczeniem w branży ubezpieczeniowej i finansowej znacząco przyspieszył realizację projektu nie tylko poprzez ludzi, którzy wzmocnili Bankowe zespoły deweloperskie, ale również dzięki niezbędnemu know-how” – dodaje.

Profesjonalna współpraca, jaką nawiązaliśmy z zespołem Santander Bank Polska, pozwoliła na szybką i bezproblemową realizację projektu. W innym przypadku stworzenie produktu od zera, wraz z automatyzacją procesów i integracją na szeroką skalę, nie byłoby możliwe w tak krótkim czasie. Otwartość w komunikacji pozwoliła na bieżące usprawnianie systemu, tak aby jego ostateczna jakość odpowiadała na wszystkie potrzeby biznesowe naszego partnera. Specjalne podziękowania dla Joanny Borysiewicz, Tribe Leadera po stronie Santander, która dbała o nadzór nad projektem po drugiej stronie” – dodaje Michał Lisiecki, Head of Digital Now Unit w Altkom Software.

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.