BiznesRynekPolecane tematy

W ramach programu „Firmy Jutra”, Google, PFR i Chmura Krajowa pomogą firmom z sektora MŚP rozwinąć biznes w sieci

W pierwszej połowie roku w Polsce przybyło około 3,6 mln nowych użytkowników usług online – wskazuje najnowszy raport “Digital Challengers in next normal” autorstwa McKinsey & Company. Według ekspertów, to właśnie cyfrowe kanały sprzedaży stanowią szansę dla przedsiębiorców na przetrwanie obecnego kryzysu, a w późniejszym czasie – na odbudowę zysków. Inicjatywa Google, Polskiego Funduszu Rozwoju oraz Chmury Krajowej – uruchomiony już, bezpłatny program „Firmy Jutra” – pomoże im przenieść biznes do internetu, a także rozwinąć istniejące już e-commerce oraz startupy.

W ramach programu „Firmy Jutra”, Google, PFR i Chmura Krajowa pomogą firmom z sektora MŚP rozwinąć biznes w sieci

Pandemia oraz lockdown z początku tego roku dotkliwie odbiły się na funkcjonowaniu wielu firm. Skalę wyzwań, przed którymi stoją krajowe przedsiębiorstwa dodatkowo zwiększa druga fala koronawirusa oraz związane z nią kolejne wprowadzane obostrzenia i wymogi bezpieczeństwa. Obecna sytuacja otwiera jednak furtkę na nowe możliwości, bo konsumenci przenieśli się do internetu, co wymusza przyspieszenie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw. Okazuje się jednak, że ponad połowa firm nie jest do tak gwałtownej zmiany przygotowana, a główną barierą dla większości biznesów, które już zaczęły działalność w internecie, bądź dopiero ją planują, jest brak wiedzy, umiejętności oraz narzędzi.

Technologia, która w ubiegłych miesiącach, a także obecnie pozwala nam pracować i uczyć się zdalnie, spotykać wirtualnie ze znajomymi i rodziną, robić zakupy czy korzystać z usług online, może obecnie odegrać również znaczącą rolę w przetrwaniu kryzysu przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Co więcej, w dłuższej perspektywie może pomóc także w odbudowie zysków oraz zwiększeniu sprzedaży – uważają specjaliści, przywołując dane wspomnianego wcześniej raportu, mówiące iż w szczytowym okresie pierwszej fali pandemii liczba osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrosła z 66% do 78%

„Liczba użytkowników korzystających z kanałów online w celu zrobienia zakupów spożywczych od początku pandemii podwoiła się, a w przypadku handlu detalicznego wzrosła o 70%” – mówi Artur Waliszewski, dyrektor regionalny Google. „Jesteśmy świadkami bezprecedensowego wzrostu popytu na usługi online, który jednocześnie może być dużym wyzwaniem, ale i szansą dla polskich przedsiębiorców” – wskazuje.

Trzy kluczowe obszary związane z cyfrową transformacją

Według raportu McKinsey & Company, w okresie od stycznia do maja 2020 roku, rozwój gospodarki cyfrowej w Polsce gwałtownie przyspieszył i był 2,5-krotnie wyższy niż średni wzrost w poprzednich dwóch latach, osiągając poziom 18,4%. Tak duży skok jest wynikiem szybkiej odpowiedzi firm z sektora MŚP, które zareagowały na gwałtowną potrzebę przeniesienia działalności do internetu. Działania te często jednak były doraźne, a dalsze rozwijanie kanału online może pomóc firmom uodpornić się na dynamiczne zmiany.

Przeczytaj również
Liferay: Najważniejsze trendy w projektowaniu stron internetowych

Przedstawiciele McKinsey zauważyli już w swoim wcześniejszym raporcie “Polska jako cyfrowy challenger”, że transformacja cyfrowa może przynieść Polsce dodatkowe 275 mld zł PKB do 2025 roku. W obliczu obecnej kryzysowej sytuacji i nadchodzących wyzwań, budowanie gospodarki cyfrowej jawi się zatem jako cel przemyślanej transformacji gospodarczej, który może pomóc Polsce przetrwać trudny okres i stać się zaczynem do osiągnięcia wzrostu.

Zważywszy na fakt, że, jak wskazuje “Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce” PARP, ponad 50% polskiego PKB stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające ponad 6,7 mln osób, mogłyby być one motorem napędowym tej zmiany. Jednak, aby firmy z sektora MŚP wykorzystały potencjał cyfrowej transformacji, dla każdej z nich kluczowe będą trzy obszary:

● rozwój umiejętności marketingu internetowego, który pozwoli na zwiększenie obecności i sprzedaży w kanale online;

● wygenerowanie nowych usług, produktów i modeli biznesowych, aby zaadresować nowe potrzeby rynkowe.

● wykorzystanie rozwiązań chmurowych, aby zwiększyć innowacyjność i zmniejszyć koszty działania.

Do podjęcia działań w każdym z powyższych obszarów, niezbędny jest zestaw twardych i miękkich kompetencji cyfrowych. Niestety, jak wynika z badań McKinsey, odsetek osób z podstawowymi umiejętnościami cyfrowymi jest w Polsce niższy niż u tzw. cyfrowych Liderów – różnica sięga 34%.

Kompleksowa pomoc dla 15 tys. firm

W najbliższym czasie nawet 50,6% małych i średnich przedsiębiorstw planuje aktywniejsze działania online. Niestety, zaledwie 5% jest na to w pełni gotowa. Główną barierą dla większości tych firm jest brak wiedzy, umiejętności i narzędzi. Przedsiębiorcy chcą działać, uczyć się i wprowadzać zmiany, ale potrzebują przewodnika, który zrozumie ich indywidualne potrzeby i pokaże jak szybko zacząć działać we właściwym kierunku – uważają pomysłodawcy programu „Firmy Jutra”.

Przeczytaj również
Jak w ciągu dekady zmieniła się rola IT w gospodarce

I tak, aby odpowiedzieć na powyższe bariery, Google we współpracy z Polskim Funduszem Rozwoju oraz Operatorem Chmury Krajowej przygotował kompleksowy, bezpłatny program szkoleniowo-rozwojowy, który pomoże 15 tys. firmom zacząć zarabiać w internecie, dotrzeć do klientów, którzy przenieśli się do świata cyfrowego i zwiększyć innowacyjność, dzięki adaptacji modeli biznesowych oraz wykorzystaniu rozwiązań chmurowych. Jak poinformowali pomysłodawcy programu, obejmie on 26 tys. godzin bezpłatnych, indywidualnych konsultacji dla firm oraz 70 godzin praktycznych kursów online.

Przypomnijmy, że firma Google, od 2005 roku – kiedy to wystartował pierwszy program dla polskich przedsiębiorców, Google Internetowe Rewolucje – przeszkoliła w zakresie marketingu online 200 tys. osób z 62 tys. firm z całej Polski. Co istotne, 62% z tych przedsiębiorców zwiększyło swoje wyniki biznesowe. „Teraz zobowiązujemy się do końca 2021 roku pomóc 15 tysiącom firm wyjść z kryzysu i rozwinąć ich działalność, poprzez zwiększenie obecności i aktywności online. Chcemy skupić się na kluczowym dla polskiej gospodarki sektorze MŚP, ponieważ z uwagi na skutki pandemii i obecny kryzys jest on w decydującym momencie rozwoju” – tłumaczy Artur Waliszewski, prezes Google Polska.

Do inicjatywy tej dołączył Polski Fundusz Rozwoju, który poprzez Tarczę Finansową PFR i zastosowane w niej nowe technologie w szybki sposób dotarł już do setek tysięcy firm, potrzebujących wsparcia finansowego. „Teraz wychodzimy do przedsiębiorców z wysokiej jakości ofertą edukacyjną, która pomoże im zdobyć kompetencje niezbędne do szybszego wdrażania nowych rozwiązań, korzystania z usług chmurowych i rozwijania sprzedaży w internecie. Zależy nam, aby firmy sprawnie dostosowały się do nowego otoczenia, zwiększały przychody i długoterminowo rozwijały swój biznes” ‒ mówi Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

„Firmy muszą sobie dziś w przyspieszonym tempie odpowiedzieć na pytanie jak efektywnie wejść na cyfrową ścieżkę. Wsparciem w tym procesie jest chmura obliczeniowa. Daje narzędzia, które pomagają tworzyć innowacyjne produkty i zwinnie dostosowywać je do szybko zmieniających się potrzeb klientów, podejmować lepsze decyzje biznesowe na podstawie gromadzonych danych oraz lepiej wykorzystywać potencjał kapitału ludzkiego” – przekonuje Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej. „Zapewniając uczestnikom programu ścieżki edukacyjne chcemy, aby w technologii chmurowej potrafili znaleźć wartość dla swojego biznesu i skutecznie implementować ją w swoich organizacjach” – dodaje.

Przeczytaj również
Trwa GovTech Festival – jednym z wydarzeń konkurs na walkę z fake newsami

“Firmy Jutra” – szczegóły programu

Program Firmy Jutra obejmuje:

● nowy bezpłatny program szkoleniowy Google adresowany do wszystkich mikro, małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać biznes w internecie. Wsparcie będzie składać się z: indywidualnej pomocy konsultanta w opracowaniu planu rozwoju w internecie, szkoleń, pakietu bezpłatnych narzędzi oraz wsparcia doradcy we wdrożeniu zmian

● kurs Lean Canvas i e-booki biznesowe od Polskiego Funduszu Rozwoju, wspierające rozwój i szybką adaptację modeli biznesowych firm

● ścieżki szkoleniowe od Chmury Krajowej dotyczące rozwiązań chmurowych dla małych i średnich przedsiębiorców pomagające zwiększać innowacyjność i obniżać koszty działalności. Firmy, które ukończą obie ścieżki szkoleniowe otrzymają od Chmury Krajowej znaczące pakiety środków do wykorzystania w chmurze Google. Łączna wartość bezpłatnych pakietów wyniesie 500 tys. zł. Szkolenia i oferta bezpłatnych pakietów zostanie udostępniona od 1 stycznia.

Program skierowany jest do wszystkich firm, które potrzebują efektywnego wsparcia w szybkim zaadaptowaniu się do nowej rzeczywistości. „Dzięki ofercie trzech partnerów jesteśmy w stanie pomóc zarówno firmom, które potrzebują szybko rozwinąć swoją działalność w internecie, jak i tym, które muszą na nowo przemyśleć cały swój model biznesowy czy poszukać wzrostu efektywności dzięki rozwiązaniom chmurowym” ‒ mówi Eliza Kruczkowska z PFR

Jak zapewniają pomysłodawcy przedsięwzięcia, każda firma otrzyma indywidualne wsparcie doradcy. „Dlatego też jesteśmy w stanie przygotować dla każdego przedsiębiorstwa dopasowany plan rozwoju i działania oraz pomóc w jego wprowadzeniu niezależnie od tego, czy będzie to mikro lub mała firma, która dopiero chce uruchomić sprzedaż w internecie, średnie przedsiębiorstwo, które chce skupić się na rozwoju kanału online czy e-commerce, który potrzebuje bardziej zaawansowanego wsparcia z analityką internetową” ‒ podsumowuje Łukasz Pietrzak z Google Polska.

Więcej informacji o programie oraz zgłoszenia można znaleźć na stronie firmyjutra.pl

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *