MENU

3 istotne trendy w rozwoju polskiej branży e-commerce na 2018 rok

12 grudnia 2017Biznes, CDO, Polecane tematy

Mijający rok był okresem prężnego rozwoju dla polskiej branży sprzedaży online. Był to też czas zdobywania nowych rynków, przenikania do kolejnych kanałów i zwiększania swojego udziału w sektorze handlu. Na jakich kierunkach e-commerce skupi swoją uwagę w 2018 roku?

Sprzedaż online z roku na rok zyskuje coraz wyższy udział w handlu. Firmy związane z rynkiem detalicznym już od dawna rozumieją potencjał e-commerce. Dla tych marek, w 2018 roku, szczególne będzie uruchomienie narzędzi umożliwiających sprawne dokonywanie zakupów z urządzeń mobilnych i jednocześnie wspierających omnichannel. W najbliższym czasie znaczenia nabiorą również systemy sprzedażowe dla przedsiębiorstw działających w modelu B2B. Możliwości nowoczesnych systemów transakcyjnych wykorzystane zostaną w zupełnie nowych sektorach, także tych silnie związanych z przemysłem.

Prezentujemy najbardziej prawdopodobne, a jednocześnie perspektywiczne dla polskich firm sektora e-commerce zmiany w działalności. Początki wymienionych zmian widać już teraz, ale w ciągu najbliższych 12 miesięcy nastąpi najpewniej ich prawdziwe nasilenie.

1. Aplikacje mobilne dla systemów e-commerce

Zaobserwować można zmiany zachowań konsumentów, względem sposobów dokonywania zakupów oraz form komunikacji z marką. Współcześni klienci coraz chętniej finalizują transakcje poprzez urządzenia mobilne. Oczekują także możliwości stałego oraz sprawnego kontaktu, bez względu na wybrany kanał sprzedaży. Dlatego, tak wielkie znaczenie dla sklepu internetowego nabiera aplikacja mobilna. Dzięki niej firma posiada własne miejsce w telefonie klienta, który może szybko zapoznać się z aktualną ofertą marki.

Aplikacja mobilna to nowy kanał sprzedaży, który będzie zdobywał coraz liczniejsze grono sympatyków. Ważne jednak, aby rozwiązanie budowało strategię omnichannel. Sieci handlowe muszą sprostać temu wyzwaniu, wprowadzając spójną dla kanałów online i offline politykę magazynową, strategię cenową i rabatową, a także tworząc kolejne kanały sprzedaży. Multiplatformowa aplikacja mobilna, połączona ze sklepem online marki, to jeden z trzech wiodących trendów, które odbiją się na branży e-commerce w 2018 roku.

Nowoczesna aplikacja mobilna powinna być w pełni zintegrowana z systemem e-commerce marki. Dzięki temu, dane w dwóch kanałach sprzedaży internetowej będą spójne, a w chwili dokonania zmiany w panelu administracyjnym, natychmiast zostaną one wprowadzone do aplikacji. Na rynku dostępne są technologie, dzięki którym można większość zmian wysłać bezpośrednio na urządzenia użytkowników, bez konieczności pobierania nowych wersji z App Store czy Google Play, co sprawia, że użytkownik zawsze posiada aktualną wersję aplikacji.

Nowoczesna aplikacja mobilna powinna być w pełni zintegrowana z systemem e-commerce marki. Dzięki temu, dane w dwóch kanałach sprzedaży internetowej będą spójne, a w chwili dokonania zmiany w panelu administracyjnym, natychmiast zostaną one wprowadzone do aplikacji.

Jeśli marka prowadzi sprzedaż stacjonarną, warto także zwrócić uwagę na rozwiązania wspierające synergię pomiędzy aplikacją mobilną, a klasycznymi kanałami sprzedaży. Rozwiązaniem odpowiadającym na tzw. efekt ROPO (Research Online Purchase Offline), jest możliwość sprawdzenia dostępności produktowej salonów sprzedaży stacjonarnej poprzez aplikację mobilną. Ciekawym rozwiązaniem budującym spójność offline i online jest również połączenie aplikacji z beaconami, umieszczonymi w sklepach tradycyjnych marki. Aplikacja mobilna połączona z systemem e-commerce to rozwiązanie, które szczególnie sprawdzi się w sieciach handlowych, posiadających wiele punktów sprzedaży stacjonarnej, a także u marek oferujących unikalne produkty.

2. Nowoczesne systemy transakcyjne w przemyśle

Nowe możliwości dokonywania transakcji oddziałują nie tylko na firmy prowadzące działalność w modelu B2C. Hurtownicy, dystrybutorzy, a także producenci muszą dostosować swoje rozwiązania do współczesnych technologii i nowych oczekiwań odbiorców, którzy oczekują w kanałach B2B możliwości znanych z rynku konsumenckiego. Pozwala to sądzić, że w 2018 roku silnie ewoluować będą także systemy sprzedażowe dla rynku B2B. Celem zmian będzie dostarczenie rozwiązań, które umożliwią prowadzenie – opartego na wielu procesach – biznesu, w sposób prosty i wygodny, zarówno dla pracowników przedsiębiorstwa, jego kontrahentów, jak i dostawców.

Hurtownicy, dystrybutorzy, a także producenci muszą dostosować swoje rozwiązania do współczesnych technologii i nowych oczekiwań odbiorców, którzy oczekują w kanałach B2B możliwości znanych z rynku konsumenckiego. Pozwala to sądzić, że w 2018 roku silnie ewoluować będą także systemy sprzedażowe dla rynku B2B.

Jednocześnie, mimo wielu podobieństw, każda firma ma indywidualny zestaw potrzeb i oczekiwań. Jedna organizacja posiada liczną sieć kontrahentów, inna zaś współpracuje z kilkoma kluczowymi klientami. Jedna posiada kilku dostawców, a druga dokonuje zamówień u wielu podmiotów. Z kolei producenci wykonujący zlecenia w modelach „just in time” oraz „just in sequence” potrzebują rozwiązań, które usprawniają zarządzanie logistyką i będą wspierać cały łańcuch złożonych dostaw. Hurtownicy z kolei, najczęściej potrzebują funkcjonalności, które ułatwiają swoim kontrahentom składanie jednocześnie zamówień dla kilku klientów docelowych. Sprostanie tym oczekiwaniom wymagać będzie od firm handlowych zaoferowania funkcjonalności analogicznych do tych, spotykanych w systemach transakcyjnych. Będą to systemy sprzedażowe, z których kontrahenci będą korzystać jak z własnych narzędzi. Dlatego istotne jest, aby rozwiązania umożliwiały dostęp do indywidualnych warunków handlowych, między innymi umów, limitów kupieckich, ofert cenowych, warunków logistycznych. Systemy sprzedażowe dla B2B powinny zapewniać automatyzację procesów transakcyjnych, logistycznych oraz produkcyjnych.

3. Zwinne podejście do rozwoju systemów sprzedażowych

Wiele wskazuje również na to, że zmieniające się oczekiwania klientów przyczynią się do upowszechnienia nowego, zwinnego podejścia do projektowania i wdrażania systemów sprzedażowych, a także szerszego wykorzystania analizy biznesowej. Jeszcze do niedawna analiza nie stanowiła elementu wdrożenia systemu, a przebiegała przed rozpoczęciem prac wdrożeniowych. To jednak będzie się zmieniać.

Na każdym etapie wdrażania systemu sprzedażowego, analiza będzie dopuszczała wprowadzenie zmiany, po to, aby finalny produkt spełniał oczekiwania i potrzeby klienta oraz umożliwiał wieloletni rozwój jego biznesu.

Nowe podejście do tworzenia analizy jest silnie osadzone w metodzie agile. Jest to sposób pracy oparty o wartości opisane w Manifeście Programowania Zwinnego. Mimo iż, Manifest Agile powstał z myślą o wytwarzaniu oprogramowania, jego idee można zaadaptować do wielu projektów. Głównymi przesłankami zwinnego podejścia są: dbałość o zadowolenie klienta poprzez regularne dostarczanie kolejnych części prac, ścisła i bezpośrednia współpraca całego zespołu projektowego oraz klienta, możliwość wprowadzania zmian na każdym etapie projektu, a także nastawienie na wysokiej jakości efekt.

Przekształcanie metod zwinnych na proces analizy biznesowej oznacza, że będzie ona sporządzana równolegle do trwających prac deweloperskich. Analityk nie będzie tworzył badania wyłącznie na podstawie własnych spostrzeżeń. Wynik jego obserwacji, to efekt współpracy z klientem, a także programistami, grafikami, specjalistami od UX oraz project managerem. Na każdym etapie wdrażania systemu sprzedażowego, analiza będzie dopuszczała wprowadzenie zmiany, po to, aby finalny produkt spełniał oczekiwania i potrzeby klienta oraz umożliwiał wieloletni rozwój jego biznesu.

Paweł Szewczyk,
wiceprezes zarządu i CMO firmy i-systems
Odpowiedzialny za procesy sprzedażowe oraz marketing firmy i-systems. Od 15 lat związany zawodowo z branżą e-commerce.

Podobne tematy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

« »